چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 215030

یک مسئول حوزه سلامت کشور به جزئیات چگونگی مصرف فرآورده‌های ضد آفتاب پرداخت.

چگونه "ضد آفتاب" بزنیم

سلامت نیوز: یک مسئول حوزه سلامت کشور به جزئیات چگونگی مصرف فرآورده‌های ضد آفتاب پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، صفورا محبی در خصوص استفاده از فرآورده های ضد آفتاب اظهار داشت:  فرآورده‌های ضد آفتاب ترکیباتی هستند که با جذب و یا انعکاس پرتو ماورابنفش از بروز آسیب های پوستی توسط این طیف نوری پیشگیری می‌کنند. به عنوان دفاع در مقابل اشعه ماورا بنفش در مواقع مواجهه با مقادیر متوسط نور میزان رنگدانه قهوه ای ملانین افزایش می یابد، این روند تا حدود زیادی بر حسب نوع و رنگ پوست متفاوت است. وظیفه ملانین جذب اشعه ماورابنفش و پراکنده کردن این اشعه و انرژی گرمایی حاصل از آن است. در میان طول موج های مختلف پرتو نور، امواج ماورا بنفش بیشترین و اصلی ترین اثرات مخرب و آسیب رسان را بر پوست اعمال می کنند.

محبی در خصوص علت توصیه به استفاده از ضد آفتاب گفت: اکثر منابع علمی استفاده از ضدآفتاب را به دلیل اثر پیشگیری کننده از سرطان های پوستی پیشنهاد می کنند. بهتر است تمام مناطق در معرض نور توسط ضد آفتاب پوشانده شوند. مقدار مصرف، حدود 2 میلی گرم به ازاء هر سانتی متر مربع است. حدود 15 دقیقه تا نیم ساعت قبل از مواجهه با نور، باید ضد آفتاب بر موضع استعمال شود. همچنین بهتر است مصرف ضد آفتاب، 15 تا 30 دقیقه بعد از مواجهه با نور تکرار شود. البته با توجه به نوع ضد آفتاب هر دو ساعت تجدید شود. تعریق، شنا کردن، استفاده از حوله ممکن است سبب افزایش نیاز به استفاده از ضد آفتاب شود.

وی در خصوص فاکتور محافظت از نور عنوان کرد: فاکتور محافظت از نور در واقع مبین اشعه ماورابنفشی است که برای ایجاد آفتاب سوختگی در حضور ضد آفتاب در مقایسه با زمانی که ضد آفتاب استفاده نمی شود لازم می باشد. فاکتور حدود 30 می تواند تا 97 درصد از اشعه ماورابنفش بی را خنثی کند. مقدار محافظت پوستی توسط یک ضد آفتاب به عواملی مانند نوع پوست، مقدار ضد آفتاب مصرفی، فعالیت هایی که فرد انجام می دهد مانند شنا کردن، مقدار ضد آفتابی که توسط پوست جذب می شود بستگی دارد.

وی گفت: فرآورده‌های ضد آفتاب بر اساس میزان فاکتور محافظت از نور به چند دسته تقسیم می‌شوند: ترکیبات با قدرت کم که فاکتور 2 تا 12 دارند، ترکیبات با قدرت متوسط که فاکتور 12 تا 30 دارند و ترکیبات با قدرت بالا که فاکتور بالای 30 دارند.

محبی به انواع ضد آفتاب ها اشاره کرد و افزود: ضد آفتاب ها به دو دسته شیمیایی و فیزیکی تقسیم می شوند. ضد آفتاب های فیزیکی یا غیر ارگانیک عمدتا فرآورده های غیر شفافی هستند که سبب پراکنده شدن و انعکاس بیش از 99 درصد پرتو نور می شوند. این دسته از ضد آفتاب ها به دلیل ظاهر روغنی که ایجاد می کنند از نظر زیبایی و آرایشی خیلی مطلوب نیستند و اغلب از این ترکیبات برای محافظت بخش های کوچکی از پوست مانند بینی استفاده می شود.

وی گفت: ضد آفتاب‌های  شیمیایی در مقابل طیف مشخصی از نور ماورابنفش محافظت ایجاد می‌کند. این فرآورده‌ها بر حسب طیف نوری که تحت پوشش قرار می‌دهند به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند.

معاون غذا و دارو فسا در خصوص مصرف ضد آفتاب‌ها چند توصیه کرد و گفت: در کودکان زیر 6 ماه باید از مصرف ضد آفتاب اجتناب شود. همچنین از استفاده ضد آفتاب با فاکتور کمتر از 4 در کودکان کوچکتر از 2 سال نیز باید خودداری شود زیرا محافظت لازم را ایجاد نمی کند.

وی عنوان کرد: بعضی از مردم ممکن است به فرآورده‌های ضد آفتاب حساسیت داشته باشند لذا در صورت بروز  تحریکات پوستی مصرف این فرآورده باید قطع شود. همچنین یک نکته در خصوص استفاده مکرر از ضد آفتاب وجود دارد و آن اینکه استفاده از ضد آفتاب ممکن است با تولید ویتامین د تداخل پیدا کرده و سبب کاهش تولید این ویتامین شود. برای حل این مشکل مواجهه با نور خورشید بدون استفاده از ضد آفتاب به طور گاهگاهی پیشنهاد می‌شود. اشعه خورشید در بین ساعت‌های 10 صبح تا 4 بعدازظهر بالاترین شدت خود را دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha