چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 212804

دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکان ایران، در ارتباط با اینکه دولت آینده در قبال ادامه اجرای طرح تحول سلامت چه امکانی دارد و آیا جایگزینی برای آن می توان داشت یا خیر، توضیحاتی ارائه داد.

توقف طرح تحول سلامت به نفع مردم نیست

سلامت نیوز:دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکان ایران، در ارتباط با اینکه دولت آینده در قبال ادامه اجرای طرح تحول سلامت چه امکانی دارد و آیا جایگزینی برای آن می توان داشت یا خیر، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،دکتر محمدرضا ظفرقندی ، اظهارداشت: در مورد طرح تحول سلامت، ما باید نگاه همه جانبه داشته باشیم. یعنی نقاط قوت و ضعف طرح را ببینیم و اشکالات اساسی آن را مرتفع سازیم.

وی در عین حال تاکید کرد: البته یک واقعیت هایی وجود دارد که نمی توان بی اعتنا از کنار آنها عبور کرد.

مدیر گروه جراحی بیمارستان سینا با اذعان به این واقعیت که طرح تحول سلامت برای مردم «عالی» بوده است، اظهارداشت: معنای این جمله که این طرح برای مردم عالی بوده است، در مفاهیم نظری و عملی قابل بحث است.

ظفرقندی با عنوان این مطلب که همیشه آرزوی ما این بوده که سهم حوزه بهداشت و درمان از GDP یا همان درآمدهای کشور افزایش یابد، ادامه داد: تا امروز این سهم در دولت یازدهم ۱.۸ درصد افزایش یافته است. در حالی که این عدد همیشه بین ۶ تا ۶.۵ درصد در دولت های قبل بوده است، افزایش ۱.۸ درصدی سهم حوزه بهداشت و درمان از درآمدهای کشور، عدد خیلی بزرگی است.

دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکان ایران افزود: افزایش سهم حوزه بهداشت و درمان از درآمدهای کشور، باعث شد تا ۱۱ میلیون نفر که در کشور بیمه نبودند، تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. در واقع، می توان گفت که ۱۶ درصد مردم کشور بیمه نبودند که در این دولت تحت پوشش قرار گرفتند.

وی همچنین به هزینه های بستری بیماران در بیمارستان های دولتی قبل از اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: مردم تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت، به خاطر مشکلات مالی از انجام عمل جراحی در بیمارستان های دولتی هم محروم بودند. ضمن اینکه برای تهیه وسایل مورد نیاز، بیماران به خارج از بیمارستان ارجاع می شدند. در حالی که الان این موضوع کاملا منتفی شده است.

ظفرقندی به موضوع تخت های بیمارستانی در کشور و مقایسه آن با کشورهای منطقه پرداخت و افزود: ایران یکی از فقیرترین کشورهای منطقه به لحاظ تعداد تخت های بیمارستانی بود، بطوریکه از بین ۲۲ کشور منطقه رتبه ۱۷ را داشتیم و تنها از کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان، بالاتر بودیم. در حالی که الان وضعیت کاملا تغییر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم بیش از همه دولت های قبلی در حوزه بهداشت و درمان هزینه کرده است، گفت: من به عنوان فردی که از ابتدای انقلاب در حوزه سلامت حضور داشته ام، می گویم که این طرح برای مردم بسیار مفید بوده است.

مدیر گروه جراحی بیمارستان سینا، ادامه داد: من به عنوان یک جراح که در یکی از بیمارستان های جنوب شهر تهران مشغول خدمت هستم، اطلاعات ریز در مواجهه با بیماران دارم و عمل هایی انجام می دهم که بالای ۱۰ تا ۲۰ میلیون هزینه دارد، اما بیمار با پرداخت کمتر از یک میلیون تومان، از بیمارستان مرخص می شود. در حالی که سال ها برای انجام عمل جراحی، مشکل مالی داشت.

ظفرقندی در ادامه به راهکارهای اصلاحی طرح تحول سلامت اشاره کرد و افزود: مثل همه دنیا هزینه ها در حوزه سلامت باید بر اساس راهنمای بالینی و گایدلاین ها باشد. ثروتمندترین کشورهای دنیا در حوزه سلامت هم اگر بر اساس راهنماهای بالینی حرکت نکنند، شکست می خورند.

وی اظهارداشت: برای تداوم طرح تحول سلامت باید نظام ارجاع را از پزشک عمومی و پزشک خانواده شروع کنیم. همچنین، منابع طرح تحول سلامت باید پایدار باشد، نمی توان با بودجه های مقطعی، این طرح را سامان داد.

ظفرقندی با تاکید بر اینکه پرداخت ها در حوزه سلامت باید به موقع انجام شود، افزود: تاخیر در پرداخت ها باعث بی انگیزه شدن افرادی می شود که تمام وقت در این طرح حضور دارند

دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکان ایران در خصوص موضع دولت آینده به طرح تحول سلامت، گفت: آرزوی قدیمی ما برای نظام سلامت کشور، این بوده که مردم از خدمات ارزان قیمت و بدون دردسر در بخش دولتی برخوردار شوند. حالا که مردم مزه شیرین طرح تحول سلامت را چشیده اند، عقب نشینی از این طرح به نفع هیچ کس نیست. بایستی با اصلاح نقاط ضعف، این طرح را ادامه داد.

وی افزود: توقف طرح تحول سلامت نه به نفع مردم، نه به نفع تصمیم گیران در دولت آینده خواهد بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha