چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 214607

متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: بروسلوز (تب مالت) یکی از مهمترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان در سراسر دنیا است.

در فصل گرما مراقب تب مالت باشید

سلامت نیوز: متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: بروسلوز (تب مالت) یکی از مهمترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان در سراسر دنیا است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ شبنم طهرانی با اشاره به اینکه بیماری در تمام فصول وجود دارد، اما در فصل بهار و تابستان همزمان با فصل زایش و شیردهی دام‌ها این بیماری بیشتر دیده می‌شود افزود: بیماری در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری است زیرا در روستا‌ها با دام آلوده و استفاده از فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه بیشتر ارتباط دارند.

وی ادامه داد: بروسلا (عامل تب مالت)، باکتری گرم منفی، غیر متحرک و داخل سلولی است. تب مالت یک بیماری باکتریال مشترک بین انسان و دام است که در اثر تماس مستقیم و یا غیر مستقیم انسان با حیوانات آلوده یا محصولات لبنی آلوده منتقل می‌شود.

این عضو هیأت علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مصرف شیر نجوشیده و غیر پاستوریزه بز، گوسفند و گاو را به عنوان شایعترین راه انتقال بیماری بروسلوز در سراسر جهان ذکر و تأکید کرد: خوردن خامه، بستنی، پنیر و سرشیر تهیه شده از شیر آلوده نیز ریسک بالایی برای انتقال دارد.

خوردن گوشت نیم پز یا جگر خام دام آلوده نیز ریسک انتقال دارد ولی چون به صورت خام مصرف نمی‌شود، درصد کمتری از راههای انتقال را شامل می‌شود.

شبنم طهرانی گفت: بعضی مشاغل مانند کشاورزی، دامداری، قصابی، کارگران کشتارگاه و دامپزشکان؛ به دلیل خطر تماس پوستی مستقیم یا مخاط دام آلوده و فرآورده‌های دامی آلوده در ریسک بالا برای عفونت بروسلوز هستند.

همچنین کارمندان آزمایشگاه به دلیل احتمال استنشاق آئروسل حین کشت دادن این ارگانیسم، به خصوص در کارهایی مثل سانتریفوژ، ریسک ویژه‌ای برای ابتلا دارند.

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه مهمترین راه‌های پیشگیری از بیماری تب مالت را برشمرد و افزود: افزایش آگاهی جامعه از راه‌های انتقال بیماری به صورت پیشگیری می‌تواند باعث کاهش موارد ابتلا شود؛ با توجه به اینکه شایع‌ترین راه انتقال بروسلوز، مصرف شیر و لبنیات آلوده است، بنابراین تغییر عادات غذایی و سالم سازی غذا بسیار مهم است؛ باکتری بروسلا در اثر حرارت مناسب از بین می‌رود، اندازه مناسب حرارت دادن شیر به اندازه‌ای است که پس از رسیدن به نقطه جوش، ۳ تا ۵ دقیقه بجوشد. پنیر، خامه و سرشیر نیز باید از شیر پاستوریزه تهیه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha