یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه هیرسوتیسم (پرمویی) یکی از بیماری‌های شایع غدد درون ریز است، گفت: بیماری هیرسوتیسم، افزایش رشد موهای انتهایی (وابسته به آندروژن) در نواحی غیرطبیعی بدن در زنان همچون پشت لب، چانه، قسمت فوقانی و تحتانی پشت و سینه بصورت الگوی مردانه است.

علت نامشخص و تخمدان پلی کیستیک، عامل80 درصد بروز موارد هیرسوتیسم

 

به گزارش سلامت نیوز دکتر مهرعلی رحیمی در گفت وگو با  ایسنا، با بیان این مطلب افزود: این بیماری ممکن است ضعیف بوده و اصولا نشان دهنده یک گونه طبیعی از رشد موهای بدن باشد که این حالت غالبا ایدیوپاتیک (با علت نامعلوم) شناخته می شود، اما چنانچه هیرسوتیسم با علائم دیگر افزایش آندروژنها مثل کلفت شدن صدا، طاسی سر، آتروفی پستان، افزایش توده عضلانی و تغییر فرم بدن همراه باشد، ویریلیسم(Virilization) خوانده می شود که معمولا به علت هیپرپلازی غدد فوق کلیوی یا تومورهای مولد آندروژن با منشاء تخمدان و یا فوق کلیه می باشد.

رحیمی اظهار داشت: واکنش اجتماعی به این مسئله متفاوت است. به عنوان مثال، در بعضی از گروه های قومی مثل ناحیه مدیترانه و در بین اسکیموها وجود این بیماری را طبیعی در نظر می گیرند، بنابراین هیرسوتیسم نه تنها بعنوان یک بیماری درگیر کننده جسم مطرح است، بلکه به علت وجود نگرشهای اجتماعی متفاوت نسبت به آن و تاثیر بر بعد روانی زندگی فرد نیز حائز اهمیت می باشد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ایدیوپاتیک و سندرم تخمدان پلی کیستیک را دو علت شایع ایجاد این بیماری دانست و افزود: این دو عامل بیش از 80 درصد علل هیرسوتیسم را شامل می شوند.

وی در خصوص هیرسوتیسم ایدیوپاتیک گفت: این نوع هیرسوتیسم شایعترین علت پرمویی در زنان است و به مواردی اطلاق می شود که هیرسوتیسم به تنهایی و بدون سایر علائم بالینی خصوصا نامنظمی قاعدگی موجود می باشد و این در حالیست که این بیماران تخمک گذاری منظم دارند.

رحیمی افزود: افزایش حساسیت پوست نسبت به سطح طبیعی اندروژن، علل پرمویی در این افراد است و از نظر بالینی این دسته از بیماران به نحوی به مهار تخمدان توسط قرصهای ترکیبی پیشگیری از بارداری پاسخ می دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: انجام بررسیهای کافی در این بیماران برای تشخیص درست ضروری است.

رحیمی همچنین در خصوص سندرم تخمدان پلی کیستیک به عنوان یکی از علتهای ایجاد هیرسوتیسم، اظهار داشت: این بیماری در سه درصد دختران نوجوان بالغ دیده می شود و شایعترین علت ایجاد علائم افزایش آندروژنها در زنان است.

وی افزایش آندروژنها، الگوهای فامیلی و استفاده از بعضی داروها را از علل دیگر ایجاد کننده بیماری هیرسوتیسم عنوان کرد.

رحیمی گفت: در ارزیابی بیماران مبتلا به هیرسوتیسم سن شروع، سرعت پیشرفت و هر نوع تغییر در بیماری یا تغییر وزنی واختلالات قاعدگی باید مد نظر قرار گیرد.

گفتنی است: موهای انتهایی، موهایی دراز و ضخیم که رویش آنها در ناحیه مژه، ابرو، سر(غیروابسته به اندورژن) و در نواحی ویژه مثل چانه، صورت، سینه و شکم (وابسته به آندروژن) است و هیرسوتیسم عبارت از افزایش موهای وابسته به آندروژن می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha