رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: کاهش ۲۵ درصدی بارش‌های استان آذربایجان غربی سبب کاهش تراز سطح آب دریاچه ارومیه شده است.

تحقق تنها ۳۵درصد از بودجه ستاد احیای دریاچه‌ارومیه در سال ۹۵

سلامت نیوز:رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: کاهش ۲۵ درصدی بارش‌های استان آذربایجان غربی سبب کاهش تراز سطح آب دریاچه ارومیه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،عیسی کلانتری  در پاسخ به ابهامات مطرح درباره وضعیت دریاچه ارومیه و تعلیق دفتر ستاد در منطقه، گفت: دفتر ستاد احیا در منطقه ارومیه نسبت به استخدام نیروهای مازاد پرداخته بود لذا همکاری ستاد احیای دریاچه ارومیه با این افراد در منطقه قطع شد اما دفتر ستاد با نیروهای مورد نیاز در منطقه هنوز پابرجاست.

تسویه حساب با 14 نیروی مازاد دفتر ستاد احیا دریاچه ارومیه در منطقه

 رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: از ابتدا قرار بود تنها 6 نفر در دفتر ستاد احیادر ارومیه مشغول به کار باشند اما در مدت اخیر این نیروها به 20 نفر رسیدند بنابراین با تعدادی از افراد تسویه حساب شد.

تحقق تنها 35 درصد از بودجه ستاد احیا در سال 95/ هزار و 700 میلیارد تومان بودجه سال جاری ستاد

کلانتری در خصوص میزان اعتبارات تزریق شده به ستاد احیا دریاچه ارومیه، گفت: در سال گذشته حدود 650 میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شد، برای سال جاری نیز می‌بایست حدود هزار و 700 میلیارد تومان اختصاص داده شود. در حقیقت اعتبارات دریاچه ارومیه از دو منبع تامین می‌شود یکی از بودجه صندوق توسعه ملی که به قرارگاه اختصاص پیدا می‌کند و دیگری از محل مواد 10 و 12 بودجه است که تنها 300 میلیارد تومان آن در اسفند 95 به ستاد احیا اختصاص داده شد در حقیقت در سال گذشته تنها 35 درصد از اعتبارات احیا دریاچه ارومیه تخصیص داده شد.

تکمیل تصفیه‌خانه‌ فاضلاب‌های شهری و صنعتی جهت انتقال آب به دریاچه تا پایان سال 97

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در توضیح ورود فاضاب‌های شهری و پساب‌های صنعتی بدون تصفیه به دریاچه ارومیه، گفت: اظهارات بی ربطی مطرح شده زیرا هنوز هیچ آبی به دریاچه منتقل نشده است ، در حقیقت خط انتقال فاضلاب‌های شهری و صنعتی تصفیه شده تا پایان سال 97 تکمیل می‌شود، از این رو فاضلاب ها در مسیرهای دیگر وارد می‌شود.

وی یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته؛ فاضلاب ها و پساب‌های شهری و صنعتی پس از تصفیه باید وارد دریاچه شود اما تصفیه‌خانه‌ها هنوز تکمیل نشده است، در حقیقت هم‌اکنون همان اتفاقی می‌افتد که در گذشته وجود داشته، اما با افتتاح تصفیه خانه‌ها از اواخر سال 97 فاضلاب‌ها و پساب‌های شهری و صنعتی پس از تصفیه وارد دریاچه خواهند داشت.

کاهش 25درصدی بارش‌های آذربایجان‌غربی نسبت به سال گذشته/ کاهش‌بارش و افزایش‌تبخیر دلیل کاهش سطح آب دریاچه ارومیه

کلانتری در توضیح علل کاهش تراز سطح آب دریاچه در روزهای اخیر و در پاسخ به اظهارات برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه افزایش تراز سطح آب دریاچه به دلیل سیلاب‌های اخیر بوده است، گفت: متاسفانه کل بارش استان آذربایجان غربی نسبت به سال گذشته حدود 25 درصد کمتر شده است، بنابراین کاهش تراز سطح آب طبیعی است. از سوی دیگر سطح آب دریاچه با آغاز فصل گرما به دلیل کاهش ورودی آب به دریاچه و افزایش خروجی به دلیل تبخیر کم می‌شود به نوعی که تراز سطح آب کاهش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: بر اساس آخرین آمار ایستگاه‌های بارش از اول مهر تا 17 بهمن حوضه آبریز دریاچه ارومیه، میانگین در سال‌های 90-91، 209 میلیمتر، سال 91-92، 267 میلیمتر، سال 92-93، 221 میلیمتر، سال 93-94، 299 میلیمتر و در سال‌های 94-95 به 155 میلیمتر رسیده است، بنابراین ضمن افزایش تبخیر به دلیل گرمای هوا با کاهش ورودی آب به دریاچه هم روبه رو بوده‌ایم.

توقف سدسازی با هدف احیا دریاچه ارومیه و به دستور دولت/ سد‌سازی‌ها منجر به خشکی کامل دریاچه می‌شد

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در توضیح توقف سد‌سازی‌ها در منطقه ارومیه با هدف احیا دریاچه، گفت: آبهای کنترل شده به دریاچه‌ها ریخته نمی‌شود زیرا تماما مصرف می‌شوند، دریاچه، باتلاق و تالاب‌ها هم با آب سیلاب زنده اند، از این رو وقتی سدها جلوی سیلاب ها را بگیرند حق آبه دریاچه تامین نمی‌شود بنابراین دریاچه خشک می‌شود. از این رو دستور توقف سدهای در حال ساخت اطراف دریاچه ارومیه داده شد.

وی افزود: برخی افراد که سودهای کلان از این سدسازی‌ها کسب می‌کردند یا در اطراف سدها اراضی داشته‌‌اند، با توقف سدسازی ضرر کرده و مخالفت‌هایی را مطرح کرده‌اند، با این حال دولت دستور توقف این سدسازی‌ها را با هدف احیا دریاچه ارومیه را داد چراکه در غیر این صورت دریاچه راهی جز خشک شدن ندارد.

جمع‌آوری هزار و 800 چاه غیرمجاز مرتبط با دریاچه ارومیه/ از 40 هزار چاه غیرمجاز 5 تا 6 هزار چاه مرتبط با دریاچه باید پُر شوند

کلانتری در خصوص پر کردن چاه‌های آب اطراف دریاچه ارومیه، گفت: چاه‌ها ارتباطی با دریاچه ندارند مگر چاه‌هایی که در حاشیه رودخانه‌ها حفر شده است، در اطراف دریاچه ارومیه نیز حدود 40 هزار چاه غیرمجاز وجود دارد که حدود 5 تا 6 هزار چاه در حاشیه رودخانه‌هاست و 35 هزار ارتباطی با دریاچه ندارند از این روتاکنون حدود هزار و 800 چاه جمع شده که باقی مانده آن هم به مرور جمع خواهد شد.

گذر از شرایط تثبیت و ورود ستاد به مرحله احیا دریاچه ارومیه/ بیش از 96 پروژه جهت احیا دریاچه اجرا می‌شود

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در توضیح اقدامات انجام گرفته جهت احیا دریاچه ارومیه، گفت: مدت اجرای پروژه احیا دریاچه ارومیه 10 ساله است، در واقع پس از 10 سال دریاچه به تراز اکولوژیک خواهد رسید، امسال وارد سال سوم این پروژه شده‌ایم، در حقیقت بیش از 96 پروژه جهت احیا دریاچه در طول این سال‌ها باید اجرایی شود که برنامه‌ریزی های دقیق، میزان اعتبارات و زمان بهره برداری از هر کدام مشخص شده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ چیز مبهمی در مورد برنامه‌های احیا دریاچه ارومیه وجود ندارد، ادامه داد: نحوه هزینه کرد منابع ستاد احیا نیز کاملا شفاف است، نمایندگان هم می توانند این منابع را بررسی کنند، در سایت ستاد احیا دریاچه ارومیه ریز هزینه کرد منابع به صورت شفاف آمده است.

احیا دریاچه طی هفت سال اینده به شرط تزریق به هنگام و کامل بودجه

کلانتری با تاکید بر شفاف بودن زمان بهره برداری از پروژه های احیا دریاچه ارومیه، گفت: پروژه انتقال آب از رود زاب در سال 1999 و پروژه انتقال فاضلاب‌های تصفیه شده به دریاچه در سال 1397 بهره برداری خواهد رسید، جلوگیری از گرد و غبار، توسعه پوشش گیاهی نیز از جمله برنامه مستمر است.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکیدکرد: دریاچه ارومیه در شهریور ماه سال 95 به وضعیت تثبیت رسیده بنابراین از وضعیت تثبیت گذشته‌ایم و وارد مراحل احیا شده‌ایم، مراحل احیا نیز ارتباط مستقیم با بودجه‌های تزریقی دارد لذا در صورتی که دولت منابع را به هنگام و کامل تخصیص یابد مراحل احیا نیز کاملا اجرایی خواهد شد، خوشبختانه تنها نکات مثبتی که در مورد آن به اجماع رسیده‌ایم اینکه برخلاف گفته‌ کارشناسان حوزه محیط‌زیست، دریاچه ارومیه قابلیت احیا دارد از این رو با تخصیص منابع مراحل اجرا به شکل کامل طی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha