چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷

فرهنگیان دانشجو، شاغل و بازنشسته با جمعیت فعال ٢ میلیونی بیشترین تاثیر را در سپهر سیاسی و فضای انتخاباتی دارند

انتخابات و نقش و جایگاه فرهنگیان

سلامت نیوز:این روزها كه رفته‌رفته فضای انتخاباتی داغ‌تر می‌شود اقشار و اصناف مختلف هم در این راستا فعال‌تر می‌شوند و هركس حول محور جریان یا احزاب و اشخاص مورد نظر خود به كنشگری سیاسی می‌پردازد.

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: لایه‌ای از جامعه به عنوان كنشگران سیاسی در قالب نوشتار یا سخنرانی تلاش دارند تا مخاطبان خود را به سمت جریان مورد نظر و شخص مورد اعتماد خود سوق دهند و رضایت آنها را جلب كنند تا به نامزد موردنظرشان رای دهند.
پس از لایه نخست نویسندگان و سخنوران، لایه دوم فعال می‌شوند كه به استناد دلایل و تحلیل‌ها و تفسیرهای نویسندگان و سخنوران مورد اعتماد و همسو با جریان موردنظرشان به تبیین این دلایل و تعبیر و تفسیرها برای لایه سوم می‌پردازند و با زبان ساده‌تری در واقع ترجمان مطالب ارایه شده توسط لایه نخست است.
این گروه كه حلقه واسط بین نخبگان سیاسی و بدنه جامعه هستند در سمت و سوی فضای سیاسی حاكم بر جامعه و نتایج انتخابات تاثیر تعیین‌كننده‌ای دارند و در واقع لایه چهارم كه بقیه افراد جامعه هستند، متاثر از فضای ایجاد شده در لایه سوم به وسیله فعالان لایه دوم، تصمیم می‌گیرند به چه جریان یا لیست و فردی رای بدهند.
در این میان، اقشار مختلف به نسبت در لایه‌های متفاوتی قرار می‌گیرند به عنوان مثال كشاورزان و دامداران و روستاییان بیشتر جزو لایه چهارم هستند و در عوض دانشگاهیان و فرهنگیان و روزنامه‌نگاران و نویسندگان و هنرمندان جزو لایه‌های اول و دوم هستند یا طبقه متوسط شهرهای بزرگ و متوسط با مشاغل آزاد بیشتر در لایه سوم قرار می‌گیرند.


فرهنگیان كه متشكل از دانشجو معلمان دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی با بیش از 100 واحد دانشگاهی و نزدیك به 100هزار دانشجوی دختر و پسر در نقاط مختلف كشور مشغول تحصیل هستند و بیش از 2هزار استاد مسوولیت تدریس در این واحدها را برعهده دارند در كنار حدود یك میلیون فرهنگی شاغل و بیش از 700 هزار فرهنگی بازنشسته قشر وسیع و تاثیرگذاری را تشكیل می‌دهند كه معادلات سیاسی و فضای انتخاباتی را با كنشگری خود تغییر و جهت می‌دهند، لذا به دلیل اهمیت جایگاه و نقش این قشرگسترده و تاثیرگذار بر آن شدیم در این شماره از صفحه مدرسه به بررسی اجمالی این مهم بپردازیم و گزارشی را در این زمینه در معرض نقد و نظر مخاطبان این صفحه قرار دهیم.

فرهنگیان گروه مرجعی كه همچنان اعتبارشان حفظ شده است و در راس گروه‌های مرجع قرار دارند
یكی از شخصیت‌های برجسته كشوری كه ارتباط نزدیكی با مراكز رسمی نظرسنجی دارد در جایی گفته بود آخرین نظرسنجی كه در مورد مرجمعیت گروه‌های مختلف انجام گرفته بود اما به دلایلی محرمانه تلقی شد و آمار آن منتشر نگردید، نشان می‌دهد كه پس از انقلاب تاكنون با وجود مسائل و مشكلاتی كه فرهنگیان با آن دست به گربیان هستند همچنان اعتبار و جایگاه‌شان در جامعه حفظ شده است و در كنار اساتید دانشگاه معتبرترین گروه مرجع هستند و مردم به آنها بیشترین اعتماد را دارند.
این مقام آگاه گفته بود، این در حالی است كه برخی از گروه‌ها كه قبل از انقلاب دارای مرجعیت بالایی بودند و اعتبار و ارزش‌شان نزد جامعه بالاتر از فرهنگیان هم بود حالا به‌شدت نزول كردند در حالی كه متوهمانه فكر می‌كنند
همچنان گروه مرجع برتر هستند.

 

گسترده‌ترین گروه با بیشترین پراكندگی


یك میلیون فرهنگی شاغل در 107 هزار واحد آموزشی در حال خدمت هستند این عده كه از نظر تحصیلی جزو اقشار تحصیلكرده جامعه هستند و در سال‌های اخیر هم میزان برخورداری آنها از تحصیلات عالی افزایش یافته است در دورترین نقاط كشور و حتی روستاهای دور افتاده و محروم كه دولت هیچ نهاد و نماینده‌ای هم ندارد حضور دارند و در ارتباط مستقیم بیش از 13 میلیون دانش‌آموز به طور مستقیم و غیرمستقیم با بیش از 26 میلیون از اولیا در سراسر كشور قرار دارند و از این جهت با هیچ قشر و صنفی قابل مقایسه نیستند البته نیروهای انتظامی از جهت پراكندگی و گستردگی در درجه بعد از فرهنگیان قرار دارند اما ارتباط آنها از جنس امنیتی است در حالی كه ارتباط معلمان از جنسی فرهنگی است.

بالاترین آمار در میان مجریان و ناظران انتخاباتی


بیش از نیمی از صندوق‌های رای در مدارس قرار دارند و سپس مساجد در رده بعدی هستند و بیش از نیمی از دست‌اندركاران انتخابات در قالب هیات‌های اجرایی و نظارتی را فرهنگیان تشكیل می‌دهند و صندوقی را نمی‌توان در كشور یافت كه حداقل یك یا چند فرهنگی جزو عوامل آن نباشند. این حجم گسترده در اجرا و نظارت در میان سایر اقشار وجود ندارد و این حضور و نقش پر رنگ آنها موجب شده است تا هم جزو افراد باتجربه در اجرا و نظارت باشند و هم در عمیق‌ترین سطح از واقعیت‌های اجرایی و نظارتی انتخابات اطلاع داشته باشند و جالب اینكه این قشر در همه انتخابات همین حضور و نقش گسترده را دارند و از این جهت نیز هم مورد توجه دست‌اندركاران برگزاری دولت هستند و هم مورد توجه نامزدهای انتخاباتی.

بیشترین سهم در ستادهای انتخاباتی و تبلیغاتی نامزدها


گذشته از اینكه نخبگان فرهنگیان خود در انتخابات مجلس و شوراها و بعضا ریاست‌جمهوری نامزد هستند بخشی از این نخبگان فرهنگی در راس ستادهای انتخاباتی و گرداننده اصلی فضای تبلیغاتی هستند. در استان‌ها و به ویژه شهرستان‌ها تعداد زیادی روسای ستادهای انتخاباتی فرهنگی هستند و هر كس نامزد انتخابات می‌شود نخست سراغ این فعالان می‌رود تا از تجربه و مهارت آنها برای مدیرت انتخابات و تبلیغات بهره‌مند شود. فرهنگیان به دلیل همان مرجع بودن برای مردم از منظر نامزدهای انتخاباتی بهترین حلقه واسط هستند و به همین دلیل نیز هرجا این گروه به طور منسجم و گسترده از كسی یا لیستی حمایت كرده پیروزی را رقم زده است.

محبوب خانواده‌ها ومقبول اقوام


به طور معمول آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌های فرهنگیان كمتر است و آنها در تربیت فرزندان خود موفق‌تر هستند. بیشتر فرزندان آنها تحصیلات دانشگاهی دارند و استحكام كانون خانواده در این قشر به نسبت بیشتر است؛ لذا فرهنگیان در میان خانواده خود محبوب هستند و از طرفی محل رجوع سایر اقوام نیز هستند. به تعبیری در غیبت خان‌های دوره فئودالی و ریش سفیدهای دوره سنتی حالا این فرهنگیان هستند كه محور مراجعات اقوام و اطرافیان هستند لذا از این جهت نیز تاثیر مستقیم و گسترده‌ای دارند. حال 2 میلیون دانشجو معلم و فرهنگی شاغل و بازنشسته را با میانگین خانواده 4 نفره هم كه در نظر بگیریم جمعیت بزرگ 8 میلیونی را تشكیل می‌دهند.

 

انتخابات از مشاركت محدود تا مشاركت گسترده

مساله بررسی مشاركت یا عدم مشاركت سیاسی افراد یك جامعه، الگوهای رای دادن و انگیزه‌های حاكم بر رای‌دهندگان از مسائل مورد توجه در جامعه‌شناسی سیاسی است. امروزه حكومت‌ها، حداقل از دو جنبه به موضوع انتخابات توجه ویژه دارند یكی از نظر داخلی كه برای بقا، مشروعیت و مقبولیت به انتخابات و نتایج آن توجه دارند و دیگر اینكه از نظر جهانی عملكرد هر حكومتی در چگونگی برگزاری انتخابات، معیار اعتبارشان را در عرصه بین‌المللی نشان می‌دهد. مشروعیت و مقبولیت عام و داخلی یك حكومت (حداقل در جوامعی مثل ایران) رابطه مستقیم با میزان شركت مردم در انتخابات دارد به همین لحاظ مسوولان و رسانه‌های ارتباط جمعی به طرق و شیوه‌های مختلف اعلام می‌كنند كه نفس حضور حداكثری مردم از نتیجه انتخابات بااهمیت‌تر است البته این حضور حداكثری نیازمند یكسری شرایط است به عنوان مثال شركت گسترده مردم در پای صندوق‌های رای زمانی تحقق پیدا می‌كند كه بحث عدالت و آزادی همه گرایشات و سلیقه‌ها در انتخابات از سوی مركز قدرت به رسمیت شناخته شود در ضمن بی‌طرفی و عدم جانبداری حكومت از گروه، حزب و جناح خاصی نزد مردم به اثبات برسد خلاصه اینكه مردم بپذیرند حاكمیت از رای آنها بدون جانبداری از گروهی خاص صیانت می‌كند. در این شرایط و با فراهم شدن آن زمینه، نكته مهم «نفس حضور مردم» تحقق پیدا می‌كند و رای‌دهنده به عنوان یك مصرف‌كننده عاقل و در شرایط مناسب بهترین گزینه را جهت تحقق خواسته‌های خود بر می‌گزیند، لازم به اشاره است كه روند انتخابات با چشمپوشی از بعضی لغزش‌های بین‌راهی همواره در 37 سال گذشته روندی رو به رشد داشته است.
در نگاه جهانی برگزاری یك انتخابات سالم و منطبق با معیارها و استاندارد‌های جهانی، فرصت جدیدی برای كشورمان در راستای تعامل بیشتر در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در عرصه بین‌المللی ایجاد می‌كند در صورتی كه عكس این حالت رخ بدهد یعنی مردم كشور احساس كنند چیزی به نام انتخابات معنی‌دار وجود ندارد یا منتخب آنها توانایی و اختیارات پاسخگویی به مطالبات و خواسته‌های موكلین خود را ندارد روز به روز فاصله و شكاف بین مردم و نظام سیاسی وسیع‌تر می‌شود متعاقب آن بی‌اعتمادی و سرخوردگی جامعه را فرا می‌گیرد و افراد جامعه به شهروندانی بی‌تفاوت تبدیل می‌شوند و روحیه تقدیر گرایی در كشور حكمفرما می‌شود. اینك در آستانه ورود به انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری، با توجه به شرایطی كه پیش خواهد آمد مردم نشان خواهند داد كه از میان گزینه‌های مشاركت گسترده یا محدود یا دیگر گزینه‌ها كدام را انتخاب خواهند كرد.
منبع: سایت سازمان معلمان ایران (سخن معلم)


فرهنگیان نسبت به ظرفیت شورا و شهرداری بی‌توجه نباشند


شورای شهر تهران از یك طرف با وزارت كشور روبه رو است و از طرف دیگر با شهرداری، شهرداری تهران فراتر از مجموع 10 وزارتخانه، امكانات مالی و میدان مانور و توان تاثیرگذاری بر نامعادلات قدرت را داراست چرا مجلس با تحقیق و تفحص در شهرداری و موضوع مهم بدهی‌های شهرداری مخالفت كرده است در حالی كه 14هزار میلیارد تومان به پیمانكاران، 12هزار میلیاردتومان به بانك‌ها و45هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی بدهكار است. آموزش و پرورشی‌ها چرا از ظرفیت شوراها استفاده نمی‌كنند تا در این زمینه همكاری لازم را با جامعه بزرگ فرهنگیان داشته باشند.
محمدمهدی تندگویان، عضو شورای اسلامی شهر تهران و كارشناس ارشد مدیریت شهری و سخنگوی فراكسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر در نشستی با اعضای شورای مركزی سازمان معلمان ایران ضمن بیان مطالب فوق با اشاره به اهمیت جایگاه شورا و انتخاب شهردار، انتخابات شورا در این دوره را دارای جایگاه مهم‌تری نسبت به ریاست‌جمهوری دانست و افزود: با توجه به كاهش اعضای شورای شهر از 31 به 21 نفر بابد بر تكرار رای دادن به تمام لیست اصلاح‌طلبان تاكید ورزید و كسب اكثریت شورا را هدفی دانست كه باید برایش تلاش شود.
سایت سازمان معلمان ایران در ادامه می‌آورد: وی مهم‌ترین كمیسیون شورای شهر را كمیسیون فرهنگی و اجتماعی عنوان كرد كه هم دارای بودجه قابل توجهی بوده و هم زیرمجموعه‌های زیادی من‌جمله زیباسازی، فرهنگی، هنری و ورزشی را شامل می‌شود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم پرداخت سهم آموزش و پرورش از عوارض شهرداری به این نكته اشاره كرد كه سازمان آموزش و پرورش خود باید برای استیفای حق خویش تلاش كند و حركت باید از آنجا آغاز شده و اعضای شورا همراهی كنند كه متاسفانه آموزش و پرورش در این زمینه كم‌كار است.


تندگویان استفاده بهتر از مدارسی كه امكان تغییر كاربری دارند را پیشنهاد دادكه یكی دیگر از پیشنهادهای او چه در شهرداری چه در سایر اصناف برخورد تخصصی با مسائل و مشكلات بود. ایشان بر استفاده از افراد متخصص در حوزه كار خویش تاكید داشته و معتقد است كه بدون در نظر گرفتن احزاب سیاسی یا گروه و جناح خاص باید این حق مطالبه شود.
تندگویان كه فرزند شهید محمدجواد تندگویان است دغدغه رسیدگی به فرزندان شهید و خانواده شهدا را نیزدر حوزه كاری خویش عنوان كرده و به شناسایی و رفع مشكل حدود چهارصد فرزند شهید و هفت هزار ایثارگر كارتن‌خواب در سطح كشور اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha