چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2156

"طبخ نان به روش علمی" و یا علمی كردن پخت نان، آرزویی است كه سالها در ایران صحبت از آن می‌شود.

طبخ نان به روش علمی، راهكارها و موانع آن

به گزارش سلامت نیوز از ایرنا، به تازگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری اقدام به تاسیس رشته دانشگاهی "تولید نان" در دانشگاه علمی كاربردی نموده است.

این رشته دانشگاهی در خراسان رضوی توسط مركز علمی كاربردی شهید هاشمی نژاد وابسته به جهاد كشاورزی خراسان رضوی دایر شده است.

قبل از آنكه در خصوص چگونگی تامین نیازهای اولیه این مركز علمی كاربردی در رابطه با ایجاد این رشته تحصیلی و نیز پیش‌بینی گنجاندن مفاد درسی مورد نیاز آن صحبت شود،بهتر است تا در خصوص ضرورت ایجاد این رشته دانشگاهی صحبت شود.

بر اساس آمارهای وزارت بازرگانی طی ‪ ۱۶‬سال گذشته ‪ ۷۰‬درصد یارانه پرداختی در حوزه اقتصاد مربوط به گندم و آرد بوده است.

"حسن یونس سینكی" كارشناس این وزارتخانه در این خصوص می‌گوید: سهم بالای یارانه این بخش در سبد اقتصادی ما قابل تداوم و استمرار در آینده نیست.

وی با تاكید بر حل این مساله معتقد است: هر چه دیرتر به رفع این مساله، اقدام كنیم باید هزینه بیشتری بپردازیم.

سینكی می‌افزاید: از ‪ ۴۰‬هزار میلیارد ریال یارانه در حوزه ‪ ۱۰‬قلم كالای اساسی، ‪ ۱۸‬هزار میلیارد ریال آن مربوط به نان و گندم است.

وی با اشاره به اینكه ما در حوزه نان چه به لحاظ اجتماعی و چه اقتصادی فرهنگ‌سازی مناسب و برنامه ریزی صحیحی نداشته‌ایم، گفت: امروز از سویی سبد هزینه‌های اقتصادی مردم توان افزایش قیمت نان را بیش از این ندارد و ازسوی دیگر وضع موجود در پرداخت یارانه‌ها، قابل پرداخت نیست.

سینكی بابیان اینكه در حوزه تولیدكنندگان نان هم،دچار مشكلات جدی هستیم بیان كرد:خروج از وضع موجود نیازمند یك تحول و تصمیم‌گیری بزرگ است كه باید روی دهد و با توجه به اقتصادی و اجتماعی بودن این مسئله،مشكلات هر چه زودتر رفع شود، بهتر است.

او گفت: در عین آنكه بحث غنی‌سازی آرد به لحاظ موضوعی بحثی اقتصادی نیست اما هدف اقتصادی را تامین می‌كند و موجب جلوگیری از بروز بیماریهایی چون فقر آهن، كم‌خونی و مانند آن است كه موجب تحمیل بار مالی بر افراد و جامعه می‌شود.

سینكی ضمن تاكید بر اقتصادی كردن این كالا، افزود: اقتصادی كردن این كالا به این مفهوم است كه در حوزه اقتصاد و فرآیند تبدیل ماده اولیه به نهایی، چنان عمل شود كه همه فرصتهای ممكن در حوزه عمل اجرایی شود.

وی غنی‌سازی آرد، استفاده از نمكهای یددار و نیز آموزش مهارتهای حرفه‌ای در عرصه تولید و مانند آن را از این دسته فرصت‌ها دانسته و گفت: امروز ما در فرآیند تولید فاقد مهارتهای حرفه‌ای لازم هستیم و در بنگاههای تولید از فقدان آن رنج می‌بریم و انگیزه كسب آن هم وجود ندارد.

سینكی میزان ضایعات در عرصه تولید و توزیع را تا ‪ ۳۰‬درصد اعلام نمود و افزود: بخشی از آنچه كه با نام ضایعات از آن یاد می‌شود، مفاسد اقتصادی از سوی افرادی است كه به صراحت بیان نمی‌شود.

فرماندار مشهد هم ارایه آموزشهای علمی طبخ نان را ضروری خوانده و می‌گوید: ابتدا باید راهكارها و موانع اجرایی شدن آن مورد بررسی، تبادل نظر و مورد اتخاذ تصمیم قرار گیرد.

"حسن موحدیان" می‌افزاید: بسیاری بر این باورند كه پیروی از روشهای سنتی در هر كاری بهتر از ایجاد تحول است.

او معتقد است: این تصور غلطی است كه هر كار را كه تاكنون انجام می‌دادیم درست بدانیم و به خودمان بگوییم دیگر از این بهتر نمی‌شود این كار را انجام داد.

موحدیان اظهارداشت : تاكنون نان به شیوه سنتی پخت می‌شد و اكنون كه دانشگاه جامع علمی كاربردی در مشهد اقدام به تاسیس این رشته كرده‌است باید مسوولان مرتبط با این موضوع در خصوص طرح زمان بندی آموزش كارگران نانوایی با این دانشگاه همكاری كنند.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه جامع علمی كاربردی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، وابسته به جهاد كشاورزی خراسان رضوی نیز معتقد است: برای اجرای این تحول بزرگ، علاوه بر ایجاد رشته دانشگاهی تولید نان، برای كارگران نانوایی نیز پودمانهای آموزشی در این خصوص تدارك دیده شده است.

دكتر "رضا ابرار" می‌افزاید:حتی به كارگرانی هم كه از سوی اتحادیه معرفی شوند، تخفیف‌هایی را در خصوص شهریه در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: البته از سوی دیگر از اتحادیه نیز انتظار داریم از این تاریخ به بعد برای افرادی كه این دوره‌های آموزشی را ندیده‌اند،مجوز نانوایی صادر نكند.

عضو هیات مدیره و معاون بازرگانی شركت غله و بازرگانی خراسان رضوی نیز می‌گوید: در این دوره‌های آموزشی نانوایان باید با موضوع كیفیت آرد و گندم آشنا شوند.

"احمد عبدوست" افزود: ذخیره‌سازی آرد و آفتهای ذخیره‌سازی و اینكه از چه نوع آردی برای پخت چه نوع نانی استفاده شود از دیگر موضوعاتی است كه باید در این دوره‌های آموزشی لحاظ شود.

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز معتقد است:
پخت نان جزو آن دسته از مشاغلی است كه ‪ ۸۰‬درصد آن منوط به تجربه و تنها‪۲۰‬ درصد آن به علم نانوا مرتبط است.

دكتر "مرتضی احتشامی‌فر" می‌افزاید: اگر خوب توجه كنیم در روستاهای ایران بهترین نان طبخ می‌شود در حالی كه آنها هیچ گونه تحصیلاتی در این خصوص ندارند.

وی می‌گوید: البته ضرورت برگزاری این كلاسهای آموزشی را منكر نمی‌شوم، اما معتقدم باید بشكلی برنامه‌ریزی كرد كه كارگران نانوایی، (با توجه به اینكه از صبح تا شب مشغول كار هستند) فرصت حضور در این كلاسها را داشته باشند.

احتشامی‌فر می‌افزاید:از سوی دیگر آنها باید ملزم شوند كه بعد از گذراندن این آموزشها نان خوب عرضه كنند، زیرا بسیاری از نانوایان هم‌اكنون نیز با وجودی كه آموزش ندیده‌اند، بعضا مشاهده شده در موارد خاص نان خوبی هم پخت می‌كنند.

رییس اتحادیه نانوایان مشهد نیز در این خصوص می‌گوید: با اصل اجرای طرح مخالف نیستیم بلكه كاربری تحصیلی باید توام با تجربه باشد.

"سیدابراهیم خلیلی" می‌افزاید: اگر این مهم در نظر گرفته نشود، نتیجه آن است كه با خیل عظیم فارغ‌التحصیلانی مواجه می‌شویم كه درس خوانده‌اند،اما چون تجربه كاری ندارند، لذا بر تعداد بیكاران جامعه افزوده می‌شود.

وی تعداد نانوایی‌های موجود در مشهد را یك هزار و ‪ ۸۰۰‬واحد اعلام كرد و گفت: حد متوسط تعداد كارگران هر واحد، چهار نفر است كه برنامه ریزی برای تحصیل آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

خلیلی میزان عرضه روزانه آرد در این شهر را ‪ ۷۰۰‬تن ذكر كرد و افزود:بخش زیادی از این میزان با احتساب كرایه حمل، كیلوی ‪ ۱۷/۵‬ریال عرضه می‌شود كه دولت به ازای هر كیلوی آن ‪ ۲۵۰۰‬ریال یارانه می‌پردازد.

وی بیان كرد: در كنار آموزشهای دانشگاهی، موضوع فرهنگ‌سازی در استفاده بهینه نان از سوی شهروندان نیز، مهم است زیرا غالب مردم بدلیل ارزان بودن نان، بیش از حد نیاز تهیه می‌كنند كه این موضوع، باعث بیات و در نتیجه غیر قابل استفاده ماندن نان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha