سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2135

بهداشت باروری مشتمل بر طیف وسیعی از موضوعات بهداشتی اجتماعی است كه سلامت باروری، نشاط و رفاه خانواده و جامعه را تضمین می‌كند و برخورداری از حقوق بهداشت باروری از حقوق مسلم فردی هركس محسوب می‌شود.

زندانی، محروم از آزادی برخوردار از حقوق باروری

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، آشنایی افراد با رفتار پرخطر و ناهنجار و عوارض آن، بهره‌مندی از روشهای مناسب تنظیم خانواده، شیردهی مادر و بهره مندی شیرخواراز نعمت شیر مادر همگی از حقوقی است كه حتی برای زندانیان در بند نیز محفوظ می‌ماند.

مراكز تجمعی نظیر پادگانها و زندانها، كانونی برای انتشار عفونت HIV و هپاتیت و در نهایت تهدیدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود كه مهمترین روشهای پیشگیری از آن، ارتقای سطح دانش در خصوص پیشگیری از انتقال ویروس ایدز و سایر بیماریهای مقاربتی است.

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حاج كاظم رییس زندان رجایی شهر كرج در بازدید كمیته خبرنگاران انجمن تنظیم خانواده از این زندان درباره اطلاع رسانی در خصوص رفتارهای پرخطر به زندانیان، اظهار داشت: مطالب آموزشی در خصوص مشكلات رفتاری ایدز، STD و ارتباط آن با اعتیاد از طریق فیلم، بروشور و پمفلت به زندانیان در بدو ورود (در اتاق تشخیص هویت و انگشت نگاری قبل از تشكیل پرونده) ارائه می‌شود.

وی با بیان این كه هر مددجو در ورود به زندان تحت معاینه پزشكی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز، به كلینیك مثلثی ارجاع داده می‌شوند، گفت: طی فراخوانی مددجویان با رفتار پرخطر می‌توانند به صورت داوطلبانه به كلینیك مثلثی جهت مشاوره رفتاری مراجعه كنند.

به گزارش ایسنا، براساس قوانین موجود چنانچه فرد مبتلا به HIV مثبت پس از انجام مشاوره لازم، در خصوص اعلام این موضوع به همسر رضایت نداشته باشد برای جلوگیری از بروز پیامدهایی نظیر سلب اعتماد وی و عدم مراجعه فرد به مركز، فروپاشی خانواده همراه با ایجاد حس انتقام جویی و ترغیب وی به انجام روابط جنسی محافظت نشده راز بیمار نباید فاش شود. بنابراین با مهارت های مشاوره‌ای، باید فرد آلوده توجیه شود تا داوطلبانه بیماری خود را به خانواده اعلام كند.

حاج كاظم نیز در این باره گفت: چنانچه نتایج آزمایشات آلودگی HIV و HCV برای مددجو مثبت باشد ضمن محرمانه نگهداشتن آن بر حسب شدت و نوع آلودگی اقدامات درمانی آغاز می‌شود.

وی به فعالیتهای كاهش آسیب به عنوان بخشی از فعالیت‌های كلینیك‌های مثلثی زندان اشاره كرد و یاد آور شد: برای معتادان تزریقی درمان ‌نگهدارنده با متادون(MMT)آغاز می‌شود و بدین ترتیب دغدغه تهیه مواد مخدر در محیط زندان مرتفع می‌شود این در حالیست كه درمان پس از آزادسازی با ارائه نامه ای به یكی از كلینیك های مثلثی ادامه می‌یابد.

رییس زندان رجایی شهر كرج به وجود وسایل تنظیم خانواده، وسایل یكبار مصرف و جیره بهداشتی برای هر مددجو اشاره كرد و افزود: سیستم بهداشتی درمانی زندان مجهز به درمانگاههای تخصصی، داروخانه‌؛ اتاق عمل، اورژانس، فیزیوتراپی، سونوگرافی، آزمایشگاه و تزریقات است.

به گفته وی، چنانچه زندانیان زن صاحب شیرخوار زیر دو سال باشند در بندی مجزا (شیرخوار در كنار مادر) نگهداری می‌شوند كه این مطابق با قوانین بین المللی حقوق بشر است.

حاج كاظم پرداختن به موضوعات آموزشی، فرهنگی، مددكاری و مشاوره‌ای را از دیگر مباحث زندان رجایی شهر عنوان كرد و افزود: با هدف كاهش بروز جرم در زندان ضمن پرداختن به مقوله بهداشت روان می‌كوشیم تا با توانمندسازی آنان از طریق حرفه آموزی اعم از خطاطی ، پیرایش، تعمیر خودرو، معرق، مددجویان را برای زندگی اجتماعی آماده كنیم.

وی با تاكید بر این كه پس از آزاد سازی حمایتهای لازم نظیر معرفی به مراكز كار و اخذ وام صورت می‌پذیرد، گفت: برای زندانیان حتی شرایطی برای طی مراحل تحصیلی و اخذ مدرك مهیا می‌شود. این در حالیست كه شرایط برای دریافت آموزشهای مذهبی همه ادیان نیز فراهم است.

رییس زندان رجایی شهركرج با اشاره به وجود دارالقرآن و تعلیم قرآن توسط یكی از مددجویان، گفت: امكانات ورزشی نیز برای زندانیان فراهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha