عضو هیات مدیره انجمن انکولوژی ایران، به عوامل بروز سرطان معده اشاره کرد و گفت: عوامل مختلفی همچون نوع تغذیه، ژنتیک، دخانیات و مشروبات الکلی، احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.

عوامل بروز سرطان معده/علائم گوارشی را جدی بگیرید

سلامت نیوز:عضو هیات مدیره انجمن انکولوژی ایران، به عوامل بروز سرطان معده اشاره کرد و گفت: عوامل مختلفی همچون نوع تغذیه، ژنتیک، دخانیات و مشروبات الکلی، احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر سیمین همتی در ارتباط با نشانه های سرطان معده اظهار داشت: نشانه های این سرطان غیر اختصاصی است و شبیه به بیماری های خوش خیم معده است و می تواند با آن اشتباه گرفته شود نشانه های آن تهوع و بی اشتهایی، درد شکمی، سوزش ناحیه سر دل، احساس پری سر دل، سوء هاضمه، سیری زودرس، استفراغ، وجود خون در مدفوع، لاغر شدن و...، است.

وی افزود: بنابر وسعت بیماری بروز و شدت نشانه ها متفاوت است، ممکن بوده فرد با کاهش وزن وعلامت آنمی یا کم خونی مواجه شود یا با لمس توده در شکم مراجعه کند، وقتی سرطان به ارگان های دیگر دست اندازی کند بیمار با علائم مربوط به ناحیه درگیر شده مواجه خواهد شد مثلا در حضور متاستاز به کبد، بیمار با زردی وبزرگی شکم، در متاستاز به ریه با علائم تنفسی، در متاستاز استخوانی با درد مراجعه می کنند.

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به علت‌های ابتلا به سرطان معده، گفت: عوامل مختلفی همچون نوع تغذیه، ژنتیک مصرف غذاهای نمک سود شده، شور و ترشیجات و غذاهای حاوی مواد نگهدارنده، ترکیبات نیتریت و نیترات، مصرف کم میوه و سبزیجات چاقی وهمچنین استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی احتمال ابتلا به سرطان معده را بیشتر می کند با افزایش سن شانس ابتلا به این بیماری افزایش می یابد و در آقایان نسبت به خانم ها بیشتر مشاهده می شود.

همتی تاکید کرد: چون نشانه های سرطان معده شبیه به سایر بیماری های دستگاه گوارش است، ممکن بوده هنگامی که بیمار دچار این علائم می شود به پزشک مراجعه و دارو دریافت کند اما بهبود نیافته و خودسرانه داروها را ادامه دهد و به جای مراجعه به پزشک قبلی که این بار با توجه به سیر علائم و عدم پاسخ درمانی مناسب می تواند متوجه بیماری او شود بیمار به پزشک جدید مراجعه می کند و این روند منجر به تشخیص دیرهنگام بیماری او می شود.

عضو هیأت مدیره انجمن انکولوژی و سرطان شناسی ایران ادامه داد: زمانی که علائم بیماری طولانی مدت شده و بیماری به درمان دارویی جواب نداده برای بیمار ضرورت دارد که اقدامات تشخیصی مناسب مانند آندوسکوپی و...، توسط پزشک انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بیماران باید از مصرف طولانی مدت و خودسرانه داروها پرهیز کنند، گفت: بیماران در صورت مشاهده علائم طولانی مدت و ماندگار حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کند؛ به خصوص افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند.

همتی با بیان اینکه بعضی از سرطان ها همچون سرطان دستگاه گوارش، سرطان پستان، سرطان تخمدان و... در برخی از خانواده ها بیشتر مشاهده می شوند، ادامه داد: این افراد که علائم گوارشی دارند حتما باید پیگیری های لازم را انجام و به پزشک متخصص مراجعه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به این سئوال که ژنتیک چقدر در بروز سرطان موثر است، گفت: ژنتیک به معنای ارثی بودن نیست گرچه موارد ارثی سرطان نادرند ولی ما معتقد ایم سرطان بیماری ژنتیکی به معنای جهش ژنتیک است.

همتی با بیان اینکه موتاسیون یا همان جهش در یک ناحیه از ژن، افزود: در واقع  روزانه در بدن ما تغییرات ژنتیک به وجود می آید و لی در چرخه سلولی سیستم ایمنی بدن آن را شناسایی نموده و سلولی که دچار جهش شده را شناسایی و ترمیم می کند.

وی ادامه داد: اگر این سلول قابل ترمیم نباشد سلول جهش یافته دچار مرگ برنامه ریزی شده می شود و از چرخه سلولی بدن خارج می شود اما هنگامی که کارسینوژن در بدن اثر می کند و سیستم ایمنی نمی تواند جهش را ترمیم یا سلول را از بین ببرد، سلول جهش یافته به ساخت و ساز و رشد بی رویه خود ادامه داده و تکثیر می شود.

همتی با اشاره به اینکه تکثیر زیاد و غیر قابل کنترل سلولی می تواند به یک بافت سرطانی در بدن  تبدیل شود، گفت: مسئله ای که بافت سرطانی را از بافت نرمال متمایز می کند عدم پاسخ به فاکتورهای مهار کننده رشد طبیعی بدن و تکثیر غیرقابل   کنترل آن بافت است.

وی خاطر نشان کرد: سلول‌های تکثیر یافته می توانند رگ زایی داشته باشند و به جاهای دیگر بدن منتقل شوند و این خصوصیت متاستاتیک و پیش رونده بودن تومور است که منجر به مرگ  ناشی از بیماری می شود.

همتی در پایان گفت: پس از همین امروز به سبک زندگی و تغذیه خود و خانواده نگاه دیگری داشته باشیم و با تصحیح عادات غلط و بد تغذیه ای و رفتاری بتوانیم در ایجاد و حفظ سلامتی خود و جامعه نقش داشته باشیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha