معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تخصیص حقابه زیست محیطی فقط در دولت یازدهم اتفاق افتاده است، گفت: درهیچ دولتی به این بخش توجه نشده و به فراموشی سپرده شده بود.

برای نخستین بار حقابه تالاب‌ها در دولت یازدهم به رسمیت شناخته شد

سلامت نیوز: معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تخصیص حقابه زیست محیطی فقط در دولت یازدهم اتفاق افتاده است، گفت: درهیچ دولتی به این بخش توجه نشده و به فراموشی سپرده شده بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، مسعود باقرزاده کریمی روز سه شنبه در نشستی خبری به تشریح عملکرد دولت یازدهم در زمینه تالاب ها پرداخت و افزود: تعیین حقابه برای محیط زیست و به طور خاص برای تالاب ها نشان می دهد که این بخش برای دولت تا چه اندازه حایز اهمیت است.
وی اظهار کرد: پیش از دولت تدبیر وامید، آب موجود در کشور برای بخش های شرب، کشاورزی و صنعت تخصیص می یافت اما در دولت یازدهم حقابه محیط زیست آنهم با اولویت دوم یعنی بعد شرب تعیین شد که نشان از آگاهی دولت نسبت به اهمیت حفظ محیط زیست دارد.

*** تخصیص 10.8 میلیارد متر مکعب آب به محیط زیست
وی ادامه داد: در این راستا دولت یازدهم در تخصیص منابع آبی ذخیره شده در پشت سدها در سال 95 حدود 10.8 میلیارد متر مکعب را به حفاظت از اکوسیستم ها اختصاص داد.
باقرزاده کریمی با بیان اینکه تالاب های کشور در دو دهه گذشته در سیر قهقرایی قرار گرفته بودند، گفت: در این دهه ها هم منابع آبی بالادست محدود شده بود و هم اینکه در پایین دست برداشت ها بی رویه و بدون مدیریت انجام می شد از این رو تالاب ها با بحران مواجه شده بودند.
وی افزود: در کشور چهار دسته تالاب های ساحلی شمال، ساحلی جنوب، کوهستانی و فلات مرکزی وجود دارد که بیشترین خشکی متوجه تالاب های فلات مرکزی و کوهستانی شده بود.


معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای حفاظت از تالاب ها باید سه مرحله طی می شد؛ یکی قانونگذاری، وضع قوانین و اصلاح قوانین موجود است که دراین راستا دولت یازدهم آیین نامه اجرایی حفاظت و مدیریت تالاب ها را مصوب کرد که با حماتی دولت و مجلس به تصویب رسید و برای اولین بار قانون جامع حفاظت از تالاب ها شکل گرفت.


وی افزود: همچنین در این دولت با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست های کلی نظام در زمینه محیط زیست تهیه و توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد که هفت اصل آن به طور مستقیم تالاب ها را هدف قرار داده است.

*** ایجاد هفت شورای مدیریت منابع و بخش آب درجه دو
باقرزاده کریمی ادامه داد: مرحله دوم اقدامات اجرایی است که در این راستا دولت ساختارهای موجود در حفاظت از تالاب ها را کافی نمی دانست لذا با مشارکت تمام ذینفعان ستادهای هماهنگ کننده را بر اساس الگوی زیست بومی منطقه ایجاد کرد که یکی از آنها ستاد احیای دریاچه ارومیه است.
وی اظهار کرد: این الگوی مشارکتی برای بقیه تالاب ها در استان های فارس، سیستان و بلوچستان، خوزستان و گیلان با مسوولیت استاندارها شکل گرفت تا از تمام ظرفیت استان ها استفاده شود.
وی گفت: دولت هم در شورای عالی آب، شورای مدیریت منابع و بخش آب درجه دو کشور را تشکیل داد که اکنون 30 حوزه درجه 2 در کشور وجود دارد که برای هر کدام یک ستاد تشکیل می شود که اکنون برای زاینده رود، کرخه، کارون، دز، کشف رود ، سفید رود و هراز تشکیل شده است.

*** گردشگری به عنوان معیشت جایگزین در حوضه های تالابی
باقرزاده کریمی افزود: مرحله سوم کار با مردم است، تالاب ها ذینفعان زیادی دارد و با هر تغییری در این اکوسیستم آبی زندگی آنها هم تحت الشعاع قرار می گیرد، به عنوان مثال اتفاقی که در زاینده رود رخ دهد، تاثیر آن 300 کیلومتر بالاتر از آن یعنی در تالاب گاوخونی مشاهد می شود و بر روی زندگی جوامع اطراف تالاب تاثیر می گذارد بنابراین چاره ای جز دخالت مردم در حفاظت از تالاب ها وجود ندارد که دولت در این راستا دو سیاست را دنبال می کند.


وی افزود: یکی افزایش مطالبه مردم است که زمینه را برای فعالیت سمن های محیط زیستی هموار کرد و کمیته ملی کنوانسیون رامسر که چندین سال غیر فعال بود، با تلاش سمن ها فعال شد، سیاست دوم مشارکت مردم و افزایش مسوولیت پذیری آنها است که این کار فقط با شعار پیش نمی رود بلکه باید الگوی مناسبی داشته باشیم که یکی از موفق ترین الگوها در دریاچه ارومیه پیاده شد.


باقرزاده کریمی گفت: توانستیم با کمک مردم الگوی گردشگری و طبیعت گردی را در جایگزین معیشت مستقیم از طریق تالاب ها رواج دهیم که نمونه بارز آن تالایب کانی برازان در آذربایجان غربی است که اکنون اهالی بومی آن منطقه درآمد بسیار زیادی از گردشگری و بومی گردی دارند.
معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هر چند کارهای خوبی صورت گرفته اما تا حد مطلوب راه زیادی در پیش داریم زیرا منابع آبی کشور آسیب فراوان دیده است.

*** مباحث علمی دستاویز برخی افراد شده است
وی درباره برخی شبهات و انتقادها از دولت در زمینه عملکرد محیط زیستی و توجه به تالاب ها گفت: در پنج دولت است که مسائل تالاب ها را دنبال و از زاویه ای کاملا تخصصی به موضوع نگاه می کنم بنابراین مباحث علمی دستاویز برخی افراد و حتی روزنامه نگاران شده که امیدوارم این روند به گونه ای پیش نرود که به ضرر تالاب ها تمام شود.

*** نگاه سیاسی به نگاه تخصصی محیط زیستی برتری یافته است
وی افزود: در خصوص تالاب هورالعظیم با دولت عراق و سازمان ملل مذاکراتی داشتیم، دو سوم تالاب در کشور عراق واقع شده اما می بینم که معادلات سیاسی به نگاه تخصصی محیط زیستی برتری یافته است و عراق مجاب نمی شود 80 درصد از منابع انشعابات آب دجله را برای هورالعظیم تامین کند.
وی تاکید کرد: از آنجا که شیب تالاب به سمت عراق است از این رو نمی توانیم منابع آبی خود را بی محابا به سمت تالاب باز کنیم و مجبوریم حداقل بخش سرزمینی خود را احیا کنیم.


باقرزاده کریمی گفت: یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب حقابه تالاب هورالعظیم از کرخه است که در سالهای اخیر به هر نوع تامین شده است و اکنون 80 درصد تالاب آبگیری شده است و زه آبهایی هم که وارد تالاب می شود از لحاظ آلودگی توسط جهاد کشاورزی مورد آزمایش قرار می گیرند.
وی افزود: حتی برخی از حوضچه های نفتی نیز پرآب شده و فقط بخش های که دکل های نفتی در آنها قرار دارد آب ندارند که به شرکت مربوطه فرصتی داده شد تا نسبت به این مساله اقدام کند تا آن مناطق نیز پرآب شود.


معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: زمان نصب این دکل ها اصرار بر این بود که دکل های مخصوص پهنه های دریایی و اقیانوس ها نصب شود اما نشد.
وی تاکید کرد: قطعا این روند زمان بر است زیرا لوله های گذاشته شده باید تعیین تکلیف شوند و شرایط آنها تغییر کند و مهمتر اینکه در جابجایی نشت نکنند، بنابراین به یک HSE نیاز دارد ، مقرر شد این کار در چند مرحله انجام شود که فرصت مرحله اول تا خرداد ماه است.

*** توقف سدسازی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه
باقرزاده در باره دریاچه ارومیه گفت: برای احیای دریاچه ارومیه با 35 کشور از جمله استرالیا، ژاپن،آلمان، اتریش، امریکا و ترکیه رایزنی و مذاکره کردیم و تمام آنها روند احیای دریاچه را صحیح دانستند.


وی افزود: در دهه 80 حدود 90 درصد آب حوضه آبریز دریاچه صرف امور مختلف از جمله کشاورزی می شود و فقط 10 درصد به دریاچه می رسید در حالی که باید 40 درصد به دریاچه می رسید که دولت یازدهم با برنامه ریزی در حال تغییر این الگو است.
به گفته وی بیش از70 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی صرف می شود که با برنامه ریزی اصولی در حال تغییر آن هستیم.
باقرزاده کریمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: یکی از این اقدامات توقف سدسازی در منطقه است به طوری که احداث تمام سدها حتی آنهایی که تا 90 درصد پیشرفت داشته اند متوقف شد به جز سد چپر آباد بالای سد بوکان که آب شرب منطقه را تامین می کند، به پایان رسید، همچنین در حال انتقال آب تصفیه خانه ها از جمله عجب شیر به دریاچه هستیم.

*** قانون حفاظت از تالاب ها
وی اظهار کرد: تا چند سال گذشته تفکری در جامعه وجود داشت مبنی بر اینکه تالاب ها فایده ای ندارند بنابراین آنها را خشک و به مزارع اضافه می کردند که در دهه گذشته در کشور رواج داشته و موجب خشک شدن چندین تالاب به ویژه در زاگرس شده است.
وی تاکید کرد: برای اینکه این نگاه نسبت به تالاب ها تغییر کند نیازمند قانون بودیم که در این راستا قانون حفاظت از تالاب ها تهیه و تصویب شد که ماده 1 این قانون هر نوع تخریب تالاب ها ممنوع کرده است.
باقرزاده کریمی گفت: در سال های گذشته شاهد عبور میانگذر و یا کنار گذر در میان و کنار تالاب ها بودیم که نمونه بارز آن دریاچه ارومیه و تالاب انزلی است.
وی درپایان اظهار کرد: مقوله محیط زیست جزو اولویت های دولت یازدهم است؛ دکتر روحانی از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید آن را دولتی محیط زیستی خواند که انجام اقدامات سازنده مانند ایجاد ستاد احیای دریاچه ارومیه، تصویب لایحه هوای پاک و لایحه حفاظت از تالاب ها نشان دهنده عزم دولت در حفظ محیط زیست است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha