مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال احمر با اشاره به شیوع انحراف ستون فقرات در میان ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی،‌ به برنامه این مرکز برای کنترل آن اشاره کرد.

برنامه‌های مرکز توانبخشی هلال احمر برای جلوگیری از شیوع انحراف ستون فقرات

سلامت نیوز:مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال احمر با اشاره به شیوع انحراف ستون فقرات در میان ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی،‌ به برنامه این مرکز برای کنترل آن اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر پیمان پیشگاهی ، با بیان این مطلب که در میان ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی، انحراف ستون فقرات(اسکولیوز)، بیشترین شیوع را دارد، اظهار کرد: عادات وضعیتی ضعیف، عدم فعالیت‌های جسمانی، استفاده از امکانات مدرن امروزی به صورت نادرست و انجام فعالیت‌های عملکردی در طولانی مدت منجر به ایجاد عدم تعادل عضلانی و تغییر در وضعیت بدنی افراد می‌شود. میزان شیوع ناهنجاری‌های اسکولیوز با توجه به جمعیت، روش تشخیص و شدت عارضه متفاوت است، اما به طور کلی نرخ شیوع آن در جوامع مختلف، حدود 4 درصد گزارش شده است.

پیشگاهی با اشاره به شیوع این ناهنجاری‌ها در بین دانش آموزان و گروه‌های سنی کودک و نوجوانان، خاطرنشان کرد: رشد و تکامل ساختار اسکلتی عضلانی در این گروه سنی ایجاد می‌شود و اگر تشخیص به موقع و راهبردهای کنترلی مناسب اتخاذ نگردد این ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی به تدریج به عارضه‌هایی شدید تبدیل می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر راه‌اندازی کلینیک تخصصی اسکولیوز برای پیشگیری، اصلاح و درمان این ناهنجاری، گفت: فرهنگ‌سازی، آموزش عادات وضعیتی و حرکتی صحیح مانند نشستن، ایستادن، راه رفتن و حمل اشیا،ء اصلاح عادات وضعیتی، ارایه مشاوره‌های تخصصی و توسعه آگاهی و دانش عمومی می‌تواند در کاهش شیوع و میزان جراحی به عنوان درمان، هزینه‌های درمانی و کنترل عوارض متعدد در بین افراد مبتلا موثر باشد و در نهایت زندگی سالم‌تری را برای اقشار جامعه به ارمغان آورد.

مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال احمر با بیان این مطلب که اهمیت شناسایی و پیشگیری از این ناهنجاری‌ها با هدف کاهش هزینه‌های درمانی و عوارض متعدد ناشی از آن باعث شده تا بسیاری از کشورها برنامه‌های غربالگری منظمی را در دستور کار خود قرار دهند، افزود: بر همین اساس در معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی نیز با قرار دادن این مهم در دستور کار خود سعی داریم تا با انجام معاینات و بررسی‌های دوره‌ای توسط کارشناسان، افراد در معرض خطر را شناسایی کرده و با بهره‌گیری از روش‌های مختلف پیشگیرانه و اصلاحی از جمله آموزش، اصلاح محیط زندگی و تمرینات جسمانی ویژه از میزان شیوع و شدت این ناهنجاری بکاهیم.

پیشگاهی اضافه کرد: شناسایی افراد در معرض خطر، ارایه راهکارهای سیستماتیک و علمی پیشگیرانه از این ناهنجاری، اصلاح و درمان افراد مبتلا با استفاده از روش‌های درمانی ساده و کم هزینه، ایجاد آگاهی عمومی آشنایی اقشار مبتلا با روش‌های مختلف شناسایی و ارایه نتایج علمی حاصل از اعلام برنامه‌های درمانی از دستاوردهای کلینیک تخصصی اسکولیوز است.

وی همچنین عنوان کرد:تا کنون در میان افراد در رده‌های سنی که امکان ایجاد ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی در آنها وجود دارد، غربالگری‌هایی صورت گرفته است و گاهی اوقات نیز مراکز دیگر در جاهایی مانند مدارس غربالگری را انجام می‌دهند و اگر موردی را تشخیص بدهند برای درمان به مرکز معرفی می‌کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha