رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تشریح نتایج طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به برخی پیشنهادات مطرح شده در زمینه کاهش تعرفه‌های پزشکی گفت: باید توجه کرد که کاهش تعرفه‌های پزشکی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه وضعیت بهداشت و درمان را به شرایط نامناسب گذشته برمی‌گرداند.

کاهش تعرفه‌های پزشکی منطقی نیست/ لزوم بازنگری در بسته خدماتی تحت پوشش بیمه

سلامت نیوز:رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تشریح نتایج طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به برخی پیشنهادات مطرح شده در زمینه کاهش تعرفه‌های پزشکی گفت: باید توجه کرد که کاهش تعرفه‌های پزشکی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه وضعیت بهداشت و درمان را به شرایط نامناسب گذشته برمی‌گرداند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر علی جعفریان در نشست خبری هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران که درباره طرح تحول سلامت و نتایج آن برگزار شد، گفت: تاکنون در حوزه سلامت مسیر سخت و پرفراز و نشیبی طی شده است؛ چرا که برنامه‌ای ملی در این حوزه اجرا شد و نگاه سیاست‌گذاران و ارائه‌کنندگان خدمت به موضوع سلامت تغییر کرد و این اتفاق مهمی بود.

وی با بیان اینکه در قالب طرح تحول نظام سلامت اعلام کردیم که باید استانداردهای جدیدی برای بیماران تعیین و رعایت شود، ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه قیمت‌گذاری دارو و تجهیزات پزشکی، تهیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز بیماران در بیمارستان‌ها بهبود هتلینگ و خدمات بستری و... از جمله این استانداردها بوده است. در عین حال این اقدامات در جهت هدفی جدی‌تر یعنی ارتقاء کیفیت خدمات در بخش درمان بوده است.

جعفریان افزود: در گام بعد طرح تحول در حوزه بهداشت هم آغاز شد تا بتوانیم شبکه بهداشتی را در سطح شهرهای مختلف تکمیل کنیم. حال عده‌ای انتقاد می‌کردند که چرا در طرح تحول توجه‌ای به حوزه بهداشت نشده این در حالی است که ما توانسته‌ایم بخش زیادی از شبکه بهداشتی را تکمیل کنیم و علاوه بر اقداماتی که در حوزه درمان، بهداشت، غذا و دارو انجام شد، در حوزه آموزشی نیز شاهد کارهای مهمی بوده‌ایم.

وی تأکید کرد: علیرغم اقدامات بسیار جدی که در قالب طرح تحول نظام سلامت در کشور انجام شده است اما هنوز با کمبودهای جدی به ویژه در حوزه نیروی انسانی مواجهیم. متأسفانه شاهد یک عقب‌افتادگی 20 ساله در حوزه سلامت بودیم که قسمتی از آن در طرح تحول نظام سلامت رفع شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه جذب نیروی انسانی گفت: ما در زمینه جذب پزشک نسبتا خوب عمل کرده‌ایم به طوری که در حال حاضر 1090 پزشک در مجموعه بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت می‌کنند ولی هنوز در کادر پرستاری این اتفاق نیفتاده و با وجود اینکه 1000 نیروی پرستار در بیمارستان‌های دانشگاه اضافه کردیم اما هنوز میزان پرستاران ما نسبت به خدماتی که ارائه می‌شود خوب نیست و تعداد پرستار ما به ازای هر تخت 1/1 است. البته این مشکل بیشتر در تهران وجود دارد و در کل کشور به میزان کمتری دیده می‌شود.

جعفریان با بیان اینکه هنوز تعهد دولت در حوزه استخدام پرستار محقق نشده، گفت: بنابراین ما برای جبران کمبود نیروی پرستار با استفاده از ظرفیت‌ها و درآمد اختصاصی دانشگاه پرستار جذب می‌کنیم و حقوق این افراد را از محل درآمد اختصاصی دانشگاه پرداخت می‌کنیم اما باید توجه کرد که این کار منجر به ایجاد مشکل در گردش مالی بیمارستان‌ها می‌شود. اینکه وزیر بهداشت می‌گوید ما 100 هزار نفر کمبود نیرو در حوزه بستری داریم درست است و باید تمهیدی برای جبران این کمبود اندیشیده شود.

وی ادامه داد: البته ما قبول داریم که بار درمان روی آموزش فشار می‌آورد؛ اما برای کاهش این فشار تعدادی پزشک به کادر درمانی بیمارستان‌ها اضافه کردیم تا فشار ناشی از افزایش ارائه خدمات را از روی سیستم آموزشی برداریم و فرایندهایمان نشان می‌دهد که در این دوره چهار ساله افت آموزشی نداشتیم.

جعفریان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره پیشنهاداتی که مبنی بر کاهش تعرفه‌های پزشکی 96 مطرح شده است، گفت: کاهش تعرفه منطقی نیست. متأسفانه ما برای تعرفه‌های پزشکی از سال 93 نمودار می‌کشیم و می‌گوییم تعرفه‌های پزشکی سه برابر شده‌اند. این در حالی است که ما باید از سال 59 تاکنون وضعیت تعرفه‌ها را نشان دهیم تا ببینیم که عدم رشد تعرفه‌ها چه بلایی بر سر بهداشت و درمان کشور آورده است. با این تعرفه‌ای که برخی از دوستان می‌گویند مناسب است اقتصاد درمان دچار مشکل می‌شود و حتی برای بخش خصوصی و بیمارستان‌های خصوصی هم سودی در پی ندارد.

وی با بیان اینکه کاهش تعرفه‌ها هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد، ادامه داد: برای کنترل هزینه‌ها هم باید بسته خدمتی درست کنیم. باید بدانیم که در هیچ کشوری همه خدمات تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار ندارند بلکه سطح مشخصی از خدمات را با بیمه پایه به مردم ارائه می‌دهند و این اتفاق در کشور ما نیز باید بیفتد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: کاهش تعرفه‌ها یعنی اینکه بهداشت و درمان را به وضعیت نامناسبی که در گذشته داشت برمی‌گردانیم یعنی وضع به جایی می‌رسد تا بیمارستان‌ها مجبور شوند از مردم پول بگیرند. این موضوعی است که قبل از طرح تحول نظام سلامت هم وجود داشت و شاهد بودیم که مردم در بیمارستان‌ها 30 تا 40 درصد پول را از جیب‌شان می‌دادند.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha