دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵

ارومیا (Uremia) بیماری است که در اثر آن به دلیل اختلال در عملکرد کلیه‌ها، حذف مواد زاید از طریق ادرار صورت نمی گیرد و میزان مواد سمی و زاید در جریان خون افزایش می یابد؛ این بیماری در صورت عدم درمان منجر به نارسایی کلیه و مرگ می‌شود.

ارومیا؛ بیماری که باید جدی گرفته شود

سلامت نیوز: ارومیا (Uremia) بیماری است که در اثر آن به دلیل اختلال در عملکرد کلیه‌ها، حذف مواد زاید از طریق ادرار صورت نمی گیرد و میزان مواد سمی و زاید در جریان خون افزایش می یابد؛ این بیماری در صورت عدم درمان منجر به نارسایی کلیه و مرگ می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، این بیماری همچنین به عنوان سندرم اورمی نیز شناخته می شود که در نتیجه آن سطح نیتروژن اوره خون (BUN) افزایش می یابد. اوره توسط روده و کبد تولید شده و از طریق ادرار دفع می‌شود.
در صورت اختلال عملکرد کلیه‌ها، تصفیه ضایعات نیتروژن صورت نمی‌گیرد و این مواد زاید وارد گردش خون می‌شوند و نتیجه آن نارسایی کلیه و مرگ است. در صورت تشخیص زودهنگام این بیماری قابل درمان است.

** علل بروز ارومیا
این بیماری می‌تواند علل مختلفی داشته باشد اما مهمترین علل آن عبارتند از:
- تروما یا هرگونه آسیب به کلیه‌ها
- انواع بیماری‌های خود ایمنی
- فشار خون
-افت فشار خون
-دیابت
-سنگ کلیه
- بی‌نظمی کلیه‌ها
- آمبولی شریان کلیوی
- جراحی
- کم‌آبی بدن
- نارسایی احتقانی قلب
- سوختگی پوست
- شوک
- عفونت
- انسداد جریان ادرار
- اسهال یا استفراغ شدید
- خونریزی بیش از حد
- استفاده بیش از حد از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

** علایم ارومیا
برخی از مهمترین علایم این بیماری عبارتند از:
- کاهش ادرار
- ضعف
- رنگ پریدگی
- خونریزی
- تورم
- افزایش ضربان قلب
- خشکی دهان
- سرگیجه
- خستگی
- درد در ناحیه شکم
- تشنگی شدید
- کاهش فشار خون
- غش

** تشخیص و درمان
این بیماری معمولا با علایمی مانند تهوع، استفراغ، تشنگی بیش از حد، خستگی، مشکلات بینایی، گرفتگی عضلات و بی‌قراری همراه است.
معمولا پزشک آزمایش 24 ساعته ادرار کراتینین برای بیماران تجویز می کنند و به کمک مشخصات بیوشیمیایی خون، بیماری را تشخیص می‌دهد.
بیمار پس از تشخیص به سرعت بستری می‌شود و با همودیالیز، مایع درمانی و تزریق خون درمان آغاز می‌شود. ارومیا در صورت عدم درمان می تواند منجر به مرگ بیمار ‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha