سوء تغذیه ناشی از كمی دریافت مواد غذایی كافی و مناسب در تمام سنین می‌تواند افراد را تهدید كند.

رژیم‌های سخت لاغری در دختران موجب پرخوری عصبی می‌شود
سلامت نیوز: یك متخصص تغذیه گفت: رژیم‌های سخت لاغری در دختران نوجوان موجب پرخوری عصبی و بی اشتهایی عصبی می‌شود و احتمال موفقیت درمان كاهش پیدا می‌كند.

احمدرضا درستی مطلق در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: سوء تغذیه ناشی از كمی دریافت مواد غذایی كافی و مناسب در تمام سنین می‌تواند افراد را تهدید كند.

وی گفت: هر نوع كمبود اگر در زمان رشد و نمو فرد اتفاق افتد، تأثیر نامطلوب و دراز مدت و گاه غیر قابل جبرانی را بر انسان تحمیل می‌كند. در جامعه ما در سالیان اخیر نسبت افراد مبتلا به لاغری، كم وزنی و كوتاه قدی تا حدودی كاهش یافته و برعكس نسبت افراد دارای اضافه وزن افزایش معناداری داشته است.

این متخصص تغذیه افزود: بعضی از نوجوانان و به ویژه دختران نوجوان ممكن است، رژیم بگیرند كه به احتمال زیاد با دریافت انرژی به مقدار كمتر از حد لازم، مقدار آهن و سایر مواد مغذی مورد نیاز آنها به اندازه كافی تأمین نخواهد شد و بدن آنها لطمه می‌بیند.

درستی گفت: تعداد كمی از دختران بر اثر این رژیم‌ها دچار بی اشتهایی عصبی یا دچار پرخوری عصبی می‌شوند كه با طولانی‌تر شدن زمان این حالات، پیش آگهی بیماری بدتر شده و احتمال موفقیت درمان كاهش پیدا می‌كند.

وی همچنین گفت: كنترل شدید اشتها به منظور كاهش وزن در كودكان بدون اینكه یك مشاوره دقیق تغذیه‌ای برای این منظور در كار باشد، می‌تواند بسیار خطرناك باشد به سوء تغذیه و كوتاهی قد فرد در آینده منجر شود.

این متخصص تغذیه گفت: داروهای افزایش دهنده اشتهای كودكان و برخی مكمل‌های غذایی كه مورد استفاده بعضی نوجوانان قرار می‌گیرد نیز گاهی با ایجاد عوارض جانبی در فرد همراه هستند.برخی اوقات نیز با تأثیر شدید بر اشتها، آنها را به پرخوری و ایجاد آمادگی برای چاقی دوران‌های بعدی زندگی سوق می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha