کارشناسان شهری معتقدند، آنچه شهر را به میدانی برای انحصار قدرت در دستان طبقه خاص تبدیل می‌کند، عدم نظارت صحیح و اثرگذار بر شیوه انتخاب حاکمان شهری و اجرای برنامه‌ها توسط آنهاست.

حال تهران خوب نیست

سلامت نیوز: این روزها که در آستانه انتخابات شورای شهر قرار داریم موضوع شهر و چالش‌هایی که شهرهای بزرگی چون تهران با آن درگیرند، بحث داغ محافل مدنی و دانشگاهی است.

به گطارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: کارشناسان شهری معتقدند، آنچه شهر را به میدانی برای انحصار قدرت در دستان طبقه خاص تبدیل می‌کند، عدم نظارت صحیح و اثرگذار بر شیوه انتخاب حاکمان شهری و اجرای برنامه‌ها توسط آنهاست. در این میان، شورای شهر به‌عنوان یک پارلمان شهری، دموکراتیک‌ترین نهاد حاکمیتی است که امکان نظارت بر ساختارهای کلانشهری را بر‌اساس ضوابط قانونی داراست. ساختار شوراهای شهر به گونه‌ای نظم یافته که توان نظارتی آنها بر عملکرد نهادهایی چون شهرداری‌ها و سایر ارگان‌های شهری بالا باشد. بااین‌حال، و با وجود نبود خلأ‌های قانونی در این بخش، در طی دوره‌های گذشته شوراهای شهر قدرت لازم برای اعمال نظارت بر نهادهای شهری را نداشته‌اند یا در‌این‌زمینه با محدودیت‌هایی مواجه بوده‌اند. ازاین‌رو، کارشناسان شهری با برگزاری نشست‌ها و جلسات متعددی در آستانه پنجمین دوره انتخابات شورای شهر، به بررسی نقاط ضعف و قوت این شوراها و همچنین چگونگی نظارت آنها بر نهادهای شهری چون شهرداری می‌پردازند. در نشستی که روز دوشنبه و با حضور لیلا ارشد، مددکار اجتماعی و مدیرعامل سازمان غیردولتی خانه خورشید و محمد میرزایی، کارشناس مسائل شهری در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، به چالش‌های اساسی شهر تهران و آسیب‌هایی که عدم نظارت بر مدیریت شهری به آن دامن زده است، پرداخته شد. عبدالله مؤمنی، فعال اصلاح‌طلب و نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای شهر نیز یکی دیگر از مدعوین این نشست دانشگاهی بود که به دلایل نامعلومی از حضور او در این نشست ممانعت به عمل آمد. 


تأمین اعتبار شهرداری از جیب شهروندان


محمد میرزایی در همایش صدای تهران که با هدف بررسی معضلات شهری تهران از سوی انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه امیرکبیر برگزار شد درباره عملکرد چهار دوره شوراهای قبل گفت: «قرار بود شوراها راهبرد هدایت و نظارت بر شهرداری‌ها را بر عهده داشته باشند اما آنچه رخ داده بدنه‌ای نیم‌بند از تمام اینهاست و هیچ کدام نیست. معتقدم کارآمدترین شورای شهر تهران در چهار دوره گذشته دوره اول بود و‌ ای کاش اسیر دعواهای سیاسی نمی‌شد زیرا در این شورا نظارت زیادی بر عملکرد شهرداری وجود داشت.» او با انتقاد از عملکرد شوراهای دوم و سوم شهر تهران اظهار کرد: «متأسفانه بعضی گمان می‌کنند یک روز اتوبان صدر را دو‌طبقه کنیم و فردا اتوبان را سه‌طبقه کنیم و تونلی هم از کنارش عبور دهیم. بعضی فکر می‌کنند جوازهای آن‌چنانی برای برج‌ها، توسعه است. برخی هم می‌گویند با این کارها فاصله شمال تا جنوب را کم کردیم. 18 هزار میلیارد تومان اعتبار شهرداری تهران است که اتفاقا نه از پول نفت که از جیب من و شما و از محل عوارض و درآمدهای فروش تراکم و تغییر کاربری و... به دست می‌آید.»


تهران جای زندگی نخواهد بود


این نامزد پنجمین دوره از انتخابات شورای شهر تهران در ادامه به آمارهای درآمد شهرداری از فروش تراکم مازاد و تغییر کاربری اشاره کرد و گفت: «در سال 94 شهرداری تهران سه هزار و 400 میلیارد عوارض مازاد تراکم دریافت کرده که این درآمد در سال 95 به سه هزار و 900 میلیارد رسید. شهرداری در سال 94، سه هزار و 900 میلیارد نیز از تغییر کاربری‌ها درآمد کسب کرد و این درآمد در سال 95 به چهار هزار میلیارد رسید. اگر درآمد مازاد تراکم و تغییر کاربری در سال 95 را با هم جمع کنیم به حدود هشت هزار میلیارد ریال درآمدی می‌رسیم که از شهرفروشی به دست آمده و این آمار قابل کتمان نیست.» میرزایی با بیان اینکه اگر با همین روند ادامه دهیم طی پنج یا 6 سال آینده تهران جای زندگی نخواهد بود، گفت: «امروز سرانه‌های شهر به فروش می‌رود. جالب است که اگر از شهردار تهران هم بپرسید پاسخ می‌دهد که شورای شهر این مجوز را به من داده است.» 


تهران 170 کیلومتر مترو دارد، نه 300 کیلومتر


این کارشناس شهری با اشاره به هزینه سالانه شهر تهران در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی اظهار کرد: «صحبت‌های شهرداری درباره 300 کیلومتر مترو در پایتخت را باور نکنید. متروی تهران امروز به 200 کیلومتر هم نرسیده و حدود 170 کیلومتر از آن بهره‌برداری شده، درحالی‌که طبق برنامه‌ریزی‌ها این جمعیت تهران باید 750 کیلومتر مترو داشته باشد.» میرزایی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که مردم در این شهر تعلق‌خاطر ندارند، تصریح کرد: «سالانه میلیاردها تومان صرف تعویض گاردریل‌های بزرگراه‌هایی می‌شود که در میانه آن کارتن‌خواب‌ها شب را به صبح می‌رسانند. لابد این کارتن‌خواب‌ها جزء آن چهار درصد معروف هستند که برایشان کاری نمی‌شود.» او در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه امروز باید برای سلامت خودمان و فرزندانمان در آینده هزینه کنیم، درباره ادعای تولید برق از زباله‌های شهر تهران نیز اظهار کرد: «در تمام دنیا از زباله درآمدزایی می‌شود اما در تهران امروز 110 میلیارد تومان از زباله درآمد داریم و 500 میلیارد تومان برایش هزینه می‌کنیم که این اصلا به‌صرفه نیست.»


حتی یک وات هم از زباله برق تولید نشده است


او در مورد تولید برق از زباله‌ها نیز گفت: «حدود هشت سال پیش بود که بحث تولید برق از زباله‌ها مطرح شد و قرار شد کارشناسانی از ژاپن این تولید را بر عهده بگیرند اما در نهایت طی تصمیم شهرداری این موضوع به چینی‌ها سپرده شد اما تاکنون حتی یک وات، از زباله‌ها برق تولید نشده، درحالی‌که طبق برنامه‌ریزی‌ها باید با استفاده از زباله‌ها برق سایت کهریزک و اطراف آن تأمین می‌شد.» این نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران اضافه کرد: «البته سازمان محیط‌زیست نیز با توجه به بحث شیرابه‌های ناشی از زباله و همچنین آلایندگی دستگاه‌های زباله‌سوز به این موضوع انتقاداتی وارد کرده بود.» میرزایی در پاسخ به سؤال دیگر درباره وضعیت شمال و جنوب تهران نیز گفت: «منابع درآمدی باید در تمام شهر توزیع شود. خوشبختانه گویا خداوند به ساکنان جنوب شهر لطف کرده و با توجه به اینکه زمینشان ارزش ریالی کمتری دارد سرانه‌های عمومی‌شان سالم‌تر مانده، متأسفانه ما در شمال تهران شاهد این هستیم که در کوچه‌ای 6 متری برج و ساختمان‌های 10 طبقه و بیشتر از آن احداث شده است.»


بیانیه‌ عبدالله مؤمنی خطاب به یاران دبستانی


عبدالله مؤمنی، از کاندیداهای شورای پنجم شهر تهران و یکی دیگر از مهمانان نشست صدای تهران که در این همایش حضور نداشت، در بیانیه‌ای که در اختیار رئیس انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه گذاشت، عنوان کرد: «بنا به مشکلات و معذوریت‌ها نتوانستم در این جلسه حضور یابم.» او که دانشجویان را یاران دبستانی خطاب کرد، دسترسی عادلانه همگانی به منابع شهری را برای همه مردم خواستار شد و گفت: «تهران پس از 14 سال مدیریت اصول‌گرایان به حال بدی گرفتار شده که حتی منابع طبیعی آن دچار آسیب شدند.» او در این بیانیه خود مدعی شد: «تاریکخانه مناقصه‌ها نشان از آشفتگی مدیریتی دارد که شهر را در آستانه انفجار قرار داده و سطح رضایت مردم به شدت کاهش یافته زیرا طبیعت و آب‌وهوای شهر را فروخته‌اند و 70 هزار میلیارد تومان، بدهی دستگاه عریض‌وطویل شهرداری بوده و به قدری این سازمان عریض شده که تأمین بودجه آن به یک معضل جدی بدل شده است.» او با بیان اینکه احیای شورا و شهرداری و ارتقای جایگاه شوراها از طریق انتخاب نمایندگان درست باید صورت گیرد، گفت: «باید انتخابی داشته باشیم تا دیگر هیچ شهرداری شوراها را نامحرم نداند و برای مقابله با مدیریت آمرانه فعلی در تهران باید اعضای اصلاح‌طلب انتخاب کنیم و با جلب مشارکت مردم در 354 محله مدیریت را در اختیار کسانی قرار دهیم که رویکردشان اصلاح‌طلبانه است تا در یک کلام دسترسی عادلانه همگانی به منابع شهری برای همگان ایجاد شود.»


تأکید بر مشارکت حداکثری


در ادامه، زهرا صدراعظم‌نوری در پاسخ به برخی شائبه‌ها مبنی‌بر اینکه در لیست اصلاح‌طلبان در شورای شهر پنجم آقازاده‌ها و افراد سفارشی وجود دارند، گفت: «هشت ماه است که سازوکارهای انتخاب افراد را احصا کرده‌ایم اما ممکن است در یک لیست تعدادی محدود ساز مخالف بزنند که نباید به پای همه لیست نوشته شود.» او با بیان اینکه طبیعی است که ما لیستی بدهیم که کرسی‌های بیشتری را در مجلس و شورا داشته باشیم، گفت: «در لیست شورای آینده درصد قابل قبولی متوجه زنان و جوانان است اما دقت داشته باشید برای اینکه شورایی مشابه شورای دوم و رئیس‌جمهوری مانند احمدی‌نژاد نداشته باشیم، باید وارد میدان شویم و نباید با کج‌راهی دو نفر، کل لیست را زیر سؤال ببریم.» صدراعظم‌نوری با بیان اینکه در شورای دوم وقتی رأی خاموش و خاکستری اصلاح‌طلبان وارد میدان نشد، شاهد بودیم که چمران تنها با 170 هزار رأی به‌عنوان بالاترین رأی وارد آن شد، گفت: «همه باید مشارکت حداکثری داشته باشیم.»


تهران سه میلیون حاشیه‌نشین دارد


 در ادامه این همایش، لیلا ارشد گفت: «در موضوعی مانند جمع‌آوری پسماند، پیمانکاران از کودکان استفاده می‌کنند و اگر این موضوع را به شهرداری منتقل کنیم می‌گویند پیمانکاران جدا از شهرداری هستند. متأسفانه زنان کارتن‌خواب نیز پسماند جمع می‌کنند اما پیمانکاران پسماند را از زنان نمی‌خرند و آنان مجبورند برای اینکه درآمدی به دست بیاورند پسماندها را با قیمت ارزان‌تری نسبت به مردان بفروشند.» او با بیان اینکه من می‌خواهم صدای جمعیت خاموش شهر باشم، گفت: «در شورای شهر برای کودکان تصمیم گرفته می‌شود اما آنان هیچ نماینده‌ای در این نهادها که برایشان تصمیم‌گیری می‌کنند، ندارند و من می‌خواهم کودکان و زنان را نمایندگی کنم.» او با طرح این پرسش که نمایندگان احزاب چقدر کار میدانی کرده و از آسیب‌های اجتماعی در شهر با‌خبرند، گفت: «اعتیاد پنجمین معضل شهر تهران است. سه میلیون حاشیه‌نشین در این شهر زندگی می‌کنند و شرایط خوبی از نظر تحصیل، بهداشت و... برایشان وجود ندارد.»
این نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از اقدامات را می‌توان با صحبت حل‌وفصل کرد، گفت: «خاطرم هست که دسته‌های 50 و 60 نفری قماربازان در اطراف خانه خورشید تجمع می‌کردند اما زمانی که با آنها صحبت می‌کردم با لوطی‌گری حاضر می‌شدند که از خانه خورشید فاصله بگیرند، طوری که حتی پلیس هم به من می‌گفت بدون باتوم و گاز اشک‌آور چطور می‌توانی با اینها مقابله کنی که می‌گفتم برای این اقشار تهدید نیستم. ما باید این نگاه را توسعه دهیم.» او با تأکید بر ضرورت توسعه نگاه اجتماعی و مشارکت گروه‌های مختلف در اداره شهر اظهار کرد: «برای من عجیب است که هنوز هیچ شبکه‌ای جلسات شورای شهر را پوشش مستقیم نمی‌دهد. من پیشنهادم این است که رادیو حتما جلسات شورای شهر تهران را به شکل مستقیم پخش کند تا مردم در جریان موضع‌گیری‌های نمایندگانشان باشند.» ارشد در این نشست همچنین بر ضرورت مداخله سازمان‌های مردم‌نهاد (ان‌جی‌اوها) در تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات زنان تأکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha