خیار یک گیاه تابستانی است که در حقیقت گونه ای از کدو محسوب می شود. این ماده غذایی کم کالری حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی ضروری نظیر ویتامین C، ویتامین B۶، ویتامین K، منگنز، فولات، مس، فسفر و پتاسیم است. این گیاه عمدتا از آب تشکیل شده از اینرو هضم اسانی دارد. این ماده خوراکی مملو از فیبر حاوی اسیدهای چرب امگا۳، روی، نیاسین و پروتئین هم می باشد.

فواید نوشیدن اسموتی خیار در تابستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث کارت، آب خیار یکی از مغذی ترین و ساده ترین نوشیدنی های سالم و مناسب فصل تابستان است. می توان خیار را با چندین نوع غذای سالم مانند سالاد همراه کرد یا حتی می تواند به عنوان یک نوشیدنی آبرسان بعد از یک تمرین شدید استفاده شود تا از فواید آب خیار یا خیار حداکثر استفاده را ببرد.

 اجازه دهید نگاهی به برخی از فواید سلامتی مختلف آب خیار بیاندازیم.

فواید نوشیدن آب خیار در تابستان

هیدراتاسیون

از میان تمام فواید آب خیار، این بارزترین و شناخته شده ترین آن است. در حالی که آب معدنی معمولی ممکن است املاح معدنی مورد نیاز برای آبرسانی به بدن را در اختیار شما قرار دهد، آب خیار طعم تازه تری را برای شما به ارمغان می‌آورد. شایان ذکر است، آب مورد نیاز روزانه برای سلامت بهتر آقایان و بانوان به ترتیب 2.2 لیتر و 3 لیتر است. بنابراین، نوشیدن آب خیار می تواند یک راه هعالی برای برطرف کردن این نیاز باشد. 

کاهش وزن

کاهش وزن یکی دیگر از فواید سلامتی نوسیدن آب خیار است. آب خیار تازه به راحتی میتواند جایگزین  مناسبی برای نوشیدنی های گازدار شود و به شما این امکان را می دهد که برخی از کالری های اصلی ناخواسته را در رژیم غذایی روزانه خود کاهش دهید. 

برای افرادی که تحت یک برنامه غذایی سخت برای کاهش وزن هستند، آب خیار می تواند یک نوشیدنی سیرکننده و عالی باشد. از این رو، یک نوشیدنی خیار برای کاهش وزن نیز اغلب توسط متخصصان تغذیه توصیه می شود.

آنتی اکسیدان ها

خواص آنتی اکسیدانی یکی از مهمترین فواید آب خیار است. آب خیار همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش و به تاخیر انداختن آسیب وارده به سلول های بدن کمک می کند. این آسیب ناشی از چیزی است که به عنوان استرس اکسیداتیو شناخته می شود که منجر به بیماری های کشنده بیشتری مانند سرطان، بیماری قلبی و حتی بیماری آلزایمر می شود. جلوگیری از این نوع استرس و آسیب به سلول های بدن یکی از بهترین کاربردهای نوشیدن آب خیار است.

خواص ضد سرطانی

فواید آب خیار در پیشگیری از سرطان بر این اساس استوار است که خیار حاوی ماده ای به نام کوکوربیتاسین و گروهی از مواد مغذی به نام لیگنان است که خواص ضد سرطانی آن بررسی و اثبات شده است.

کاهش فشار خون

یکی از بزرگترین دلایل افزایش فشار خون، مقدار زیاد سدیم و مقدار کم پتاسیم در رژیم غذایی است. از آنجایی که نمک معمولی، مایعات را در بدن نگه می دارد (در نتیجه فشار خون را افزایش می دهد)، می تواند تعادل مایعات را در بدن شما بهم بزند. از سوی دیگر، پتاسیم به تنظیم این تعادل مایعات کمک می کند.  آب خیار شامل مقدار زیادی پتاسیم است که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

پوست سالم

جای تعجب نیست که فواید خیار برای پوست از جمله دلایل اصلی اضافه کردن این نوشیدنی به رژیم غذایی روزانه شما باشد. از آنجایی که آب خیار به هیدراتاسیون (که برای دفع سموم از بدن ضروری است) کمک می کند، می تواند منجر به شفافیت و سلامت پوست شما نیز بشود.

یکی دیگر از بزرگترین فواید آب خیار این است که حاوی دوز سالم اسید پانتوتنیک و ویتامین B5 است که ثابت شده است که در کاهش آکنه مفید است.

استخوان های سالم

یک فنجان خیار ورقه شده حاوی 19 درصد از مقدار توصیه شده (RDA) ویتامین K، یک ماده ضروری برای تقویت سلامت استخوان است. نحوه کار این است که ویتامین K به تشکیل زنجیره های پروتئینی کمک می کند که مسئول حفظ تراکم استخوان و اطمینان از لخته شدن مناسب خون در مکان های آسیب هستند. به این ترتیب می توانید از فواید نوشیدن آب خیار نهایت استفاده را ببرید.

رفع یبوست

از فواید آب خیار می توان به تنظیم حرکات روده اشاره کرد. از آنجایی که آب خیار برای معده بسیار سبک است و همچنین یک ملین طبیعی است، می تواند به تسکین ناراحتی یبوست مزمن کمک کند. شما می توانید آن را صبح زود حدود 30 دقیقه قبل از صبحانه بنوشید.

تقویت ایمنی

از آنجایی که آب خیار سرشار از آنتی اکسیدان است،  به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند . چندین ریزمغذی موجود در آب خیار باعث تولید آنتی بادی هایی می شود که می توانند از شما در برابر بیماری های فصلی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی محافظت کنند.

ریزش مو

آب خیار حاوی گوگرد و سیلیکون است که به کاهش ریزش مو کمک می کند و باعث رشد موهای جدید و متراکم می شود. در طول ماه های تابستان می توانید به راحتی یک یا دو لیوان از این نوشیدنی را میل کنید زیرا به خنک نگه داشتن بدن شما نیز کمک می کند.

کاهش التهاب بدن

علاوه بر خواص مدر و ضدالتهاب خیار به کاهش احتباس آب در بافت های بدن کمک می کند تا تورم کاهش یابد و کاهش وزن تسهیل شود.

کنترل دیابت

همچنین محققان عنوان می کنند آب خیار حاوی هورمونی است که سلول‌های لوزالمعده برای تولید انسولین به آن نیاز دارند. انسولین نیز برای بیماران دیابتی مفید است. محققان به این نتیجه رسیدند که یکی از ترکیبات خیار به نام استرول می‌تواند به کاهش کلسترول بالا کمک کند. از این گذشته این سبزی به دلیل میزان بالای پتاسیم، منیزیم و فیبر برای تنظیم فشار خون بالا بسیار مفید است.
 

عوارض نوشیدن آب خیار

اگر فواید و عوارض جانبی آب خیار را مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که این نوشیدنی ارگانیک در واقع مانند یک اکسیر است که تقریباً هیچ اثر نامطلوبی ندارد. با این حال، در صورت عدم تحمل یا حساسیت به خیار، ممکن است عوارض جانبی مانند ناراحتی معده احساس بشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha