یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 215287

داستان دانشجوی دختری که به‌علت دیر رسیدن، از خوابگاه محل اقامتش جا ماند و بعد هم با مراجعه به چند مهمانپذیر، به‌علت نداشتن نامه‌ اداره‌ اماکن، جواب رد شنید و مجبور شد، شب را در پایانه‌ اتوبوسرانی به صبح برساند بسیار تکان‌دهنده است.

پذیرش دختران مجرد در هتل‌ها ممنوع نیست

سلامت نیوز: بر اساس اظهار نظری که روز گذشته به نقل از رئیس اتحادیه هتلداران اصفهان منتشر شده است منع قانونی برای اقامت زنان تنها و مجرد در هتل‌ها وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: این در حالی است که در سراسر کشور همچنان برخی هتلداران از پذیرش زنان تنها و مجرد امتناع می‌کنند. دلیل این مساله را می‌توان در بی‌اطلاعی برخی از هتلداران یا اعمال سلیقه شخصی جست‌و‌جو کرد. این در حالی است که پذیرش زنان مجرد و تنها در هتل‌ها از طرفی به عنوان حقوق شهروندی آنها مورد بحث است و از طرف دیگر بر عکس آنچه برخی از مخالفان چنین پذیرشی فکر می‌کنند این امر امنیت سفر زنان را افزایش می‌دهد. از اینها گذشته پذیرش زنان تنها و مجرد در هتل‌ها می‌تواند به رونق گردشگری در ایران کمک کند، چرا که دسته مهمی از متقاضیان سفر در ایران زنانی هستند که علاقه چندانی به سفر با تور‌ها ندارند.

داستان دانشجوی دختری که به‌علت دیر رسیدن، از خوابگاه محل اقامتش جا ماند و بعد هم با مراجعه به چند مهمانپذیر، به‌علت نداشتن نامه‌ اداره‌ اماکن، جواب رد شنید و مجبور شد، شب را در پایانه‌ اتوبوسرانی به صبح برساند بسیار تکان‌دهنده است. ماجرایی که بعد از گذشت 17 سال از زمان ابطال قانون ممنوعیت اقامت زنان تنها و مجرد در هتل‌ها توسط اداره اماکن نیروی‌انتظامی باز هم تکرار می‌شود. هنوز برخی مراکز اقامتی به‌ویژه مهمانسراها و مهمانپذیرها از اجاره دادن اتاق به دختران مجرد خودداری می‌کنند. ممنوعیت یا محدودیت پذیرش زنان تنها یا مجرد در مراکز اقامتی سال‌هاست به قانونی نانوشته و بدون بخشنامه، اما لازم‌الاجرا بدل شده، طوری که با وجود تاکید و اصرار مقامات، همچنان برخی مراکز اقامتی به بهانه ترس از برخورد اداره اماکن، خود را مقید به اجرای آن می‌دانند و حتی در قوانین رزرو اقامتگاه خود، این موضوع را شفاف ذکر کرده‌ اند که اقامت زنان تنها و مجرد فقط با داشتن نامه از اداره‌ اماکن امکانپذیر است. بر اساس نامه‌ای که از سوی اداره‌ اماکن نیروی انتظامی به تمام هتل‌ها ابلاغ شده، اگر خانمی مدارک شناسایی با خود داشته باشد، هیچ‌مانعی برای اقامت او در هتل وجود ندارد و به اداره‌ اماکن نیز اطلاع داده نمی‌شود، اما اگر خانمی بدون داشتن مدارک شناسایی به هتل مراجعه کرد، هتلدار باید پس از پذیرش او، این موضوع را به اداره‌ اماکن اطلاع دهد.این در حالی است که زنان با اعمال برخوردهای سلیقه‌ای اداره اماکن در برخی شهرها رو‌به‌رو می‌شوند. با وجود صدور دستورالعمل از سوی اداره‌ اماکن نیروی‌انتظامی مبنی بر نیاز نبودن ارائه مجوز این اداره توسط زنان هنگام پذیرش و اقامت در هتل‌ها در برخی شهرستان ها دستورالعمل جداگانه‌ای در این زمینه صادر و با این موضوع برخورد سلیقه‌ای می‌کنند. با وجود آزادی در پذیرش زنان تنها، برخی مراکز اقامتی بی‌توجه به ابطال بخشنامه اداره اماکن، خود را از پذیرش بانوان مجرد و تنها معاف کرده یا اقامت‌دادن آنها را به دریافت نامه از اداره اماکن نیروی‌انتظامی منوط کرده‌اند. چهارسال قبل فرمانده وقت نیروی‌انتظامی اعلا‌م کرد هیچ‌محدودیتی برای پذیرش زنان مجرد در هتل‌ها وجود ندارد و وعده پیگیری و برخورد با هتل‌های خاطی را داد. اسماعیل احمدی‌مقدم قوانین پذیرش زنان و مردان در هتل‌ها را یکسان دانست و بر حق زنان تاکید کرد، اما باز در واقعیت اتفاقات دیگری می افتد.

نیازی به معرفی زنان مجرد به اماکن نیست

روز گذشته رئیس اتحادیه هتلداران اصفهان گفت: اقامت زنان تنها و مجرد در هتل‌ها و مهمانسراها هیچ‌منع قانونی ندارد. این درحالی است که برخی اقامتگاه‌ها همچنان از پذیرش مسافران زن که تنها مراجعه می‌کنند، خودداری کرده و آنها را به اداره اماکن ارجاع می‌دهند. مهدی نریمانی با اشاره به صحت نداشتن منع قانونی پذیرش زنان در اقامتگاه‌ها عنوان کرد: اخیر این موضوع به همه هتل‌های اصفهان ابلاغ شده که اگر مسافر خانم، مدارک هویتی عکس‌دار و معتبر داشت، ممانعتی برای اسکان او ایجاد نکنند. او تاکید کرد: پذیرش زنان تنها یا مجرد برای اقامت در هتل‌های اصفهان منعی ندارند و اگر تا به حال ممانعتی صورت گرفته، برای افراد فاقد مدارک هویتی و عکس‌دار بوده است. او با اشاره به مواردی در بین مسافران هتل‌ها که خارج از سن بلوغ اجتماعی و مدنی هستند، گفت: گاهی مسافرانی به هتل‌ها مراجعه می‌کنند که هنوز شناسنامه‌هایشان عکس‌دار هم نشده است. قطعا ارجاع چنین افرادی به اداره اماکن ناشی از مشکوک بودن موردشان بوده است. نریمانی درباره کوتاهی برخی واحدهای اقامتی در اجرای بخشنامه‌ای که ارجاع مسافران زن را به اداره اماکن حذف کرده است،بیان کرد: ممکن است مواردی پیش آمده باشد که حسب آن، اقدام کرده باشند و معمولا از مشتری می‌خواهند که هماهنگ عمل کنند، اما به‌طور کل اگر مسافر مدارک معتبر داشته باشد، منعی وجود ندارد. به گزارش ایسنا، او اضافه کرد: ‌این ابلاغ به مهمانپذیرها و مسافرخانه‌ها نیز شده که اگر با مواردی از این دست روبه‌رو شدند، حتما مسافر را بپذیرند.

مراکز اقامتی موظف به پذیرش دختران تنها هستند

یک عضو فراکسیون زنان در گفت‌وگو با «آرمان» با اشاره به الزام مراکز اقامتی و گردشگری به پذیرش دختران و زنان تنها، می‌گوید: بر اساس قانون خانم‌ها برای پذیرش در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها نیاز به مجوز ندارند، بنابراین باید زنان تنها را پذیرش کرد و در صورت تخلف از قانون باید گزارش عملکرد مسئولان مراکز اقامتگاهی توسط مسافر خانم پذیرش نشده به مراکز قانونی داده شود و مراکز ذیربط باید به این تخلفات رسیدگی کنند. فاطمه ذوالقدر تاکید می‌کند: بر اساس قانون 17 سال است که زنان برای پذیرش در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها نیازی به نامه اماکن از نیروی انتظامی ندارند. در اکثر مراکز اقامتگاهی قوانین مربوط به پذیرش زنان را اجرا می‌کنند و مشکلی در اجرای این قانون توسط آنها نداریم، ولی برخی مسافرخانه‌ها خودشان اعمال سلیقه می‌کنند. به علت آنکه در مسافرخانه‌ها اکثرا مردها اقامت می‌کنند مسئولان مسافرخانه‌ها از پذیرش زنان در این اماکن خودداری می‌کنند، در‌ حالی‌ که این کار خلاف مقررات است و زنان باید علیه این مراکز به مراجع ذی‌صلاح قانونی شکایت کنند. او خاطرنشان می‌کند: اعمال سلیقه شخصی افراد مشکل اصلی پذیرش زنان تنها در مراکز اقامتی است و باید دستگاه‌های مربوطه که هتل‌ها و مراکز اقامتی زیرنظر آنها فعالیت می‌کنند نظارت خود را بر این مراکز بیشتر کنند تا این گونه تخلفات در مراکز اقامتی انجام نشود. ذوالقدر ادامه می‌دهد: این حق هر شهروندی اعم از زن و مرد است که بر اساس قانون از امکانات رفاهی و گردشگری در شهرها استفاده کند و عدم پذیرش مسافران زن در هتل‌ها خلاف حقوق شهروندی است. زن و مرد در برابر قانون یکسان و برابرند، بنابراین وقتی هیچ‌مستند و بخشنامه‌ای مبنی بر عدم پذیرش زنان در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها وجود ندارد پس همه ملزم به رعایت قانون پذیرش زنان در مراکز اقامتی هستند و اعمال سلیقه شخصی در این زمینه معنایی ندارد. او تاکید می‌کند: پذیرش زنان در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها صد در صد به افزایش امنیت و آرامش سفر آنها کمک می‌کند. زنان بسیاری به سبب موقعیت شغلی یا تفریح و پر کردن اوقات فراغت قصد سفر می‌کنند و هتل‌ها و مسافرخانه‌ها مراجعی رسمی و پاسخگو به سازمان‌های نظارتی و دولتی هستند. اگر این مراکز از پذیرش زنان سرباز زنند این زنان باید برای اقامت به کجا مراجعه کنند و امنیت جانی آنها طی سفر چگونه تامین می‌شود؟ در صورت عدم پذیرش مشکلاتی از لحاظ جانی و امنیتی برای آنها ایجاد می‌شوند و دولت باید مسئولیت مشکلات احتمالی ایجاد شده را بپذیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha