مدیرکل نظارت بر داروهای طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو نسبت به عرضه مکمل‌های ورزشی و طبیعی به صورت زیرپله‌ای و در مراکز غیرمجازی مانند باشگاه‌های ورزشی هشدار داد و سیستم‌های نظارتی و اجرایی سازمان غذا و دارو را برای مقابله با این مبحث تشریح کرد.

فروش زیرپله‌ای مکمل‌های قاچاق

سلامت نیوز:مدیرکل نظارت بر داروهای طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو نسبت به عرضه مکمل‌های ورزشی و طبیعی به صورت زیرپله‌ای و در مراکز غیرمجازی مانند باشگاه‌های ورزشی هشدار داد و سیستم‌های نظارتی و اجرایی سازمان غذا و دارو را برای مقابله با این مبحث تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر امیرحسین جمشیدی ، درباره میزان قاچاق و تقلب در مکمل‌ها، گفت: قاعدتا در ارتباط با فرآورده‌هایی که عرضه‌ آنها در خارج از سیستم داروخانه امکان‌پذیر باشد، احتمال قاچاق و تقلب وجود دارد. به عنوان مثال وقتی فرآورده‌های مکمل ورزشی به غلط و به صورت غیرقانونی در باشگاه‌های ورزشی عرضه می‌شوند، احتمال قاچاق بودن آنها زیاد است؛ چرا که فرآورده‌هایی که در این حوزه به صورت اصولی وارد می‌شوند، از سوی شرکت‌های پخش توزیع شده و این شرکت‌ها هم مجاز نیستند که این فرآورده‌ها را به جایی جز داروخانه بدهند.

تابلوی ایست، در مقابل واردات بی‌رویه مکمل‌ها

وی افزود: این درحالیست که شاهدیم گاهی فروشگاه‌های زیر پله‌ای اقدام به فروش این مکمل‌ها می‌کنند و بنابراین در چنین جاهایی امکان تقلب در این فرآورده‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین نمی‌توان گفت که اصلا قاچاق و تقلب در فرآورده‌ها و مکمل‌های ورزشی یا طبیعی وجود ندارد،‌ اما ما سیستم‌های نظارتی و بازرسی را برای مقابله با چنین موضوعاتی تشدید کرده‌ایم. از طرفی باید توجه کرد که در دولت یازدهم واردات مکمل‌ها نسبت به سال‌های گذشته جمع‌وجورتر شد. دلیلش هم این است که برای واردات سقف تعیین کرده و اعلام کردیم که هر فرآورده‌ای می‌تواند به میزان خاصی وارد کشور شود.

حمایتی که از تولید داخل شد

جمشیدی در همین راستا ادامه داد: محدود کردن واردات و تعیین سقف مشخص برای واردات این فرآورده ها،  از قاچاق جلوگیری می‌کند. بنابراین از آنجایی که تقاضا برای فرآورده‌ها و مکمل‌های خارجی وجود دارد، مقداری از آن را وارد می‌کنیم و برای آن سقف قائل شده‌ایم. در عین حال با این کار از واردات بی‌رویه فرآورده‌ها و مکمل‌های ورزشی و طبیعی هم جلوگیری شده و از طرفی منجر به رشد شرکت‌های داخلی می‌شود. بر این اساس خوشبختانه اکنون میزان مصرف و تولید مکمل‌های داخلی‌مان افزایش یافته است؛ چراکه هم برای واردات سقف گذاشتیم و در عین حال اصلا به فرآورده‌های مشابه تولید داخل، مجوز واردات نمی‌دهیم، بلکه فرآورده‌هایی به کشور وارد می‌شوند که تولید داخلی آنها وجود نداشته باشد.

"حامی" بیماران متابولیک

وی با اشاره به سازوکارهای نظارتی سازمان غذا و دارو برای شناسایی فرآورده‌های قاچاق یا تقلبی، گفت: در این زمینه سامانه رهگیری راه‌اندازی شد و به ما در زمینه شناسایی تقلب و قاچاق کمک زیادی کرده است. به عنوان مثال سامانه حامی را برای شیر خشک‌های یارانه‌ای و فرآورده‌های متابولیک راه‌اندازی کردیم و پیش از پست کردن فرآورده برای بیماران، برچسب اصالت را برای آن تعریف می‌کنیم. در نتیجه دقیقا می‌دانیم که چه اقلامی با چه شماره‌ای برای بیمار ارسال شده است. یعنی فرآورده را ردیابی و رهگیری می‌کنیم و دقیقا می‌دانیم که این فرآورده کجاست. زمانی که فرآورده به دست مصرف‌کننده رسید،‌ پیامکی برای ما ارسال می‌شود که نشان می‌دهد این فرآورده به دست مصرف‌کننده رسیده است.

جمشیدی ادامه داد: حال ما می‌دانیم این شماره، برای کدام بیمار است و اگر کسی بخواهد آن را بفروشد یا از رده خارج کند، می‌توانیم آن را ردیابی کنیم. البته از آنجایی که یارانه زیادی به این فرآورده‌ها تعلق می‌گیرد، در گذشته شاهد بودیم که حتی از کشور خارج می‌شدند، اما اکنون با کمک این سامانه می‌توانیم به طور کامل آن را ردیابی کنیم.

مدیرکل نظارت بر داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه از طرف دیگر کلیه فرآورده‌ها و مکمل‌های وارداتی برچسب اصالت دارند، افزود: در محصولات تولید داخل نیز برخی از فرآورده‌ها را به سامانه رهگیری و برچسب اصالت اضافه کردیم و بخشی از آنها در حال اضافه شدن و ملزم به داشتن برچسب اصالت هستند.

جمشیدی خطاب به مردم گفت: خواهشم از مردم این است علاوه بر اینکه ما نظارت می‌کنیم، خودشان هم بازرس خودشان باشند و به سلامتی خود و کودکان‌شان اهمیت داده و در وهله اول از جایی جز داروخانه این محصولات را تهیه نکنند و اگر کردند هم حتما از اصالت آن مطمئن شوند.

وی درباره نظارت بر مراکز غیرمجاز عرضه فرآورده‌های مکمل مانند باشگاه‌های ورزشی، گفت: سازمان غذا و دارو فضایی که خارج از فضای عادی‌مان باشد را نظارت می‌کند. از طرفی با وزارت ورزش در سال جدید تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم که بر مبنای آن نظارت‌مان را در ورزشگاه‌ها بیشتر می‌کنیم و در نتیجه می‌توانیم در هر جایی که خارج از مجرای درست و حقیقی‌اش یعنی داروخانه عرضه شود، برای نظارت ورود کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha