چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 21457

کاکائو یا شکلات (Chocolate) یک خوردنی محبوب است. خیلی‌ها به طعم بی‌نظیرش علاقه دارند. خیلی‌ها هم به حالت ذوب شدن آن در دهان اعتیاد دارند.

به گزارش سلامت نیوز بومی‌های مکزیک و اجداد اسپانیایی شان، اولین مصرف کنندگان دانه های تلخ کاکائو بوده‌اند، اما نخستین کسانی که کاکائو را به شکل مدرن از دانه کاکائو استخراج کردند، هلندی‌ها بودند.
چیزی که همیشه باعث شده تا والدین برای بچه‌هایشان حد و مرز در خوردن شکلات تعیین کنند و خودشان هم با خیال راحت یک تکه لذیذ از این خوراکی دوست داشتنی را در دهان نگذارند، کالری بالا و البته ترس از بیماری‌هایی است که ممکن است به دنبال آن بیایند.
حقیقت ماجرا این است که شکلات تیره و کم چرب ضرری ندارد.
شکلات حاوی صدها نوع ماده شیمیایی مفید از جمله فلاوونوئیدها، کاتچین، منیزیم و آهن است.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد بر خلاف تصورات گذشته، شکلات برای سلامت بدن مضر نیست، بلکه برای بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و حتی پوسیدگی دندان هم مفید است.
البته باید توجه داشت که این نتایج مفید، مختص کسانی بوده که فقط شکلات مصرف می‌کردند و نه هیچ ماده شیرین دیگری. همچنین این نتایج در مورد افراد سیگاری و افراد کم تحرک (که ورزش روزانه ندارند) صدق نمی‌کرد.
در ضمن به خاطر داشته باشید که شکلات دارای مقدار زیادی کالری است و مصرف آن به افراد چاق توصیه نمی‌شود. بنابراین باید در مصرف شکلات نیز حد اعتدال را رعایت کرد، زیرا مصرف متعادل آن به سلامتی بدن کمک می‌کند.
 
شکلات و کاهش التهاب
مطالعات محققان ایتالیایی نشان می‌دهد که شکلات تیره (Dark Chocolate) می‌تواند در کاهش التهاباتی که به بیماری‌های قلبی عروقی منجر می‌شود موثر باشد. التهاب مزمن می‌تواند به بیماری قلبی منجر شود، بنابراین کنترل التهاب از مهم‌ترین بخش‌های درمان محسوب می‌شود.
این بررسی‌ها نشان می‌دهد، مصرف روزانه 7/6 گرم شکلات به معنای یک تکه کوچک شکلات، دو تا سه بار در هفته  برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های  قلبی - عروقی کافی است. البته مصرف شکلات شیری اثری ندارد. با مصرف بیش از این مقدار، آثار مفید شکلات از بین می‌رود.
یکی دیگر از مطالعات بهداشتی نیز نشان می دهد، احتمال لخته شدن پلاکت ها و گلبول‌های خونی، در افرادی که به شکلات علاقه دارند کمتر است.
در کل مصرف شکلات، خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا هر بیماری دیگری را تا حدود 50 درصد کاهش می‌دهد.
 
جنگ شکلات با سرطان
آنتی اکسیدان‌های مختلف موجود در شکلات سبب می‌شود که این خوراکی لذیذ خاصیت ضد سرطانی هم داشته باشد. به عنوان مثال، فلاوونوئید موجود در شکلات یک نوع آنتی اکسیدان است که مانع از آسیب به قلب و عروق و ابتلا به سرطان می‌شود و به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک می‌کند البته، مقدار این ماده در شکلات‌های تیره بیش از شکلات‌های شیری و سفید رنگ است.
فلاوانول یکی دیگر از این مواد است که مزه تلخ شکلات هم از آن ناشی می‌شود و هر چقدر میزان این ماده در شکلات کمتر باشد، مزه شکلات شیرین‌تر می‌شود. این ماده نیز یک نوع آنتی اکسیدان است که خطر بروز بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد و می‌تواند از بروز دیابت، فشار خون بالا و زوال عقل نیز پیشگیری کند.
کاتچین موجود در دانه‌های شکلات نیز می‌تواند از ابتلا به سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کند. کاتچین در چای هم وجود دارد، اما میزان آن در شکلات تلخ، چهار برابر چای است.
 
فشار پایین می‌آید، قند تنظیم می‌شود
شواهد زیادی در دست است که ثابت می‌کند شکلات، فشار خون را کاهش می دهد و طول عمر را زیاد می‌کند، اما محققان بر این عقیده‌اند که این دو عامل از نظر آماری با هم ارتباطی ندارند؛ بدین معنا که مکانیسم دقیق عمل شکلات در بدن همچنان یک معماست و یافته‌های ما حاکی از آن است که کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی، بیشتر از این که به دلیل کاهش فشار خون باشد، به دلیل مکانیسم مرموز و خاصی است که شکلات منشأ آن است. البته این به شرطی است که هرگاه بخواهیم شکلات و کاکائو را در رژیم غذایی خود وارد کنیم، به همان میزان هم از مصرف چربی و قند در دیگر غذاها بکاهیم تا شاهد عوارض منفی به خصوص در بیماران کلیوی و مبتلایان به فشار خون بالا نباشیم.
مورد دیگری که متخصصان، شکلات را برای بیماران مفید می‌دانند، در رابطه با بیماران مبتلا به دیابت است، زیرا باید به محض مشاهده اولین علایم کاهش قند خون، برای جلوگیرى از ایجاد هیپوگلیسمى (کاهش قند خون) و رفتن به حالت کما، از یک خوراکى شیرین استفاده کنند. به همین دلیل توصیه اکید وجود دارد که دیابتى‌ها همیشه چند حبه قند یا شکلات شیرین به همراه داشته باشند تا به محض بروز علائم هیپوگلیسمی، آن را بخورند.
 
وفور مواد مغذی در شکلات
بسیاری از خانم‌ها پیش از عادت ماهیانه، میل عجیبی به خوردن شکلات دارند که می‌توان آن را به این اصل که "وقتی بدن چیزی کم دارد، آن را می طلبد" نسبت داد. لذا این میل عجیب می‌تواند به دلیل وجود منیزیم در شکلات باشد، زیرا کمبود منیزیم باعث بروز برخی ناراحتی‌ها در دوران پیش از قاعدگی می‌شود.
علاقه برخی خانم ها به خوردن شکلات در حین بارداری را نیز می‌توان بر اساس همین اصل توجیه کرد که می‌تواند به دلیل کم خونی آن‌ها باشد، زیرا شکلات حاوی آهن بوده و برای کم خونی مفید است.
شکلات همچنین حاوی مقدار زیادی پروتئین است. کلسیم، ریبوفلاوین، ویتامین B1 و ویتامین A هم از دیگر ترکیبات موجود در شکلات هستند. شکلات دارای مقادیر زیادی چربی هم هست، اما این چربی موجب بالا رفتن کلسترول خون نمی‌شود.
تئوبرومین هم ترکیب دیگری است که به مقدار جزیی در شکلات موجود است و ترکیب این ماده با کافئین موجود در شکلات، باعث ایجاد احساس نشاط در مصرف کنندگان می‌شود.
صدف کوه کن - همشهری ‌آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha