رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجباری شدن غربالگری ژنتیک ازدواج گفت: سالانه یک میلیون و 600هزار نوزاد متولد شده مورد غربالگری شنوایی و بینایی قرار می‌گیرند.

پرداخت ۳۰ میلیون تومان هزینه تامین مسکن به خانواده‌های دارای دو معلول

سلامت نیوز:رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجباری شدن غربالگری ژنتیک ازدواج گفت: سالانه یک میلیون و 600هزار نوزاد متولد شده مورد غربالگری شنوایی و بینایی قرار می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد اختلال ژنتیکی و تولد کودکان معلول در کشور اظهار کرد: سالانه شاهد تولد 30 هزار کودک معلول در کشور هستیم که 50درصد اختلالات آنان ژنتیکی است بر همین اساس با اجرای برنامه‌های پیشگیری از بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها در سه سال اخیر موفق شدیم از ناشنوایی هشت هزار کودک و نابینا شدن ۶۰ هزار کودک جلوگیری کنیم.

اجباری شدن غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج

وی افزود: با توجه به این موضوع، پوشش غربالگری کودکان در معرض آسیب معلولیت به حدود 90 درصد رسیده است. به طوری که سالانه یک میلیون و 600هزار نوزاد متولد شده مورد غربالگری شنوایی و بینایی قرار می‌گیرند. همچنین تاکنون اطلاعات ۴۰ هزار زوج برای شناسایی اختلالات ژنتیکی در سامانه ثبت شده‌ است که از این تعداد ۳۰ درصد نیازمند مشاوره و ۱۰ درصد نیازمند آزمایش بودند. بر اساس ماده ۹۰ قانون برنامه ششم انجام غربالگری ژنتیک ازدواج اجباری است.

محسنی بندپی با اشاره به پرداخت وام به ۷۵۰۰ معتاد متجاهر بهبودیافته یادآور شد: در راستای حرفه‌آموزی و مهارت‌آموزی به معتادان متجاهر بهبودیافته سال گذشته به 7500 نفر از آنان وام پرداخت شده است.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته درباره توانمندسازی مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: براساس پیش بینی‌ها باید سالانه ۱۰۰ هزار نفر از مددجویان کمیته امداد و ۵۰ هزار نفر از مددجویان بهزیستی توانمند شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یکی از سیاست‌های سازمان بهزیستی توانمندسازی، خودکفایی و اجتماع پذیر کردن معلولان است و برخورداری معلولان از کارت هوشمند بین‌المللی نیز یکی از اهداف این سازمان بود که هم اکنون نیز ورزشکاران پارالمپیکی ما از این کارت برخوردارند.

پرداخت ۳۰ میلیون تومان هزینه تامین مسکن

محسنی بندپی ادامه داد: در نظر داریم به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دهیم که رقم ۱۵ میلیون تومان برای اشتغال مددجویان تحت حمایت بهزیستی را به ۲۵ میلیون تومان افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲ هزار خانواده دارای دو معلول در کشور ثبت نام کردند، افزود: در سال ۹۵ به ۲۸۰۰ نفر کمک‌ هزینه تامین مسکن پرداخت شد و امسال نیز به ۴۳۰۰ نفر این هزینه نیز پرداخت ‌می‌شود، همچنین بنیاد مستضعفان، خیرین مسکن‌ساز و سازمان بهزیستی برای تامین مسکن به هر خانواده‌ دارای دو معلول به بالا ۳۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha