كارشناس بهداشت كاربری تشعشعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، درخصوص استفاده از لامپ‌های كم مصرف، توصیه‌هایی به هم‌وطنان ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت مهندس علی گورانی، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به این كه در داخل لامپ‌های كم مصرف بخارات جیوه وجود دارد، مكانیزم تولید نور در لامپ‌های كم مصرف، تحریك الكتریكی بخارات جیوه است و الكترون‌ها باعث تحریك بخار جیوه شده و تولید ماورای بنفش می‌كند و فلورسنت و یا همان لایه داخلی سفید رنگ، ماورابنفش را تبدیل به نور و روشنایی می‌كند.
وی با بیان این اگر این لامپ‌ها، شكسته شود به راحتی بخار جیوه در هوا پراكنده می‌شود، گفت: جیوه فلز سنگینی است كه اصطلاحاً به آن «نوروتوكسین» می‌گویند كه این ماده اعصاب را درگیر می‌كند و برای كودكان، زنان باردار و جنین بسیار خطرناك است.
مهندس گورانی تأكید كرد: اگر لامپ‌های كم مصرف شكسته شد بلافاصله باید در و پنجره‌ها را باز كنند، تكه‌های آن را با دستكش جمع كنند و درون پاكت در بسته‌ قرار دهند و حتی‌المقدور تكه‌های آن را بین زباله‌های خانگی قرار ندهند.
وی خاطرنشان كرد: برای جمع‌آوری تكه‌های ریز این لامپ‌ها از جاروبرقی استفاده نشود زیرا باعث پراكندگی گرد و خاك در فضا شده و آلودگی را بیشتر می‌كند.
وی همچنین توصیه كرد: لامپ‌های كم مصرف باید از شركت‌های معتبر تهیه شود و در نظر داشت لایه سفید رنگ داخل این لامپ‌ها كه همان فلورسنت است و باعث روشنایی می‌شود، به طور یكنواخت بر روی لامپ پوشیده شود و آثاری از ترك خوردگی و سوراخ نداشته باشد.
وی ادامه داد: اگر لایه فلورسنت، خوب بر روی سطح داخلی لامپ پوشیده نشده باشد، می‌تواند اشعه را از خود عبور داده و ضررهایی را به همراه داشته باشد.
مهندس گورانی تصریح كرد: لامپ‌های كم مصرف انواع مختلف دارد و بهتر است متناسب با فضاهای مختلف خانه انتخاب شود و برای ایمنی بیشتر در مواجهه با این پرتوها، رعایت حداقل فاصله 30 سانتی‌متری ضروری است.
به گفته وی، لامپ‌های كم مصرف محدودیتی در مصرف ندارند ولی استفاده از این لامپ‌ها در كتابخانه‌ها و به عنوان چراغ مطالعه توصیه نمی‌شود زیرا فرد در فاصله نزدیكی با این پرتوها قرار دارد و با مرور زمان مشكلاتی را برایشان در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha