یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 215965

«قیمت هر کیلو لیمو ترش ۸۰۰۰ تومان است و قیمت هر کیلو آبلیمو ۵۰۰۰ تومان؛ درحالی‌که برای تولید یک لیتر آبلیمو، ۴ کیلو لیمو لازم است!»

فصل آبگیری لیموها آمد استاندارد آبلیمو نیامد

سلامت نیوز: «قیمت هر کیلو لیمو ترش ۸۰۰۰ تومان است و قیمت هر کیلو آبلیمو ۵۰۰۰ تومان؛ درحالی‌که برای تولید یک لیتر آبلیمو، ۴ کیلو لیمو لازم است!»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، احتمالا تا به حال شما هم به این معادله برخورده‌اید كه چگونه ممكن است قیمت برخی فرآورده‌های صنعتی مانند آبلیمو از منبع اولیه آن نیز ارزان‌تر باشد. با شروع فصل آبگیری چاشنی‌هایی همچون آبلیمو، آبغوره و...، نگرانی‌ها درباره اصالت محصولات صنعتی بیشتر شده است. از سوی دیگر با گذشت بیش از یك سال و 7‌ماه از وعده سازمان غذاودارو برای اعلام اسامی شركت‌های متخلف صنعت آبلیموسازی هنوز اظهارنظری رسمی درباره آن نشده است.

اگرچه بیش از 588روز از آخرین ضرب‌الاجل اعلام اسامی آبلیموهای تقلبی و غیرطبیعی گذشته اما روز گذشته بالاخره سكوت مسئولان سازمان غذاودارو شكسته شد و رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشأ گیاهی این سازمان گفت: طبیعتا وقتی آبلیمو با افزودنی‌هایی تركیب می‌شود، دیگر نمی‌توان به آن عنوان صد درصد طبیعی را اتلاق كرد.

مهندس نسترن محمدی همچنین افزود: طبیعتا وقتی آبلیمو با افزودنی‌هایی تركیب می‌شود دیگر نمی‌توان به آن عنوان صد درصد طبیعی اتلاق كرد و اینكه عبارت صددرصد طبیعی برای آبمیوه خالص و غیربازسازی‌شده به‌كار می‌رود و عنوان طبیعی برای محصولاتی كه مواد افزودنی سنتتیك به آنها اضافه نشده باشد، كاربرد دارد و معمولا قیمت محصولات صددرصد طبیعی گران‌تر هم هست.

او بدون آنكه نامی از شركت‌های متخلف احتمالی ببرد، اطمینان‌خاطر داد كه نظارت سازمان غذا و دارو بر تولیدكنندگان مستمر باشد.

    2وعده‌ اجرایی نشده

رئیــس ســازمان غــذا و دارو 16مهرماه سال 94وعده داده بود كه ظرف یك‌ماه آینده تكلیف آبلیموهای تقلبی را روشــن كند. تدوین استاندارد جدید آبلیمو نیز در اردیبهشت‌ماه 95از سوی معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد مطرح شده بود. وحید مرندی‌مقدم گفته بود استاندارد جدید آبلیمو طی 2تا 3‌ماه آینده تدوین خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha