چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲

استرس به موقعیتی اشاره داره که فشاری به فرد وارد می شه. وقتی احساس استرس می کنیم، از ترس اینکه نتونیم چیزی که باعث کاهش این فشار می شه رو انجام بدیم، اضطراب پیدا می کنیم.

یک راهکار عالی برای کاهش سطح استرس

سلامت نیوز: استرس به موقعیتی اشاره داره که فشاری به فرد وارد می شه. وقتی احساس استرس می کنیم، از ترس اینکه نتونیم چیزی که باعث کاهش این فشار می شه رو انجام بدیم، اضطراب پیدا می کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، پس بهترین استراتژی برای روبرو شدن با استرس چیه؟چگونه استرس خود را کنترل کنیم؟ شاید جواب این سوال شگفت زده تون کنه چون این استراتژی، اصلا اون چیزی نیست که بیشتر درمانگرا، تو پست های وبلاگا و کتابا معرفی می کنن.

درمانگرها معمولا چه روش هایی رو برای کاهش استرس پیشنهاد می کنند؟

با بررسی توصیه های کلیدی از کتاب خوبی که تازگی درباره کنترل استرس منتشر شده، شروع می کنم.

این کتاب توسط دکتر ملانی گرینبرگ نوشته و در اون توصیه هایی برای کنترل استرس ارائه شده. با اینکه راهکار من برای کاهش استرس، جزء این موارد نیست اما همه تکنیکایی که تو این کتاب اومده کاربردی و مفید هستن.

سطح استرس فعلی شما چیه؟

دکتر گرینبرگ کتاب خودش رو خوب و به روشی که بهترین متخصصان از اون استفاده می کنند شروع کرده. او به خواننده یه کوییز میده تا سطح استرسش سنجیده بشه. من 10 فاکتور مد نظرش که سطح استرس رو نشون می ده دوست دارم. برای مثال، نگرانی هایی که مانع می شن شب ها بتونید با آرامش استراحت کنید، بالا رفتن ضربان قلب و احساس دلهره و این احساس که نمی تونید از پس همه کاراتون بربیاید.

شفاف سازی اولیه سطح استرس، ایده خوبیه. بعد اجرای توصیه های کاهش استرس، اندازه گیری مجدد سطح استرس می تونه کمک کنه میزان پیشرفتتون در کنترل استرس رو بسنجید.

چشماتون رو ببندید و از 0 تا 10 ، یه عدد انتخاب کنید که فکر می کنید مقدار استرستون در حال حاضر رو نشون می ده. اگه با دقت این کارو انجام بدید، مطمئنا عددی  که بدست میارید درست خواهد بود.

در حال حاضر چه شرایطی در زندگی باعث تحریک استرستون می شه؟

گرینبرگ بعد از تعیین سطح استرس، به سراغ شرایطی میره که باعث بالا رفتن سطح استرس تو زندگی افراد میشه. لیست افزایش دهنده های استرس خود من هم شامل این موارد می شن:

    احساس فشار به خاطر اینکه از چیزی که می خواید، به اندازه کافی ندارید ( زمان، پول، محبت، حمایت ).
    احساس داشتن مقدار بیش از حد از چیزی ( زمان، پول و غیره ) و عدم توانایی استفاده درست از اون.
    روبرو شدن با چیزی جدید در زندگی.
    روبرو شدن با تهدیدی برای سلامتی، سلامت فیزیکی و یا سلامت احساسی. برای مثال یه بیماری، از دست دادن کسی و یا شکست.
    احساس مجبور شدن به انجام کاری که براتون بسیار دشواره.
    فعل و انفعال با همسر، فرزند، رئیس یا دوستی که رابطه ش براتون مضره و یا رفتار مناسبی نداره.

دکتر گرین برگ در بخش بعدی، شروع به معرفی راهکارای مناسب برای کاهش استرس می کنه.

در بخش سوم کتاب دکتر گرینبرگ نوشته: اگه قرار بود فقط یکی از ابزار کاهش استرس رو انتخاب کنم، تمرکز حواس رو انتخاب می کردم.

بعد، دکتر گرینبرگ راهکارایی رو معرفی می کنه که بیشتر متخصصا، اونا رو برای کاهش استرس پیشنهاد می کنند. او روشی واضح برای استفاده از تمرکز حواس ارائه می ده.

    توصیه هایی برای کاهش استرسایی که به خاطر احساس گناه، تلاش برای کامل بودن و موارد دیگه به خودتون وارد می کنید. آیا شما هم به همین روش، سطح استرستون رو بالا می برید؟
    راهکارهای مثبت مانند پرسش از خود که بابت چه چیزایی شکرگزار هستی؟ این تکنیک می تونه به صورت شگفت انگیزی قوی باشه.
    یادآوری هایی مانند چک کردن عناصر فیزیکی از جمله خواب، تغذیه و ورزش. دقت به این عوامل افزایش دهنده سلامت، جای اشتباه باقی نمی ذاره.

راهکارهای کاهش استرسی که من می خوام به این لیست اضافه کنم

اولین راهکار من برای از بین بردن استرس، حل مشکلیه که استرس رو به وجود آورده. بر خلاف بیشتر راه های کاهش استرس، حل مشکل می تونه استرس رو ریشه ای از بین ببره.

حل مشکل معمولا سه مرحله داره:

1- باهاش روبرو بشید.

حل مشکل با مستقیما روبرو شدن با مشکلی که باعث استرس شده شروع می شه. استرس مثل اضطراب به این معناس که از مشکل آگاهید اما هنوز برای حل کردنش تمرکز نکردید. وقتی مستقیما با مشکل روبرو می شیم، به این فکر می کنیم که چه کاری برای حلش باید انجام داد.

برای مثال می تونید با گفتن ” من استرس دارم، چون کارای زیادی رو باید انجام بدم و زمان کافی برای انجامشون ندارم ” با مشکل به وجود آورنده استرس روبرو بشید.

2- نگرانی های خاص تون رو روشن کنید.

مثلا اگه استرستون به خاطر کارهای زیادیه که باید انجام بدید، می تونید به خودتون بگید ” نگرانی اصلی من اینه که باید آشپزخانه رو رنگ بزنم، قبض ها رو پرداخت کنم و به اتاقم سر و سامون بدم. ”

3- یه برنامه عملی بسازید.

حالا آماده اید که راه حل خلق کنید، یه برنامه عملی که همه نگرانی ها و عوامل استرس توی اون شناسایی شده.

برای حل هرکدوم از مشکلات، زمان بذارید و با همه اونا یکجا روبرو نشید. وقتی زمان بندی داشته باشید و یکی یکی با مشکلات روبرو بشید، احساس فشار کمتری خواهید داشت. همین که چند مورد از مشکلات حل شد، احساس سبکی می کنید.

بله! بهترین راه حل برای کاهش استرس، حل مسئله ست. علت استرس خودتون رو با کمی تمرکز پیدا کنید و برای حل کردنش برنامه ریزی کنید.

نویسنده: دکتر سوزان هایتلر روانشناس و نویسنده کتاب Prescriptions Without Pills: For Relief from Depression, Anger, Anxiety and More

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha