یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2104

مریخ نوردهای دوگانه آژانس فضایی آمریکا، ناسا، این ماه وارد چهارمین سال حضور خود در سیاره سرخ می شوند.

مریخ نوردها در آغاز چهارمین سال ماموریت


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، مریخ نوردهای اسپیریت و آپورتونیتی که در ژانویه سال 2004 به فاصله 20 روز از یکدیگر بر سطح مریخ فرود آمدند، در سه سال گذشته انبوهی از اطلاعات ارزشمند را درباره این سیاره به زمین ارسال کرده اند و به محققان ناسا برای شناخت بهتر نزدیک ترین همسایه ما در منظومه شمسی کمک فراوانی کرده اند.

این در حالی است که بر اساس برنامه ریزی اولیه سازمان ناسا، این دو روبات برای ماموریتی سه ماهه طراحی شده بودند.

مسؤولان ناسا با اشاره به عملکرد موفق اسپیریت و آپورتونیتی از انجام تغییرات نرم افزاری در آنها برای ادامه ماموریت آنها خبر می دهند.

اسکات مکسول از مدیران طرح مریخ نوردهای ناسا می گوید این کار با هدف افزایش کارایی و استقلال این دو روبات از مرکز فرماندهی آنها در زمین انجام شده است.

ناسا پیش از این نیز با ارتقای نرم افزاری مریخ نوردها بر اساس تجربه عملکرد آنها بر روی سطح مریخ به افزایش کارایی آنها کمک کرده بود.

آقای مکسول گفت: "هر دو مریخ نورد تاکنون دوبار از نظر نرم افزاری ارتقا یافته اند که به توانایی آنها افزوده است. کارایی این دو در مسیریابی بر روی سطح ناهموار مریخ و رد کردن موانع افزایش یافته است. در حال حاضر این دو روبات می توانند اجسام متحرک بر روی مریخ را شناسایی و ردیابی کند و یا با تجزیه و تحلیل تصاویر برداشت شده، جابجایی توده های خاک و عناصر مختلف بر روی این سیاره را بررسی کنند."

"آنها به گونه ای برنامه نویسی شده اند که همه تغییرات اقلیمی مریخ را به دقت زیر نظر دارند و کوچک ترین رخداد جالب توجه را به مرکز کنترل خود گزارش می کنند. مریخ نوردهای ما بعد از سه سال فعالیت بر روی مریخ و افزایش تجربه ما، باهوش تر شده اند."

آخرین تغییرات نرم افزاری دو مریخ نورد اسپیریت و آپورتونیتی به گونه ای طراحی شده اند تا با افزایش استقلال عملکردی آنها از مرکز فرماندهی ناسا به کاهش هزینه های این سازمان و ارتقای توان عملیاتی آنها کمک شود.

این استقلال نسبی در تعیین مسیر حرکت مریخ نوردها، تحلیل رخدادهای سطحی مریخ و حرکت بازوهای روبات اعمال می شود.

آقای ماکسول می گوید محققان این سازمان سعی دارند از تجربیات این ماموریت در طراحی ماموریت های آتی استفاده کنند.

"این دو خودرو موفق شده اند یازده برابر بیش از مدت پیشبینی شده اولیه بر روی سطح ناهموار و منجمد مریخ دوام بیاورند. در این مدت این دو روبات بارها از کار افتاده اند و هربار ما با بررسی مشکل به وجود آمده توانسته ایم راه حلی برای ادامه حرکت آنها بر روی سیاره سرخ پیدا کنیم."

مریخ نورد اسپیریت در مدت حضور خود در مریخ در حدود 7 کیلومتر حرکت کرده و با ارسال 88 هزار و پانصد عکس به زمین توانسته به درک بهتر نحوه حرکت آب بر روی این سیاره کمک کند.

آپورتونیتی نیز تاکنون مسافتی تقریبا 10 کیلومتر را بر سطح این سیاره طی کرده و مشغول بررسی دوره های زمین شناختی این سیاره است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha