شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶

به شهرهایی كه دیگر برای انسان‌ها غریبه‌اند و بیشتر خدمات آن‌ها برای ماشین‌هاست «ماشین‌‌محور» می‌گویند.

شهرهای «ماشین‌محور» بلای جان شهروندان

سلامت نیوز:به شهرهایی كه دیگر برای انسان‌ها غریبه‌اند و بیشتر خدمات آن‌ها برای ماشین‌هاست «ماشین‌‌محور» می‌گویند. اتفاقی كه درچند دهه اخیر در كلانشهرهای كشور رخ داده و به‌عنوان یك الگو برای شهرهای كوچك نیز به‌سرعت درحال گسترش است كه این شهرها بلای جان شهروندان شده است. این روزها شهرهای «انسان محور» به آرزوی دست‌نیافتنی برای شهروندان تبدیل شده است.

صنعت سودآور بازیافت را جدی بگیریم

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: یك كارشناس مدیریت شهری درباره درآمدهای پایدارگفت:« در بستر توسعه اقتصادی، مفاهیم كلیدی بسیاری مطرح است كه كلید واژه‌های فرهنگ و اقتصاد، مهم‌ترین آنهاست. تبدیل فرصت‌های اقتصادی از طریق استفاده بهینه از یك سری تهدیدات همانند زباله، ترافیك، آلودگی هوا و كسب درآمد از جاذبه‌ و پتانسیل‌های طبیعی كه وجود دارد، می‌تواند راهگشا باشد. در بستر فناوری‌های نوین می‌توانیم بسیاری از این تهدیدها را به فرصت تبدیل كنیم. امروزه در بحث مدیریت پسماند، شیوه‌‌هایی همچون تفكیك زباله در مبدا و بازیافت وجود دارد. فرهنگ‌سازی و آموزش به شهروندان برای انجام تفكیك زباله در منازل خود و نصب مخازن جداگانه برای تفكیك زباله در خیابان‌های شهر، اولین قدم است. امروزه بازیافت، یكی از سودآورترین صنعت‌های دنیاست كه متاسفانه كشور ما در این صنعت پیشرفت قابل توجهی نداشته است. آماری كه از بازیافت زباله از پایتخت كشور شنیده می‌شود، به‌اندازه‌ای ناچیز است كه می‌توان گفت صفر است. صنعت بازیافت می‌تواند به‌عنوان درآمد پایداری برای شهرها محسوب شودو مدیران شهری باید این صنعت را جدی بگیرند».

حمل و نقل عمومی را برای همه توسعه بدهیم

محمد ثابت اقلیدی با اشاره به معضل ترافیك عنوان كرد:«برای حل مساله ترافیك باید دامنه خدمات را توسعه دهیم؛ به‌صورتی‌كه برای تمامی اقشار جامعه زیرساخت‌ ایجاد شود. نام سیستم حمل‌ونقل كشور ما عمومی است. به همین دلیل باید همه طبقات اجتماعی در یك سطح از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده و بهره‌برداری كنند. مترو در كشورهای توسعه‌یافته با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین ترافیكی و رباتی دیگر راهبر ندارد و واگن‌ها به‌وسیله یك هوش مصنوعی كنترل می‌شوند. در برخی از كشورها كابین راهبر را تبدیل به یك كابین VIP كرده‌اند و مسافرانی كه قصد بازدید از آن را دارند با كارت‌های طلایی این امكان برای آن‌ها فراهم می‌شود. با این كار از یك سو قشر مرفه جامعه را تشویق به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی كرده‌ایم و از سوی دیگر هزینه‌ای كه از آن‌ها بابت بازدید از كابین VIP اخذ می‌شود، به‌عنوان یك درآمد پایدار برای شهر محسوب می‌شود».

از تجربیات كشورهای موفق بهره ببریم

او افزود:« سیستم حمل‌و نقل عمومی كشور ضعف‌های بسیاری دارد. اتوبوس‌های موجود پاسخگوی جمعیت نیست و همین تعداد اندك نیز فرسوده هستند و موجب آلودگی هوا می‌شوند. ناوگان حمل و نقل عمومی نیازمند نوسازی است. می‌توانیم از تجریبات كشورهای توسعه یافته بهره ببریم. نیازی به خلاقیت و دانش خاصی نیست فقط كافی است با مدیریت خردمند از روش‌های موفق استفاده كنیم.

یكی از این روش‌ها استفاده از اتوبوس‌های VIP در خطوط BRT است. به‌اعتقاد من مدیریت شهرداری باید همه اقشار را در نظر بگیرد. قشر ضعیف، متوسط و مرفه. نمی‌توان تنها برای یك قشر خاص برنامه‌ریزی انجام داد و مابقی اقشار را نادیده گرفت؛ تفاوتی ندارد كه قشر فقیر باشد یا غنی، مهم این است كه برای اقشار كم‌درآمد جامعه رفاه بیشتر فراهم كنیم و برنامه‌ریزی انجام دهیم تا شكاف طبقاتی بین قشر غنی و فقیر بیش از این نشود و شهر تبدیل به دو محله پایین‌شهر و بالای‌شهر نشود.

البته قبل استفاده از اتوبوس‌های VIP در خطوط BRT برای اقشار مرفه، باید ناوگان حمل و نقل عمومی برای اقشار كم‌درآمد توسعه یابدو سیستم حمل و نقل عمومی را به‌گونه‌ای گسترش داد كه ظرفیت اینجا خطوط VIP وجود داشته باشد. شاید برخی از مسئولان این طرح را یك خدمت لوكس و غیر ضروری بدانند اما نباید این مساله را فراموش كرد كه قبل از احداث مترو نیز بحث‌های اینچنینی وجود داشت. آیا امروزه مترو یك خدمت لوكس محسوب می‌شود؟»

نیاز امروز؛ شهرهای انسان محور

ثابت اقلیدی با اشاره به اینكه شهرها باید انسان محور باشند، تصریح كرد:« شهرهای انسان‌محور دوستدار انسان‌ها و محیط‌زیست هستند. در این شهرها محیط‌زیست تخریب نمی‌شود و امنیت در سطح بالایی وجود داردو رفاه، آسایش و امنیت شهروندان در اولویت مدیران شهری قرار دارد. آنچه كه در مدیریت شهری فعلی رخ داده این است كه زیرساخت حمل و نقل عمومی همانند مترو ایجاد و توسعه می‌یابد اما هنگامی‌كه واگنی برای جابه‌جایی مسافران وجود ندارد، این توسعه فایده‌ای ندارد. هر روزكلنگ تقاطع، پل، بزرگراه و آزادراه به زمین زده می‌شود یا افتتاح می‌شود اما چقدر این پروژه‌ها، انسان‌محور است؟ اغلب این پروژه‌ها برای شهر ماشینی ساخته و احداث می‌شوند كه در این شهرها خبری از خدمات‌رسانی به انسان‌ها نیست. شهرهایی كه خطوط ویژه‌ دوچرخه‌‌سواری، پیاده‌روی و... دارند، انسان محور است».

جای خالی خودروهای برقی در شهرها

او با اشاره به اینكه شهرها ماشین محور شده‌اند، گفت:« شهرها به‌دلیل اینكه با زیرساخت‌های واقع‌گرایانه و کارشناسانه ایجاد نشده‌اند، ماشین محور هستند. ضعف در ناوگان تاکسیرانی نیز، یكی دیگر از مشكلات است. بسیاری از تاكسی‌های كشور، فرسوده و تولید بی‌كیفیت داخلی هستند. هنگامی‌كه خودرویی در ناوگان حمل و نقل عمومی قرار می‌گیرد، برای خدمات‌رسانی است. به همین منظورباید تعرفه گمرکی را کاهش دهیم تا بتوانیم خودروهای روز دنیا را وارد كنیم. همچینین خودروهای دوگانه‌سوز و برقی می‌تواند در كاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی داشته باشدكه جای خودروهای برقی در ناوگان تاكسیرانی خالی است ».

پاركینگ‌فروشی

این كارشناس مدیریت شهری درباره كمبود پاركینگ خاطر نشان كرد:« یكی از مشكلات اساسی كلانشهرهای كشور، كمبود پاركینگ است. كلانشهرهای ما تبدیل به پاركینگ بزرگی شده‌اند كه هر سوی را نگاه ‌كنید، خودرو پارك شده است. باید تجدید نظری در صدور پروانه‌های ساختمانی انجام شود؛ چراكه درحال حاضر حذف یا پاركینگ ‌فروشی بلای جان شهرها شده است. احداث پاركینگ‌های عمومی در مناطقی كه ترافیك وجود دارد؛ یكی از راه‌كارها است. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha