محققان استرالیایی با ابداع یک روش مطالعاتی جدید متوجه چگونگی گسترش و تداوم حضور باکتری عامل یک بیماری شایع در محیط بعد از سرفه یا عطسه شدند؛ این باکتری 45 دقیقه پس از عطسه و یا سرفه فرد در محیط زنده می ماند.

باکتری بیماریزای حاصل از سرفه یا عطسه 45 دقیقه در هوا زنده می ماند

سلامت نیوز:  محققان استرالیایی با ابداع یک روش مطالعاتی جدید متوجه چگونگی گسترش و تداوم حضور باکتری عامل یک بیماری شایع در محیط بعد از سرفه یا عطسه شدند؛ این باکتری 45 دقیقه پس از عطسه و یا سرفه فرد در محیط زنده می ماند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، محققان دانشگاه فناوری کویینزلند در استرالیا گفتند: مطالعه قبلی آنها نشان داده بود که پس از سرفه، این پاتوژن ها تا بیش از چهار متر منتشر می شوند و برای 45 دقیقه در محیط زنده می مانند.


به گزارش پایگاه اینترنتی ساینس الرت،آنها افزودند: اما مطالعه جدید نشان داده است که زیرمجموعه pseudomonas aeruginosa، یک گونه باکتریایی مرتبط با عفونت های بیمارستانی که توسط سرفه یا عطسه کردن منتشر می شود، نیمه عمر 10 دقیقه ای دارد و بعد از آن باز هم می تواند برای حدود 45دقیقه در محیط بمانند.


باکتری P. aeruginosa یک پاتوژن شایع و مقاوم در برابر چنددارو است که می تواند باعث عفونت های بیمارستانی مانند ذات الریه وابسته به ونتیلاتور و سپسیس (عفونت خون) شود.


فناوری ابداعی محققان دانشگاه فناوری کویینزلند به نام TARDIS به آنها اجازه داد تا نحوه گسترش ذرات معلق ناشی از سرفه یا عطسه را در هوا، چسبیدن آنها به محیط اطراف و مدت حضور آنها را بررسی کنند.
محققان برای بررسی این فناوری از قطرات ریز و معلق در هوا پس از سرفه دو بیمار مبتلا به فیبروز کیستیک و عفونت مزمن سودوموناس آئروژینوزا نمونه گرفتند.


آنها متوجه شدند قطرات ریز حاصل از سرفه به محض تماس با هوا، به سرعت خشک، خنک و سبک می شوند و می توانند در هوا بمانند؛ این قطرات همچنین تا حدودی از طریق تماس با اکسیژن موجود در هوا از بین می روند اما تبخیر قطرات بزرگتر بسیار بیشتر طول می کشد.
این بررسی نشان داد که بیشتر قطرات ناشی از سرفه و عطسه معمولا بسیار سریع تجزیه می شوند و در نتیجه باکتری قادر به بقا در آنها نیست.
محققان متوجه شدند که بیشتر این باکتری ها در قطرات خشک و یا در یک نیمه عمر 10 ثانیه ای از بین می روند اما یک زیر مجموعه کوچکتر از این باکتری نیمه عمر بیش از 10 دقیقه داشت.
این موضوع نشان می دهد که برخی از باکتری های pseudomonas aeruginosa در برابر فروپاشی بیولوژیکی سریع مقاوم هستند و در نتیجه مدت طولانی در هوای اتاق باقی می مانند که در نتیجه، خطر عفونت ناشی از هوا را به ویژه برای افراد مبتلا به مشکلات تنفسی مانند بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک ایجاد می کنند.
محققان گرچه دقیقا چرایی این اتفاق را نمی دانند، اما فرض آنها بر این است که ناحیه تولید قطرات در مسیر تنفسی و اندازه قطرات در این امر دخیل است.
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha