یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 215909

تماشای تلویزیون به کودکان اجازه بازی، کنجکاوی، تحرک و ایجاد ارتباط را نمی‌دهد. کودکان باید در طول روز با برنامه‌ریزی والدین از لحظه‌های خود برای آموزش و پرورش استفاده کنند.

کودکان خود را با تلویزیون ساکت نکنید

سلامت نیوز-*رویا شریفی: متاسفانه بسیاری از والدین تماشای تلویزیون را بهترین راه برای کنترل شیطنت و پر کردن اوقات فراغت کودکان می‌دانند اما باید بدانیم تماشای تلویزیون در کودکان زیر دو سال مجاز نیست و برای سن بالاتر نهایت در روز دو ساعت مجاز است.

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: تماشای تلویزیون به کودکان اجازه بازی، کنجکاوی، تحرک و ایجاد ارتباط را نمی‌دهد. کودکان باید در طول روز با برنامه‌ریزی والدین از لحظه‌های خود برای آموزش و پرورش استفاده کنند.

والدین با ایجاد برنامه و قانون به کودک مدیریت اداره زمان را خواهند آموخت، باید اوقات فراغت کودکان را با بازی، آموزش، خواندن کتاب، حتی صحبت با والدین پر کرد تا تماشای تلویزیون نه به‌عنوان برنامه روزانه بلکه گاهی برای دیدن برنامه خاص در نظر گرفته شود. اگر این تماشا با همراهی والدین باشد بسیار توصیه می‌شود زیرا والدین می‌توانند کودک را در نتیجه‌گیری‌ها یا سوالاتی که برایشان به وجود می‌آید راهنمایی کنند.

فراموش نکنیم که تحرک و بازی برای کودکان بسیار مفید است، کودک با بازی می‌آموزد که چگونه رفتار کند و آموزش می‌بیند که چه رفتاری با تکرار بالا موجب پیشرفت و چه رفتاری می‌تواند برایش زیان‌آور باشد اما تماشای تلویزیون به مغز کودک اجازه رشد نمی‌دهد و کودک را به مرور دچار انزوا می‌کند، در حالی که از لحاظ فیزیکی نیز کودکان دچار چاقی می‌شوند. به والدین توصیه می‌شود با شروع تعطیلات مدارس برای کودکان خود برنامه‌ریزی داشته باشند لزوما پر کردن اوقات کودک با ثبت‌نام در کلاس‌های مختلف هدفمند نمی‌شود بلکه برنامه برای بازی و تحرک در پارک، خواندن کتاب، ساخت ماکت یا پازل، آموزش‌های فنی در خانه و آموزش‌های دست‌ورزی نیز می‌تواند برای کودکان بسیار مفید باشد. اینکه به بهانه رسیدگی به امور شخصی یا امور منزل کودک را ساعت‌ها با تلویزیون تنها بگذاریم قطعا نتایج مناسبی برای کودک و والدین نخواهد داشت.

*روانشناس کودک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha