یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷

سازمان هایی نظیر بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سایر نهادهای مردمی تنها نهادهایی هستند که می‌توانند فطریه‌های مردم را جمع آوری کنند.

شیادان قبض به دست

سلامت نیوز:حتما برای شماهم پیش آمده است که فردی زنگ خانه شمارا زده و عنوان می کند که از طرف موسسه خیریه می‌آید و قصد جمع آوری کمک دارد، چه چیزی تاییدیه این افراد خواهد بود؟

به گزارش سلامت نیوز، ابتکار نوشت: آیا داشتن یک کارت با مهر یک نهاد به معنی صحت موضوع است؟ هفته آینده ماه رمضان به پایان می‌رسد؛ عید فطر است و مردم فطریه‌های خود را می‌پردازند. متاسفانه برخی از افراد در این روزها از اعتماد مردم سوء استفاده کرده و با استفاده از باور های مذهبی آن ها دست به کلاهبرداری می‌زنند. سازمان هایی نظیر بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سایر نهادهای مردمی تنها نهادهایی هستند که می‌توانند فطریه‌های مردم را جمع آوری کنند. در این بین برای جلوگیری از کلاهبرداری و در راستای نظم بیشتر به اتفاقات روز فطریه برای تمام صندوق‌های مجاز این روز هولوگرام درنظر گرفته‌اند.


مردم تنها از موسسات مجاز حمایت کنند


موسسات خیریه فراوانی در سطح کشور وجود دارد که با قلبی مهربان به خدمت و کمک به هم نوعان خود می پردازند. براساس آئین نامه ماده 26 سازمان بهزیستی کشور «ﺗﺄﺳﻴﺲ ﻣﻬﺪﻫﺎی ﻛﻮدک»، «ﺗﺄﺳﻴﺲ ﻣﺮاﻛﺰ ﻧﮕﻬﺪاری ﺷﺒﺎﻧﻪ روزی ﻛﻮدﻛﺎن ﺑﻲﺳﺮﭘﺮﺳﺖ و ﺧﻴﺎﺑﺎﻧﻲ»، «ﺗﺄﺳﻴﺲ ﺧﺎﻧﻪ ﺳﻼﻣﺖ دﺧﺘﺮان و زﻧﺎن»، «ﺗﺄﺳﻴﺲ ﻣﺠﺘﻤﻊﻫﺎ و ﻣﺮاﻛﺰ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻬﺰﻳﺴﺘﻲ»، «ﺗﺄﺳﻴﺲ ﻛﻠﻴﻨﻴﻚ و اورژاﻧﺲﻫﺎی ﻣﺪدﻛﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ»، «ﺗﺄﺳﻴﺲ ﻣﺮاﻛﺰ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ»، «ﺗﺄﺳﻴﺲ ﻣﺮاﻛﺰ ﺗﻮاﻧﺒﺨﺸﻲ ﻣﻌﻠﻮﻟﻴﻦ»، «ﺗﺄﺳﻴﺲ ﻣﺮاﻛﺰ ﺣﺮﻓﻪآﻣﻮزی ﻣﻌﻠﻮﻟﻴﻦ»، «ﺗﺄﺳﻴﺲ ﻣﺮاﻛﺰ ﺗﻮاﻧﺒﺨﺸﻲ و ﻧﮕﻬﺪاری ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان»، «ﺗﺄﺳﻴﺲ ﻣﺮاﻛﺰ ﺗﻮاﻧﺒﺨﺸﻲ و درﻣﺎن ﺑﻴﻤﺎران رواﻧﻲ ﻣﺰﻣﻦ»، «ﺗﺄﺳﻴﺲ ﻣﺮاﻛﺰ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره ژﻧﺘﻴﻚ»، «ﺗﺄﺳﻴﺲ ﻣﺮاﻛﺰ درﻣﺎن و ﺑﺎزﺗﻮاﻧﻲ ﻣﻌﺘﺎدﻳﻦ» و «ﺗﺄﺳﻴﺲ اﻧﺠﻤﻦﻫﺎ، ﻣﺆﺳﺴﺎت ﻏﻴﺮدوﻟﺘﻲ و ﺧﻴﺮﻳﻪﻫﺎ» 13 موردی است که در ماده 26 گنجانده شده و اشخصا حقیقی و حقوقی برای انجام فعالیت در این زمینه ها می توانند مجوز دریافت کنند.
با این حال در بسیاری از این موسسات مجوزهای لازم برای اخذ کمک های مردمی را ندارند یا به عبارتی تنها می توانند در بعضی موارد از مشارکت ها استفاده کنند. گذاشتن صندوق های خیریه در میادین و یا مراجعه خانه به خانه برای دریافت کمک نیز از مواردی است که نیاز به اخذ مجوز جداگانه ای از نهادهای مرجع را دارد.
نورالدین فائقی، معاون مشارکت‌های سازمان بهزیستی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی روزنامه «ابتکار» می‌گوید: موسسات خیریه ای مجاز هستند که در سامانه سازمان بهزیستی استان تهران ثبت شده باشند. این موسسات در سایت بهزیستی استان قابل شناسایی است. در این سایت اطلاعاتی از جمله نام مدیر و شماره تماس و شماره حساب موسسه خیریه مورد نظر وجود دارد. از مردم خواهش کنیم تنها به این موسسات مراجعه کنند و از پرداخت کمک به سایر موسسات خیریه غیرمجاز خودداری کنند.»


وی در ارتباط با فعالیت موسسات مجاز در راستای اخذ کمک از طریق ایجاد صندوق در خیابان‌ها می‌گوید: «موسسات مجاز ما نیز حق جذب و جلب مشارکت‌های مردمی از طریق «گذاشتن صندوق»، «ایستادن در میادین شهر» و «تبلیغ در فضای مجازی» را ندارند. این موسسات باید مجوز دیگری را از کمیسیون ماده 26 استان تهران اخذ کنند. در نتیجه این موسسات مجاز که حدود 300 مورد است و در سایت سازمان بهزیستی استان تهران ثبت شده اند، حق هیچگونه جلب و جذب باشرایط گفته شده را ندارند.»
فائقی در پاسخ به این سوال که این قانون شامل چه ارگان‌هایی می‌شود؟ می‌افزاید: «توجه کنید این موضوع شامل موسسات خیریه سایر ارگان‌ها نمی‌شود بلکه تنها موسسات خیریه‌ای که زیر نظر بهزیستی هستند و به طور مثال تنها برای کودکان بی سرپرست و یا معلولان فعالیت می‌کنند، شامل این موضوع می‌شوند.»
معاون مشارکت‌های سازمان بهزیستی استان تهران می‌گوید: «این موسسات تنها از طریق خیرین، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی و ... حق اخذ کمک مردمی دارند و در سایر موارد هیچ مجوزی از طرف بهزیستی برای آن‌ها صادر نشده است.»


بیش از 3000 صندوق برای جمع آوری فطریه در استان تهران


هفته آینده عید فطر است و سازمان‌های مسئول به اخذ فطریه در سطح کشور از مردم می‌پردازند. برای جلوگیری از کلاهبرداری ها در این روز و نظم بخشیدن به فرآیند اخذ فطریه، شورای سیاست‌گذاری قصد نصب هولوگرام بر روی صندوق های موسسات را دارد.
نورالدین فائقی در این باره می‌گوید: «براساس جلسه ای که در شورای سیاست‌گذاری در استان برگزار شد، شورای ذکات با حضور کمیته امداد امام خمینی(ره)، پلیس امنیت، بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد در استانداری ایجاد شد. در این شورا مصوب شد که صندوق هایی که در روز فطر می‌خواهند از مردم فطریه بگیرند، باید هولوگرام شورای ذکات را داشته باشند که در غیر این صورت فاقد اعتبار بوده و پلیس امنیت موظف است با آن‌ها برخورد کند.»
وی می‌افزاید: «بنابراین 2000 تا 3000 هولوگرام در شورای ذکات به چاپ رسید و میان مراکز بهزیستی و مراکز کمیته امداد و موسسات خیریه‌ای مجاز استان تهران که تراز مالی و به عبارتی حساب و کتاب آن ها درست بوده است، توزیع شد. مردم هم باید توجه کنند تنها به صندوق‌هایی ذکات خود را تحویل دهند که دارای هولوگرام باشد. حتی دستگاه های کارتخوان این صندوق‌ها نیز باید برچسب هولوگرام را داشته باشد.»
وی تعداد صندوق‌های در سطح استان تهران را 3000 مورد عنوان کرد و گفت: «ما اعلام کردیم هر موسسه‌ای قصد گذاشتن صندوق را دارد باید از ما مجوز اخذ کند تا براساس قانون هولوگرام دریافت کند.»
براساس گفته های معاون مشارکت های مردمی استان تهران تا اواسط خردادماه 96 حدود 4 میلیارد تومان کمک نقدی و بالغ بر 10 میلیارد تومان حمایت غیر نقدی از طرف مردم به بهزیستی استان تهران کمک شد تا در اختیار نیازمندان قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha