چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 212867

مطالعات محققان بیمارستان عمومی ماساچوست نشان می‌دهد رژیم غذایی DASH که تاکنون به دلیل کاهش فشار خون و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی شناخته شده بود، احتمال ابتلا به نقرس را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

پایان نقرس با رژیم غذایی ضد فشار خون

سلامت نیوز: مطالعات محققان بیمارستان عمومی ماساچوست نشان می‌دهد رژیم غذایی DASH که تاکنون به دلیل کاهش فشار خون و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی شناخته شده بود، احتمال ابتلا به نقرس را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، این مطالعه 25 ساله که حاصل بررسی اطلاعات حدود 50هزار مرد 40 تا 75 ساله است، نشان می‌دهد رابطه مستقیمی بین رژیم غذایی و احتمال ابتلا به نقرس، به ویژه در مردان وجود دارد.


به گزارش ساینس دیلی،این مطالعات نشان می دهد رژیم غذایی DASH نقش مهمی در کنترل نقرس دارد. این رژیم غذایی به مصرف مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار، محصولات لبنی کم چرب، روغن سبزیجات و حبوبات اشاره دارد و مصرف نوشیدنی های شیرین و چربی های اشباع شده را ممنوع می کند.


رژیم غذایی DASH، احتمال بروز انواع سرطان، سکته مغزی، بیماری های قلبی، نارسایی قلبی، سنگ کلیه و دیابت را کاهش می دهد و یک راه موثر برای کاهش وزن است.


این رژیم غذایی از سال 2011 میلادی تاکنون، عنوان برترین رژیم غذایی را در پایگاه خبری U.S. News به خود اختصاص داده است و اکنون ارتباط آن با کاهش احتمال ابتلا به نقرس اثبات شده است.


اسید اوریک محصول زائدی است که از تجزیه برخی از مواد غذایی به خصوص پروتئین ها در بدن تولید می شود. تصفیه اسید اوریک در بدن توسط کلیه ها انجام می شود و این مایع مضر با ادرار دفع می شود؛ ولی زمانیکه مقدار آن زیاد باشد، فرآیند تصفیه و دفع با موفقیت انجام نمی شود و مقدار اضافی آن در بدن جمع می شود.


افزایش غلظت اسید اوریک خون در نهایت تبدیل به کریستال های (دانه های بلوری ) اورات می شود که در اطراف مفاصل و بافت های نرم تجمع می یابد. این کریستال های سوزن شکل مسئول التهاب و علایم دردناک نقرس هستند. برخی از فاکتورها احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهند. این علایم عبارتند از :
• داشتن سابقه خانوادگی نقرس
• اضافه وزن
• داشتن مشکلات کلیوی
• قرار گرفتن در معرض سرب
• نوشیدن الکل
• مصرف برخی داروها به خصوص داروی های مدر یا نیاسین
نتایج این مطالعه در نشریه The BMJ منتشر شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha