سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 212777

محققان دانشگاه‌های وندربیلت آمریکا و لیدز انگلیس یک روبات 18 میلیمتری کپسولی شکل با خاصیت مغناطیسی ساختند که قادر است کار دستگاه کولونوسکوپی را انجام دهد. این روبات توسط بازوی روباتیک خارجی مجهز به یک آهن‌ربا کنترل می‌شود.

کولونوسکوپی با روبات کپسولی

سلامت نیوز: محققان دانشگاه‌های وندربیلت آمریکا و لیدز انگلیس یک روبات 18 میلیمتری کپسولی شکل با خاصیت مغناطیسی ساختند که قادر است کار دستگاه کولونوسکوپی را انجام دهد. این روبات توسط بازوی روباتیک خارجی مجهز به یک آهن‌ربا کنترل می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، این روبات قابلیت حرکت به جلو و عقب را دارد و امکان مشاهده دقیق دیواره روده را فراهم می‌کند. همچنین قادر است عملیات درمانی از جمله نمونه‌برداری از بافت‌ها و جراحی پلیپ را نیز انجام دهد. این روبات کوچک تا کنون 30 مرتبه با موفقیت روی خوک‌ها مورد آزمایش قرار گرفته است.


به گزارش ساینس دیلی،در سال‌های اخیر بسیاری از محققان تلاش کرده‌اند دوربین‌های روباتی به شکل کپسول تولید کنند که امکان تشخیص بیماری‌های دستگاه گوارش را فراهم کند.


دوربین بلعیدنی PillCam یکی از این ابزارها است که از مسیر حرکت غذا در سیستم گوارش به‌طور کامل تصویر برداری می‌کند. همچنین روبات Tadpole Endoscope علاوه بر تصویر برداری از دستگاه گوارش، آزادی عمل زیادی دارد و می‌تواند در شکم بیمار حرکت کند.


با وجود این که این کپسول‌ها به عنوان ابزارهای تشخیصی کاربرد دارند، هیچ‌کدام از آن‌ها امکاناتی را که شیوه کولونوسکوپی سنتی در اختیار می‌کذارد، فراهم نمی‌کنند. در حالی که روبات کپسولی جدید علاوه بر تشخیص بیماری‌ها امکان انجام عملیات درمانی را بدون نیاز به رویه‌های پیچیده یا داروهای ضد درد فراهم می‌کند. محققان امیدوارند تا پایان سال 2018 میلادی بتوانند آزمایشات انسانی روبات خود را آغاز کنند. کولونوسکوپی مهمترین روش تشخیص بیماری‌های روده است.


گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Digestive Disease Week 2017 منتشر شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha