دانشیار دانشگاه الزهرا (س) ضمن ارائه گزارش پژوهشی در زمینه طلاق‌های عاطفی و خاموش در كشور گفت: میزان طلاق‌های عاطفی در كشور 2 برابر طلاق‌های رسمی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبری توانا به نقل از روابط عمومی سازمان ملی جوانان، میزگرد موضوع «طلاق» با حضور شهلا كاظمی‌پور، دانشیار و معاون پژوهشی مركز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، سوسن باستانی، دانشیار دانشگاه الزهرا (س) و سیدحسن حسینی، عضو هیئت علمی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست، موضوع «طلاق» به عنوان یكی از مسائل جوانان از دو جنبه مثبت و منفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

* تهاجم مدرنیته افسار گسیخته، روند رشد طلاق در كشورها را شتاب می‌دهد

در این نشست، شهلا كاظمی‌پور با اشاره به اینكه 50 درصد از طلاق‌ها در 4 سال نخست زندگی زوجین جوان اتفاق می‌افتد، گفت: تهاجم مدرنیته افسار گسیخته در كشورهای توسعه‌یافته، روند رشد طلاق را شتاب می‌دهد و بالاترین میزان طلاق در كشورهای سوئد، آمریكا و انگلیس مشاهده شده است.

وی با اشاره به افزایش میزان ازدواج در ایران بیان داشت: جوانی جمعیت، عامل رشد ازدواج است؛ هم‌اكنون بیشترین میزان ازدواج در میان زنان در بازه سنی 15 تا 19 سال و 20 تا 24 سال و در میان مردان 20 تا 24 سال و 25 تا 29 سال است همچنین میانگین اختلاف سنی زوج‌های جوان، 5 سال است.

معاون پژوهشی مركز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با بیان اینكه 84 درصد طلاق‌ها در كشور، در نقاط شهری اتفاق می‌افتد، ادامه داد: 30 درصد از این طلاق‌ها مربوط به شهر تهران است؛ در حالی كه تهران تنها 20 درصد از جمعیت كل كشور را داراست.

كاظمی، سن تجرد قطعی را 35 تا 39 سال عنوان كرد و با اشاره به آمار 7 درصدی این گروه، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌كنیم كه این آمار به 10 درصد نیز افزایش یابد.

* میزان طلاق‌های عاطفی در كشور 2 برابر طلاق‌های رسمی است

در این میزگرد، سوسن باستانی، دانشیار دانشگاه الزهرا (س) ضمن ارائه گزارش پژوهشی در زمینه طلاق‌های عاطفی و خاموش در كشور بیان داشت: میزان طلاق‌های عاطفی در كشور دو برابر طلاق‌های رسمی است؛ در ارتباط با این نوع طلاق در داخل و خارج از كشور اقدامی صورت نگرفته و به طور معمول بیشتر اقدامات بر محور فشارهای روحی و عاطفی زوج‌ها بعد از طلاق بوده است.

وی، نادیده گرفته شدن نیازها، نظرات و انتظارات زوج‌های جوان را از علل به وجود آمدن طلاق‌های عاطفی عنوان كرد و افزود: فشارها و مشكلات روحی همسر و فرزندان از جمله پیامدهای طلاق عاطفی است و از سوی دیگر روابط خارج از چارچوب خانواده با شكستن تعهدات از دیگر پیامدهای این نوع طلاق خواهد بود.

* قانونگذاران باید بر بهینه‌سازی كنترل اجتماعی توجه بیشتری داشته باشند

در ادامه این نشست، سیدحسن حسینی، عضو هیئت علمی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به میزان طلاق در كشور از سال 85 تا سال 88 اظهار داشت: استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس به ترتیب بیشترین آمار طلاق در كشور را دارند و در استان یزد كمترین طلاق به ثبت رسیده است؛ هم‌اكنون میزان ازدواج‌های كشور به نسبت رشد جمعیت رو به كاهش است و در این راستا دستگاه‌های قضایی و قانونگذار و مسئولان تشكیل نهادهای اجتماعی باید بر بهینه‌سازی كنترل اجتماعی در شرایط جدید توجه بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینكه در دهه‌های اخیر، وسایل ارتباطی جدید از قبیل ماهواره وارد حوزه‌های فرهنگی شده است، گفت: این وسایل ارتباطی پیام‌های خاص خود را دارند كه پیام‌های جنسی از جمله آنهاست؛ در مواجهه با این وسایل اگر زن و شوهر در شرایط مساوی قرار گیرند، مشكلی ایجاد نمی‌شود اما در صورتی كه این پیام‌ها موجب تغییر ایده و نگرش و متعاقب آن رفتار یكی از طرفین شود، مشكلاتی را ایجاد خواهد كرد.

حسینی، طلاق را در شرایطی خاص راه حل مسائل عنوان كرد و افزود: در برخی مواقع، طلاق حتی برای خانواده‌هایی كه فرزند دارند، تصمیم‌گیری خوبی است چرا كه گاهی فرزندان طلاق به دور از خانواده‌هایی كه مدام درگیر هستند، موفقیت‌هایی را در زمینه‌های مختلف كسب می‌كنند؛ در حال حاضر طلاق، پدیده‌ای ناشناخته در جامعه است كه برای كنترل آن عوامل مختلفی باید مد نظر قرار گرفته شود اما تا زمانی كه این پدیده، ناشناخته باشد قابل كنترل هم نخواهد بود؛ بنابراین كسب این شناخت از وظایف دولت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha