استاد بخش چشم بیمارستان امام حسین (ع) از اجرای طرح بررسی میزان شیوع بیماری گلوكوم (آب سیاه) در شهر یزد خبر داد و گفت: با توجه به این كه تاكنون هیچ آمار قابل استنادی درباره میزان شیوع گلوكوم در كشور نداشته‌ایم، انتشار نتایج این بررسی می‌تواند معیاری برای كل كشور باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دكتر زهره بهروزی با بیان اینكه پس از دستیابی به نتایج این بررسی می‌توان میزان شیوع گلوكوم را در كشور تخمین زد، اظهار كرد: آب سیاه، دومین علت كوری غیر قابل برگشت در دنیاست؛ چرا كه دراین بیماری، افزایش فشار داخل چشم موجب تخریب سر عصب بینایی می‌شود.

وی با بیان اینكه در فرد مبتلا به آب سیاه میدان بینایی به تدریج محدودتر می‌شود، افزود: به علت سیر پنهان این بیماری جز در موارد خاص، هیچ بیماری با شكایت از كاهش میدان بینایی و ابتلا به آب سیاه به پزشك مراجعه نمی‌كند.

مسئول سمپوزیوم تشخیص و درمان گلوكوم در بیستمین كنگره سراسری چشم پزشكی ایران ادامه داد: بیماری در مراحل اولیه با دارو، لیزر و حتی جراحی درمان می‌شود، اما باید به یاد داشت كه بررسی وضعیت بینایی دیگر اعضای خانواده فرد مبتلا برای تشخیص زودهنگام كاملا ضروری است.

دكتر بهروزی سن بالا، سابقه فامیلی ابتلا به آب سیاه، دیابت، بیماریهای قلب و عروق و سابقه ضربه‌های وارد به چشم را از عوامل خطر در ایجاد افزایش احتمال بروز آب سیاه برشمرد و توصیه كرد: افراد بالای 40 سال باید سالیانه برای اندازه گیری فشار داخل چشم به مراكز و كلینیك‌های درمان گلوكوم و یا متخصصان چشم مراجعه كنند.

وی ادامه داد: مصرف طولانی مدت كورتون نیز افزایش فشار داخل چشم و تخریب سر عصب بینایی را سبب می‌شود ‌از این رو خطر ابتلا به آب سیاه در مصرف كنندگان داروهای كورتونی بیشتر است.

دكتر بهروزی با بیان اینكه نوزادان هم در معرض ابتلا به آب سیاه مادرزادی هستند، ‌افزد: كدورت قرنیه، اشك ریزش، ترس از نور و بزرگی چشم از نشانه‌های ابتلا به آب سیاه مادرزادی است.

وی توضیح داد: قطر قرنیه طبیعی در كودكان10 تا 11 میلی متر است، در حالی كه در كودكان مبتلا به گلوكوم مادرزادی این میزان به 18 میلی متر می‌رسد كه به علت بی‌اطلاعی و ناآگاهی ‌برخی والدین از این عارضه به عنوان «نظر كرده» تعبیر و آن را پنهان می‌كنند.

این فوق تخصص گلوكوم با بیان اینكه آب سیاه بیماری‌ای ارثی است، بنابراین بر اثر ازدواج‌های خویشاوندی و بیشتر در مناطق روستایی شیوع دارد، گفت: گلوكوم شامل مجموعه‌ای از علایم با پیچیدگی‌های خاصی است.

عضو هیات علمی بیستمین كنگره سراسری چشم پزشكی ایران با بیان اینكه امروزه با استفاده از دستگاه‌های تشخیصی مدرن می‌توان پیش از آغاز تخریب سر عصب بینایی، متوجه شروع بیماری آب سیاه شد، گفت: مشكل عمده آشنا نبودن خانواده‌ها با این بیماری است.

به گفته وی هم اكنون كمتر از 50 فوق تخصص گلوكوم در كشور فعالیت می‌كنند كه البته شناسایی و تشخیص اولیه بیماری توسط چشم پزشك عمومی هم امكانپذیر است.

بیستمین كنگره سراسری چشم پزشكی ایران 8 تا 11 آذر با حضور استادان و چشم پزشكان كشور و مهمانان خارجی در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha