انجمن حمایت از حقوق کودکان در بیانیه‌ای از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری خواست که رویکرد و برنامه‌های خود درباره نیازها و خواسته‌های کودکان را به صورت شفاف اعلام کنند.

7 پرسش انجمن حقوق کودکان از نامزدهای انتخابات

سلامت نیوز:انجمن حمایت از حقوق کودکان در بیانیه‌ای از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری خواست که رویکرد و برنامه‌های خود درباره نیازها و خواسته‌های کودکان را به صورت شفاف اعلام کنند. 


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: در بیانیه انجمن حمایت از حقوق کودکان خطاب آمده است: 
«کاندیداهای محترم ریاست‌جمهوری هم‌اکنون که در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری قرار گرفته‌ایم، با عنایت به تجارب مکتسبه از دوره‌های پیشین ضروری است که مطالبات عمومی به‌طور شاخص، طرح و مورد بحث و مداقه کارشناسی قرار گیرد، به‌طوری‌که نامزدهای ریاست‌جمهوری نیز بتوانند در این رقابت با مواضعی روشن و شفاف به اقناع افکار عمومی دست یابند، به‌گونه‌ای که این شفافیت نیز مبنایی برای پاسخگویی ایشان و پیگیری مطالبات توسط مردم از رئیس‌جمهوری منتخب باشد. 


دراین‌راستا انجمن حمایت از حقوق کودکان با سابقه‌ای 23 ساله به‌مثابه قدیم‌ترین و پرتجربه‌ترین نهاد مدنی فعال در حوزه حقوق کودکان، بر خود وظیفه می‌داند، به‌منظور حمایت از حقوق 30 درصد از کل جمعیت کشورمان که فاقد رأی و تریبون برای بیان خواسته‌های خود می‌باشند، از نامزدهای ریاست‌جمهوری بخواهد میزان باور، رویکرد و برنامه‌های خود را درباره نیازها و خواسته‌های بحق کودکان این مرزوبوم به‌گونه‌ای شفاف در برابر افکار عمومی اعلان دارند.


داوطلب محترم ریاست‌جمهوری
همان‌گونه که مستحضرید قریب به 24 میلیون نفر از جمعیت کشورمان را کودکان تشکیل می‌دهند (مطابق پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک هر فرد زیر 18 سال کودک محسوب می‌شود) و کودکان به‌واسطه آنکه حق رأی نداشته، به تبع در تعیین قدرت نیز نقشی ندارند و چه‌بسا در بحبوحه انتخابات نیز کمتر دیده شوند اما از آنجایی که منتخب ریاست‌جمهوری درواقع امر رئیس‌جمهوری همگان است، باید برای بهبود شرایط زندگی آحاد مردم و ازجمله کودکان دارای برنامه باشد. 
به باور ما فعالان حقوق کودک، طرح مطالبات از نامزدها در حوزه کودکان به دو علت حائزاهمیت است؛ نخست آنکه کودکان فارغ از هرگونه دسته‌بندی و طبقه‌بندی سیاسی و اقتصادی دارای حقوقی هستند که در بسیاری از موارد رعایت نمی‌شود و دیگر آنکه توجه به حقوق کودکان، نشان از روحیه خدمتگزاری به مردم فارغ از دغدغه کسب قدرت است. به باور ما داوطلبی که به این حقوق کمتر توجه نماید، بیشتر معطوف به کسب قدرت است تا انجام خدمت؛ لذا از جنابعالی به‌عنوان داوطلب ریاست‌جمهوری درخواست می‌داریم، دیدگاه‌های خود را درباره موارد ذیل به‌صورت صریح و شفاف بیان فرمایید: 


1- حق احراز هویت کودکان: طبق مفاد پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، تولد هر کودک می‌بایست بلافاصله ثبت و شناسنامه صادر گردد. همچنین کودک از زمان تولد حق‌داشتن نام و تابعیت دارد، لیکن در کشور ما به‌واسطه ازدواج برخی از زنان با اتباع بیگانه به‌طور خواسته یا ناخواسته کودکانی متولد شده‌اند که بدین‌ترتیب امکان دریافت شناسنامه ندارند (طبق آماری غیر‌رسمی، تعداد این کودکان به رقمی بالای یک‌صد هزار نفر می‌رسد) . این بی‌هویتی، فرایند زندگی آنان و برخورداری از حداقل‌های آموزشی و بهداشتی را با مخاطره‌ای جدی مواجه می‌سازد. برنامه مشخص شما برای رفع این معضل چیست؟ 


2- توجه به حق آموزش کودکان: نخست آنکه قریب 2,5 میلیون نفر از کودکان کشورمان خارج از چرخه تحصیل قرار دارند. برنامه مشخص شما برای بازگرداندن این کودکان به مدرسه چیست؟ 
دوم آنکه، با وجود اقوام و مذاهب مختلف در کشورمان، آنچه درزمینه حقوق آموزشی کودکان مطرح است، توجه به ظرفیت‌سازی برای اجرای مفاد مغفول‌‌مانده قانون اساسی در این‌خصوص می‌باشد. اصل «15» قانون اساسی بر تدریس زبان‌های قومی و محلی در کنار زبان فارسی تأکید دارد و بی‌توجهی به این حقوق، از طرفی هویت فرهنگی و قومی این کودکان را به چالش می‌کشاند و ازطرف‌دیگر آنها را در فرایند رشد و رقابت با سایر کودکان با محدودیت‌های جدی مواجه می‌سازد. رویکرد و برنامه شما دراین‌خصوص چیست؟ آیا اساسا به بهره‌مندی کودکان اقوام مختلف از ظرفیت‌های فرهنگ قومی خود باور دارید؟ 
سوم آنکه، نظام آموزشی کشور مبتنی‌بر نوعی نظام حافظه‌محور و تک‌گویی است. این نظام نه‌تنها قادر نیست که به فضای گفت‌وگو و تفاهم اجتماعی یاری رسانده و به پرورش خلاقانه اندیشه‌ها و درونی‌سازی مهارت‌های انسانی کمک کند بلکه بر بسط روحیه خشونت و گاه دوری از مهارت‌های زندگی اجتماعی دامن می‌زند. تداوم چنین ساختاری باعث آسیب‌پذیری هر چه بیشتر جامعه و به‌ویژه کودکان می‌شود. رویکرد شما در‌این‌زمینه چیست و چه ایده تعریف‌شده‌ای برای اصلاح این فرایند دارید؟ 


3- اقدام قانونی و عملی جهت لغو کار کودکان: مطابق آمار رسمی حدود 1,5 میلیون نفر از کودکان کشورمان برای گذران زندگی خود و خانواده‌شان ناچار به کارکردن هستند. برخی از این کودکان نیز جزء کودکان کار و خیابان و حتی کودکان کولبر هستند. اولا رویکرد و نگاه شما به کار کودکان چیست؟ ثانیا چه برنامه‌ای برای اصلاح این شرایط دارید؟ 


4- ممنوعیت ازدواج کودکان: هر سال حدود 40 هزار ازدواج در سنین کودکی ثبت می‌شود و به‌صورت تجمیعی بیش از 900 هزار زوج کودک و حدود 25 هزار کودک مطلقه داریم که عمده آنها را کودکان دختر در بر می‌گیرند. اولا نظرتان در رابطه با ازدواج و طلاق کودکان چیست؟ آیا این وضعیت را امری طبیعی می‌دانید یا ناشی از شرایط نابسامان اجتماعی و ثانیا اگر آن را مسئله می‌دانید چه برنامه و راهکاری برای این مسئله دارید؟ 


5- منع خشونت علیه کودکان: خشونت و تحقیر کودکان ازجمله شایع‌ترین آسیب‌هایی است که کودکان کشورمان را به‌طور مستمر آزار می‌دهد. چهره این خشونت و تحقیر همه‌جا رخ نشان می‌دهد؛ از خانواده‌ها گرفته تا مدارس و سطح عمومی جامعه، هر روز شاهد نوعی خشونت علیه کودکان هستیم که گاه به تخریب شخصیت و هویت انسانی‌شان و گاهی نیز به مرگ تأسف‌بار آنان می‌انجامد. برای کنترل و کاهش این خشونت در مدارس و دیگر عرصه‌های اجتماعی چه شیوه و برنامه کنترلی را مدنظر دارید؟ 


6- پیشگیری از اعتیاد کودکان: بررسی‌های صورت‌گرفته توسط آموزش‌و‌پرورش، نشان از شیوع گسترده و رو به افزایش اعتیاد به موادمخدر در بین دانش‌آموزان دارد و تاکنون اقدام مؤثری درزمینه پیشگیری و کنترل این آسیب صورت نگرفته است. شما چه برنامه‌ای برای مواجهه با این آسیب دارید و آیا اساسا این معضل را در اولویت‌های کار خود قرار داده‌اید یا خیر؟ 


7- رفع تبعیض نسبت به کودکان مهاجر:  مطابق آخرین سرشماری قریب 500 هزار کودک مهاجر، در کشور ما زندگی می‌کنند؛ کودکانی که از سر اجبار و به‌تبع والدین خود از رنج و حرمان به کشور ما پناه آورده‌اند و همان‌طور که مستحضرید، کودکان مهاجر در ایران در وضعیت دشواری به‌سر می‌برند. تبعیض مهم‌ترین چالش پیش‌روی کودکان مهاجر است؛ تبعیض در مهاجرت، تبعیض در خدمات رفاهی و اجتماعی و همچنین تبعیض در خدمات درمانی، زندگی کودکان مهاجر را با مشکلات جدی مواجه ساخته و باوجود تلاش‌هایی در حوزه آموزش کودکان مهاجر همچنان فرصت برابر برای آموزش رایگان همه آنان فراهم نشده است. نگاه و رویکرد شما به این معضل چیست؟ آیا برنامه‌ای برای حمایت از آنها دارید؟ 


درنهایت، رویکرد شما به حقوق کودکان و تحلیلتان از اجرای پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک در ایران چیست؟ آیا دولت خود را متعهد به اجرای این پیمان‌نامه که قریب به 24 سال از پیوستن جمهوری ‌اسلامی ایران به آن می‌گذرد، می‌دانید؟
انجمن حمایت از حقوق کودکان به‌عنوان نهادی پیشرو و فعال در حوزه کودکان از شما انتظار دارد به نحوی شفاف به سؤالات مطروحه پاسخ دهید زیرا پاسخ به خواست و حقوق 24 میلیون نفر از جمعیت کشور که صاحب رأی نه اما صاحب حق هستند، نشان از تعهد شما به کل جمعیت کشورمان دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha