یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 211800

پوست چرب علاوه بر اینکه ظاهر شما را ناخوشایند می‌کند، باعث ایجاد جوش‌های سر سیاه، آکنه و لک می‌شود. در این مطلب راهکارهایی خانگی برای کاهش چربی پوست بدن و صورت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

راهکارهای خانگی برای پوست چرب

سلامت نیوز: پوست چرب علاوه بر اینکه ظاهر شما را ناخوشایند می‌کند، باعث ایجاد جوش‌های سر سیاه، آکنه و لک می‌شود. در این مطلب راهکارهایی خانگی برای  کاهش چربی پوست بدن و صورت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.


پوست چرب یک مشکل نیست
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ویژه نامه ایران بانو ضمیمه روزنامه ایران، اگر بخواهید مثبت نگاه کنید، چربی پوست مزایایی دارد. راه طبیعی محافظت از طریق چربی پوست است. چربی پوست باعث رطوبت‌رسانی به پوست می‌شود. بنابراین پوست دیرتر پیر می‌شود و چروک کمتری روی پوست چرب ایجاد می‌شود. اگر شما بتوانید منافذ پوست چرب را پاکسازی کنید نباید نگران چربی پوست خود باشید. این پاکسازی را مدام اما به آرامی انجام دهید. سعی کنید سلول‌های مرده پوست خود را بشویید و چربی پوست را بدون ساییدن از بین ببرید، زیرا سایش باعث می‌شود پوست شما تحریک شود. اگر این کار را زیاد انجام بدهید یا سایش محکم داشته باشید، پوست شما چربی بیشتری ایجاد می‌کند.


دلایل چرب شدن پوست
برای اینکه بتوانید چربی زیاد پوست را از بین ببرید، باید دلایل آن را بشناسید.
ژنتیک یکی از مهم‌ترین دلایل چربی پوست ژنتیک است. برای مثال پوست‌ افراد با موهای تیره‌تر چربی بیشتری از افراد با‌ نژاد موهای روشن دارند.
ترشح زیاد سبوم (چربی طبیعی پوست) توسط غدد چربی پوست
سبوم روغن طبیعی برای محافظت از پوست است. افزایش بیش از حد سبوم باعث می‌شود پوست شما زیاد چرب شود و باعث جذب ذرات و ایجاد آکنه می‌شود.
دلایل دیگر مانند استرس، تغییرات هورمونی، بارداری یا مصرف قرص‌های ضد بارداری خوراکی.

راهکارهای خانگی:

راهکارهای ساده‌ای برای کنترل چربی پوست صورت بخصوص ناحیه T (بینی و پیشانی) وجود دارد.

شست‌و‌شوی مناسب صورت
این کار ساده باعث کاهش چربی پوست شما تا نود درصد می‌شود. صورت خود را با ملایمت با یک مایع مخصوص پوست چرب بشویید. این کار را دوبار در روز با آب ولرم انجام دهید. نباید این کار را بیش از حد انجام دهید زیرا این کار در طولانی مدت باعث پیری زودرس پوست می‌شود.
 در روزهایی که احساس می‌کنید پوست شما چرب‌تر است، می‌توانید دو تا سه بار دیگر پوست خود را بشویید ولی این بار باید تنها از آب استفاده کنید و از مایع شست‌و‌شوی صورت استفاده نکنید.
 عادت کنید که قبل از خواب صورت خود را با آب ملایم بشویید.
 در شست‌و‌شوی صورت خود افراط نکنید، زیرا اگر پوست زیاد خشک شود، چربی بیشتری تولید می‌کند.
  در انتخاب ماده شست‌و‌شوی صورت دقت کنید که حتماً مخصوص پوست چرب باشد. استفاده از ژل‌های شست‌و‌شو بهتر از صابون یا مایع است. صابون باعث خشکی زیاد و پوسته پوسته شدن می‌شود و مایع شست‌و‌شو معمولاً روی پوست باقی می‌ماند.
 اگر آکنه دارید از شست‌و‌شو‌کننده‌های آنتی باکتریال بر پایه پراکسید بنزویل، اسید سالیسیلات یا تریکلوزان استفاده کنید.
  بهتر است از مایع صورت آلفا-هیدروکسی اسید (مانند اسید سیتریک، اسید لاکتیک یا اسید گلیکولیک) استفاده کنید. این اسید‌ها پوست مرده را از صورت جدا می‌کنند، چربی منافذ را کنترل و از عفونت جلوگیری می‌کنند.


تونر پوست
از تونرهای مخصوص پوست چرب که حاوی الکل نیست استفاده کنید. الکل باعث خشکی زیاد پوست می‌شود.
 می‌توانید از تونرهای طبیعی(عصاره فندق افسونگر-witch hazel-) استفاده کنید. یک پد را آغشته به تونر کنید و به پوست خود با آن ضربه بزنید. فندق افسونگر خاصیت قابض‌کننده دارد و باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود.
 سرکه سیب، چای سبز و گلاب نیز تونرهای مناسبی برای پوست چرب هستند.


 ماساژ پوست
پوست چرب آلودگی‌ها و غبار بیشتری را به خود می‌پذیرد. آلودگی‌ها براحتی روی پوست می‌نشینند. شما باید پوست خود را لایه‌برداری کنید و سلول‌های مرده را از بین ببرید. این کار حتماً باید دوبار در هفته انجام شود. اسکراب‌های پاک‌کننده مخصوص پوست چرب را از داروخانه تهیه کنید و از آن استفاده کنید. ما در مطالب گذشته نیز انواع اسکراب‌ها را به شما پیشنهاد داده‌ایم. برای از بین بردن سلول‌های مرده و پاک‌سازی منافذ پوست از اسکراب‌ها استفاده کنید. یک اسکراب برای لایه‌برداری می‌تواند ترکیب گندم خرد شده به همراه کمی ژل آلوئه ورا باشد. این خمیر را روی پوست خود بمالید و به آرامی ماساژ بدهید. پس از ده دقیقه ماساژ پوست آن را با آب ولرم بشویید.


پاکسازی روزانه
در طول روز پوست خود را از چربی‌های اضافه پاکسازی کنید. از لوازم آرایشی چرب استفاده نکنید و پس از آرایش پوست را با مواد پاک‌کننده آرایشی تمیز کنید. پاکسازی چربی‌های اضافه یک راه مؤثر برای پیشگیری از چربی است.
هنگام آرایش حتماً از پودر صورت استفاده کنید تا چربی لوازم آرایشی روی آن قرار بگیرد.


نکته‌های بیشتر
 اگر پوست‌تان خیلی چرب است از موادی برای زیبایی پوست استفاده کنید که بر پایه آب ساخته و تولید شده باشند.
 از محصولاتی بر پایه الکل اجتناب کنید. این مواد پوست را بیش از اندازه خشک می‌کنند و در نتیجه پوست شما شروع به تولید چربی بیشتر می‌کند تا چربی از دست رفته را جبران کند.
 داشتن پوست چرب به معنای آن نیست که شما دیگر نیازی به مرطوب‌کننده ندارید. چربی همان آب نیست. هر نوع پوستی نیاز به مرطوب‌کننده دارد. انتخاب شما باید مرطوب‌کننده‌ای برپایه آب باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha