معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی را سیاست گذاری رفاه نامید و افزود: درهیچ کجای دنیا، فقرزدایی و از بین بردن نابرابری را با یارانه‌های بی حساب حل نمی‌کنند.

معاون وزیر رفاه: فقرزدایی با یارانه های بی حساب حل نمی شود

سلامت نیوز:  معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی را سیاست گذاری رفاه نامید و افزود: درهیچ کجای دنیا، فقرزدایی و از بین بردن نابرابری را با یارانه‌های بی حساب حل نمی‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، حجت الله میرزایی در نخستین نشست هم اندیشی با موضوع «جایگاه بازنشستگی در نظام رفاه و تامین اجتماعی کشور» در دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: در دنیا برای فقر زدایی و رسیدن به برابری از طریق کارآمد کردن تامین اجتماعی به این هدف می‌رسند.
وی ادامه داد: حوادثی که در کشور ما رخ داده است به خوبی نشان می‌دهد که اگر نظام اجتماعی قدرتمند نباشد، چگونه می‌تواند تاثیرگذار باشد و فقرزدایی کند.
به گزارش صندوق بازنشستگی کشوری،این مقام مسئول در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به سابقه یکصد ساله تامین اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه، تامین اجتماعی تبدیل به یک نظام حمایتی شده است؛ اما در دنیا، این نظام فراگیر امدادی و بیمه‌ای است.
میرزایی، نظام تامین اجتماعی را یک زیر سیستم مهم اجتناب ناپذیر دانست و خاطرنشان کرد:به این موضوع کمتر توجه شده است. اگر به سوابق تامین اجتماعی نگاه کنیم مشاهده خواهیم کرد که به چه دلایل تاریخی، شکل گرفته و روز به روز متحول‌تر شده است.
وی با بیان اینکه سرمایه‌داری برای تداوم و پویایی خود، تامین اجتماعی را به وجود آورده است، اظهار کرد: تامین اجتماعی اگر در جایی سقوط کند، فقط یک نهاد سقوط نمی‌کند؛ بلکه همه دستگاه‌ها آسیب می‌بینند و توسعه را غیرممکن می‌کنند.

**بازنشستگی زودرس از مشکلات صندوق هاست
معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش به بازنشستگی زودرس اشاره کرد و آن را از مشکلات صندوق های بازنشستگی بیان کرد.
وی ادامه داد: بازنشستگی زودرس باعث شده است، سن پرداخت حق بیمه کوتاه و سن دریافت زیاد بشود.
میرزایی به این نکته تاکید کرد که سن بازنشستگی باید تابع سن امید به زندگی باشد؛ چرا که بازنشستگی آن هم در 44 سالگی در دنیا بی سابقه است.
وی افزود: سن بازنشستگی در گذشته خیلی موضوعیت نداشت، اما در آینده مساله بسیار مهمی است. مهم ترین وجهی که در صندوق‌ها وجود دارد این است که باید در برخی از بندهای اساسنامه‌هایشان همچون سن بازنشستگی تجدید نظر کنند.


وی سیاست گذاری اجتماعی برای سالمندان را وجه دیگری برشمرد که برای صندوق‌ها و همه کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.
میرزایی افزود: در بسیاری از کشورها تمهیداتی مانند بسترسازی شهری برای سالمندان انجام می‌دهند ومحیط منزل و شهر را متناسب با آنها می‌سازند که ما برای تدارک آمادگی آن درچنین سطحی، راه زیادی پیش رو داریم.
وی با تاکید بر اینکه صندوق‌های بازنشستگی چند کارکرد مهم دارند، تصریح کرد: پس‌انداز و ذخیره برای دوران پیری‌ از ساده‌ترین و مهم ترین کارکرد صندوق‌های بازنشستگی است.


میرزایی ادامه داد: یکی دیگر از کارکردهای صندوق‌های بازنشستگی، بیمه‌های اجتماعی است که با ذخیره و پس انداز در دوران جوانی برای دوران پیری، امنیت خاطر ایجاد می‌کند. این موضوع دارای قواعد خاص و برنامه‌ریزی‌های جامعی است که صندوق‌های بازنشستگی باید به این دو مورد توجه داشته باشند.
وی اظهارکرد: کسب و کار درمانی و خدمات اجتماعی از دیگر کارکردهای صندوق‌های بازنشستگی محسوب می‌شوند. از این جهت صندوق‌ها، پیچیده‌ترین دستگاه‌ها نسبت به بانک‌ها هستند.
معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نیازهای سازمان‌های تامین اجتماعی، یادآور شد: بانک‌های اطلاعاتی، زیر سیستم قدرتمند بیمه‌ای و آماری، زیرسیستم‌های مالی و حسابداری، نظام مدیریت مشارکتی و تعاملی و مدیریت با ثبات از جمله نیازهایی هستند که می‌توان برای این سازمان‌ها برشمرد.


میرزایی ادامه داد: یکی از ضرورت‌هایی که صندوق‌ها نیاز دارند، محیط مدیریت کم نوسان و با ثبات است. در همه جای دنیا صندوق‌ها نهادهای پولداری هستند و تا جایی که اقتصاد با ثبات باشد صندوق‌ها شرایط بهتری دارند.
وی ، همچنین ناپایداری صندوق‌های بازنشستگی، کفایت، جامعیت، فراگیر نبودن و در نهایت نابرابری بین صندوق‌ها را از مشکلات عدیده در ایران برشمرد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha