پای دلالان ویلاسازی این بار به تالاب گالشكلام گیلان باز شده است. در اقدامی عجیب این تالاب توسط سودگران ویلاسازی خشكانده شده و به مسكونی تغییركاربری داده است. تاكنون مسئولان محیط زیست و استانداری گیلان نسبت به تغییركاربری تالاب به مسكونی واكنشی نشان نداده‌اند.

ویلاسازی وسط تالاب!

سلامت نیوز:پای دلالان ویلاسازی این بار به تالاب گالشكلام گیلان باز شده است. در اقدامی عجیب این تالاب توسط سودگران ویلاسازی خشكانده شده و به مسكونی تغییركاربری داده است. تاكنون مسئولان محیط زیست و استانداری گیلان نسبت به تغییركاربری تالاب به مسكونی واكنشی نشان نداده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: گیلان یكی از قطب‌های تالاب ایران است. وجود صدها تالاب بزرگ و كوچك در این استان چشم‌اندازهای جادویی و شگرفی به‌وجود آورده است. اما وجود این صدها تالاب برای گیلان تبدیل به یك معضل شده است؛ چراكه برای مسئولان و مردم گیلان دارا بودن این نعمت خدادادی دیگر عادی شده است و به نظر می‌رسد اراده‌ای برای حفاظت از تالاب‌های این استان باقی نمانده است.

ایران روزگاری سرآمد حفاظت از تالاب‌های جهان بود و كنوانسیون حفاظت از تالاب‌های جهان، كنوانسیون رامسر را راه‌اندازی كرد. اما هم‌اكنون در لیست قرمز این كنواسیون قرار گرفته است و بسیاری از تالاب‌های كشور از لیست آن خارج شده‌اند و بسیاری نیز در صف انتظار خروج از این كنوانسیون هستند.

ویلاسازی وسط تالاب

گالشكلام نیز همانند هزاران تالاب دیگر از دست تخریب‌گران محیط‌زیست كشور در امان نمانده است.

اما یك تفاوت با بسیاری از تالاب‌های كشور دارد. بسیاری از تالاب‌های كشور هنگامی‌كه بخشی از آن‌ها خشك شد، مورد توجه افكارعمومی قرار گرفتند. ولی گالشکلام علاوه‌بر خشك شدن، بیش از نیمی از آن،درحال حاضر به شهركی برای ویلا‌سازی تبدیل شده است . نكته مهم بی‌توجهی و سكوت مسئولان مربوطه نسبت به این فاجعه است.

گالشكلام یك تالاب بین‌المللی نیست و همین مساله بلای جان این تالاب شده چراكه اگر یك تالاب ثبت شده در كنوانسیون رامسر بود، به این راحتی خشك و تغییركاربری داده نمی‌شد.

خیابان‌كشی در تالاب

یكی از فعالان محیط زیست كه نخواست نامش فاش شود درباره وضعیت تالاب گالشكلام به «قانون» گفت:«متاسفانه از سال گذشته برخی از افراد سودجو اقدام به شن‌ و خاك‌ریزی در تالاب و تفكیك آن كردند. پس از این اقدامات بیش از نیمی از تالاب خشك شد و هم‌اكنون می‌توان گفت كه تالاب نابود شده است. وسط تالاب جاده احداث شد، این جاده علاوه‌بر خشكی تالاب موجب جدایی جغرافیایی آن نیز شده است. پس از انجام مراحل مقدماتی و بسترسازی، پای دلالان ویلاسازی به تالاب باز شد و ویلاها همانند قارچ‌های سمی در تالاب سبز شدند. باتوجه به شواهد موجود به‌نظر می‌رسد كه دلالان ویلاسازی مجوزهای لازم را اخذ كرده‌اند چراكه اگر مجوزی نداشتند به این راحتی نمی‌توانستند ساخت و ساز انجام دهند».

بی‌تفاوتی مسئولان به نابودی تالاب

او درباره عملكرد اداره محیط زیست و مسئولان استانداری نسبت به خشكی تالاب و ویلاسازی در آنجا گفت:« تاكنون من كوچك‌ترین گزارش و اعتراضی از محیط زیست و استانداری نشنیده‌ام و به‌نظر می‌آید آن‌ها تنها سكوت را در پیش گرفته‌اند. شهر لنگرود دارای ده‌ها تالاب‌ بزرگ و كوچك است. همین مساله موجب بی‌تفاوتی مسئولان و مردم نسبت به حفاظت از آن‌ها شده است. دیگر حساسیتی نسبت به تخریب تالاب‌ها وجود ندارد».

این فعال محیط زیست عنوان كرد:« گالشكلام جزو تالاب‌های بین‌المللی نیست كه برای مجوز آن به استعلام از اداره محیط زیست نیاز باشد. این موضوع موجب شده است كه دلالان ویلاسازی به‌راحتی در روز روشن تالاب را خشك و به مسكونی تغییركاربری دهند».

او گفت:«یك مزیت دیگر تالاب گالشكلام، تلاقی دو رودخانه شلمان‌رود و لنگرود در میان آن است. از تلاقی این دو رودخانه طبیعت بكر و زیبایی به‌وجود آمد كه زیستگاه هزاران گونه جانوری بود. با خشك شدن و تغییركاربری تالاب به مسكونی شاهد تخریب این زیستگاه ارزشمند هستیم».

گوش شنوایی برای محیط زیست نیست

 احمد زاهدی-تالاب بکر و زیبای گالشکلام در ۱۰ کیلومتری شمال غرب شهر لنگرود استان گیلان و در مجاورت ساحل زیبای چمخاله واقع شده است.این تالاب به‌دلیل قرار گرفتن در محل تلاقی رودخانه‌های شلمان‌رود و لنگرود، بستری امن و آرام برای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری در مساحتی نه‌چندان بزرگ بود. این پهنه زیبای طبیعی در فصل زمستان نیز میزبان گونه‌های ارزشمندی همچون فلامینگو، پلیكان، چنگر، خوتکا، قو و انواع پرندگان مهاجر و بومی بود.

گویی طبیعت گیلان ساحل آرام را به خود نخواهد دید و گویی هر از چندگاهی علی‌رغم غرولندهای دوست‌داران طبیعت، باید شاهد از دست رفتن سرمایه‌ای دیگر از داشته‌های طبیعت‌مان در گیلان باشیم.گویی گوشی برای شنیدن ناله‌های دلباختگان محیط زیست در این استان آفریده نشده است. انتقادهای کارشناسان محیط زیست نیز خریداری ندارد. اداره محیط زیست گیلان، گوشی برای شنیدن ندارد. تغییر مدیریت‌های مکرر و بدون برنامه در محیط‌بانی چمخاله، در آشفته بازار تغییرات مداوم مدیریت در گیلان، آشفتگی‌های این عرصه را دوچندان كرده است. جالب آنکه برای انتقاد درخصوص انتصاب‌ها نیز گوشی شنوا نیست و کمترین آثار این ناشنوایی مصلحتی، تاراج تالاب و تغییر دوباره فرمانده محیط‌بانی در کمتر از سه ماه است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha