شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
کد خبر: 215766

یادتان باشد اگر ختنه به صورت درست انجام نشود عوارض زیادی به همراه دارد؛ مثلا اگر پوست ختنه‌گاه به صورت صحیح برداشته نشود خطر عفونت ادراری همچنان پابرجاست.

ختنه، یک جراحی ساده نیست

سلامت نیوزـ*دکتر محمد رضا صفری نژاد: یادتان باشد اگر ختنه به صورت درست انجام نشود عوارض زیادی به همراه دارد؛ مثلا  اگر پوست ختنه‌گاه به صورت صحیح برداشته نشود خطر عفونت ادراری همچنان پابرجاست.

خیلی از پدر و مادرها، ختنه را یک عمل سرپایی و کم اهمیت می‌دانند؛ در حالی که امروزه والدین زیادی به مطب‌ها مراجعه می‌کنند، چون به علت ختنه نامناسب، فرزند آنها دچار مشکل در شکل آلت تناسلی شده است حتی مردان بالغ زیادی برای اصلاح عوارض ناشی از ختنه نامناسب به مطب متخصصان می‌روند، چراکه برای ختنه کردن از روش استاندارد استفاده نمی‌شود و در تعداد قابل ملاحظه‌ای از موارد، ختنه را افراد فاقد شرایط لازم انجام می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت:  یادتان باشد اگر ختنه به صورت درست انجام نشود عوارض زیادی به همراه دارد؛ مثلا  اگر پوست ختنه‌گاه به صورت صحیح برداشته نشود خطر عفونت ادراری همچنان پابرجاست. همچنین پوست ناقص بریده شده به کلاهک آلت تناسلی و تنه آلت تناسلی چسبیده و زیر آن ترشحات جمع و سبب عفونت می‌شود. از طرفی چسبندگی ناشی از ختنه نامناسب سبب مخفی شدن و کشیده شدن آلت تناسلی کودک داخل شکم می‌شود که آزادکردن این چسبندگی نیازمند عمل جراحی است. گاهی نیز به علت ختنه توسط افراد فاقد واجد شرایط، چسبندگی متعدد بین تنه آلت تناسلی و کلاهک آلت تناسلی ایجاد می‌شود که باید با عمل جراحی مشکل را حل کرد.

کوتاهی و بد شکل شدن آلت تناسلی نیز از دیگر عوارض ختنه‌های غیراصولی است. باید بدانید ختنه باید در شرایط بی دردی کامل، توسط متخصصان خبره و با روش استاندارد انجام شود. شاید برایتان عجیب باشد، اما از هر ده کودک پسر که به مطب من می‌آورند هشت نفر آنها ختنه کودک مشکل دارد که اکثرا پوست ختنه‌گاه به صورت ناقص برداشته و سبب چسبندگی بعدی شده، در حالی که ختنه یک عمل جراحی تمام عیار است. در عین حال، تعداد زیادی از این کودکان وقتی به سن بلوغ می‌رسند، ممکن است دچار استرس‌های شدید روانی شوند و کم نیستند افرادی که به علت عوارض ناشی از ختنه نامناسب از ازدواج خودداری می‌کنند. البته بسیاری از عوارض ختنه با جراحی قابل اصلاح است، اما گاهی نیز نمی‌توان مشکل بد ختنه شدن را اصلاح کرد. پس در حالی که ختنه یک عمل جراحی بسیار حساس است و باید توسط افراد واجد شرایط انجام شود، متأسفانه در جامعه ما، هم والدین و هم بیشتر پزشکان ختنه را یک عمل جراحی واقعی محسوب نمی‌کنند.

در بسیاری از مطب‌ها، ختنه را افرادی انجام می‌دهند که کار تزریقات می‌کنند. بدترین کار این است که یک نفر دست‌های بچه و یک نفر پاهای بچه را می‌گیرد و کودک در شرایط غیرانسانی ختنه می‌شود. ختنه باید حتما با بی‌دردی کامل انجام شود و امروزه با پیشرفت روش‌های بیهوشی می‌توان در کمال آرامش کودک را ختنه کرد. والدین نباید در ختنه کردن کودکان خود کوتاهی کنند، بلکه باید به ختنه به عنوان یک عمل جراحی نگاه کنند و لازمه یک ختنه خوب و استاندارد، هزینه کردن است. حتی اگر والدین در مقطعی دچار مشکل مالی هستند باید صبر کنند تا مشکل حل و بعد کودک به روش مناسب ختنه شود.

 

*جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha