سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 212046

بیماری نقص ایمنی توام شدیدنوعی بیماری نقص سیستم ایمنی است که اگر به موقع شناسایی و تشخیص داده نشود، شیرخوران و نوزادان یکسالگی خود را نمی ببیند و به احتمال زیاد فوت می کنند.

نوزادانی که شاید یکسالگی خود را نبینند

سلامت نیوز:بیماری نقص ایمنی توام شدیدنوعی بیماری نقص سیستم ایمنی است که اگر به موقع شناسایی و تشخیص داده نشود، شیرخوران و نوزادان یکسالگی خود را نمی ببیند و به احتمال زیاد فوت می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،نقص سیستم ایمنی به دو نوع اولیه یا ثانویه (اکتسابی) تقسیم می شود؛ نقص ایمنی اولیه ناشی از نواقص ژنتیکی مادرزادی است اما نقص ایمنی ثانویه به دنبال ابتلا به سایر بیماری‌ها ایجاد می‌شود. نقص ایمنی توام شدید نوعی نقص سیستم ایمنی اولیه است و مشهورترین نقص ایمنی ثانویه بیماری ایدز (AIDS) است.


در بین نقص‌ های ایمنی اولیه، کمبود پادتن (آنتی بادی) شایع ترین نوع است. بیماران مبتلا به کمبود اولیه پادتن مستعد ابتلا به انواع عفونت ‌های باکتریایی هستند.


معاون مرکزتحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران روز سه شنبه  گفت:اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود، علاوه برجلوگیری ازعوارض آن، می توان شیرخواران را از مرگ نجات داد و شرایط مناسبی را برای ادامه زندگی آنان فراهم کرد.


دکتر نیما رضایی مهمترین علامت این بیماری را عفونت های مکرر در شیرخوران اعلام کرد و گفت: خانواده ها عفونت های مکرر در آنان را جدی بگیرند و در صورت مشاهده عفونت های مکرر حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند.


وی تاکید کرد:این کودکان نباید واکسن زنده مانند ب ث ژ(سل) و فلج اطفال خوراکی دریافت کنند. تزریق این واکسن ها علاوه بر اینکه آنان را در مقابل بیماری ها مصون نمی کند بلکه مشکلاتی نیز برای آنان به وجود می آورد و امکان ایجاد عوارض و در نتیجه فوت آنان را بیشتر می کند.


رضایی اصلی ترین راه شناسایی این بیمارای را انجام غربالگری اعلام کرد و افزود:بیماری هایی مانند نقص ایمنی توام شدید را می توان با غرباگری شناسایی کرد.


معاون مرکزتحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارکرد:درحال حاضر غربالگری این بیماری در کشور انجام نمی شود و خانواده هایی که بچه های قبلی آنها به بیماری نقص ایمنی مبتلا شدند باید تشخیص قبل از تولد این بیماری را انجام دهند.


وی گفت:هرچند آمار مبتلایان به بیماری نقص ایمنی توام شدید یک در 50 هزار نوزاد است و نسبت به سایر بیماری های سیستم نقص ایمنی کمتر است اما به دلیل اینکه جان فرد را به مخاطره جدی می اندازد باید غربالگری در این زمینه انجام شود.


وی، پیوند مغز استخوان را راه درمان این بیماری اعلام کردوگفت: اگر این افراد زودتر تشخیص و شناسایی شوند و به موقع اقدامات درمانی آنان آغاز شود از عوارض بیماری جلوگیری می شود.


وی ادامه داد: در دهه های گذشته، خیلی از بیماران نقص ایمنی تشخیص داده نمی شدند و براثر عوارض جدی، جان شان را از دست می دادند.
معاون مرکزتحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در حال حاضر علم پیشرفت کرده و در این شرایط بسیاری از بیماریهای نقص ایمنی اگر به موقع تشخیص داده شوند، قابل درمان هم هستند.

** کمبود انتخاب IGA یکی از بیماری های شایع نقص ایمنی اولیه است
وی گفت: کمبود انتخاب IGA یکی از شایع ترین بیماری های نقص ایمنی اولیه است و اگر این بیماری به موقع تشخص داده شود، می توان از عوارض آن جلوگیری کرد.
شایع‌ ترین کمبود اولیه پادتن، بیماری«کمبود انتخابی IgA» است. اکثر این بیماران از ناراحتی خود بی‌ اطلاع هستند و هر سال چندین نوبت به علت سرماخوردگی و سینوزیت‌های مکرر به پزشک مراجعه می‌کنند.علت اساسی این بیماری و درمان قطعی آن تاکنون نامعلوم است.


رضایی با اشاره به اینکه از هر 700 نفر یک مورد به این بیماری مبتلا می شوند، افزود: شیوع بیماری کمبود انتخاب IGA در جامعه ما نگران کننده بوده و باید اقدامات لازم برای شناسایی بموقع آنان انجام شود.


معاون مرکزتحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: خیلی از افراد از ابتلا به این بیماری، بی اطلاع هستند و در مواقعی مانند اهدا خون متوجه بیماری خود می شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha