به گفته یک کارشناس صنعت شیر، شیرهای استریلیزه ( شیرهای با ماندگاری طولانی) از ارزش غذایی یکسانی با شیرهای پاستوریزه ( شیرهای با ماندگاری کوتاه مدت) برخوردارند

      به گزارش سلامت نیوز به نقل از  به سایت ،  دکتر ثریا نواب پور با اعلام این مطلب افزود: در سیستم های صنعتی سالم سازی شیر، برای حفظ ریز مغذی های موجود در شیر، دما و زمان به گونه ای انتخاب می شود که ضمن نابودی تمام میکروب های موجود، حداقل تغییر در ارزش غذایی آن پدید می آید.
      در فرایند سالم سازی شیر پاستوریزه، تمام میکروب های بیماری زا و 90 درصد میکروب های غیر بیماری زا از بین رفته تنها 10 درصد باکتری های مقاوم و غیر بیماری زا باقی می مانند. همین باکتری ها هم سبب ترش شدن شیر بعد از چند روز ماندن در یخچال می شود. البته این فرایند در خارج از یخچال سریع تر رخ می دهد.
      در فرایند استریلیزه کردن شیر، تمام باکتری ها با اعمال حرارت 145 تا 150 درجه سانتی گراد در مدت زمان 2 تا 4 ثانیه از بین می رود. در این فرایند تمام میکروب های آن نابود می شود. فرایند استریلیزه کردن، شیر را عاری از هرگونه میکروب می کند.
      به گفته دکتر نواب پور در فرایند تهیه شیر استریل برای عاری بودن از هرگونه میکروب و قابلیت ماندگاری بیشتر،  کارخانه های تولید شیر برای به حداقل رساندن ضایعات  خود، با کیفیت ترین شیر را انتخاب می کنند.
      مصرف شیر استریلیزه UHT  به دلیل ماندگاری نسبتا طولانی (چندین ماه) همواره در میان مصرف کنندگان با این شبهه همراه بوده که این نوع شیر حاوی مواد نگهدارنده است.
      دکتر نواب پور با رد این موضوع، ماندگاری شیرهای استریلیزه را ناشی از فرایند حرارت دهی که منجر به نابودی کلیه میکروب های موجود در شیر می شود و نگهداری از این شیر در بسته بندی های 5 تا 6 لایه که موجب حفاظت بهتر شیرمی شود، دانسته، می گوید: " شیرهای استریلیزه فاقد مواد نگهدارنده هستند. "
      از سوی دیگر به غلط این باور در میان مردم وجود دارد که حرارت دهی این شیر در دمای بالا، سبب کاهش  ارزش غذایی شیرهای استریلیزه نسبت به شیرهای پاستور می شود.
      دکتر نواب پور،  ارزش غذایی یک شیر را در مجموعه پروتئین ها و املاح شیر دانسته، می افزاید: در فرایند استریلیزه کردن، پروتئین ها و املاح شیر که مهم ترین عناصر شیر را تشکیل می دهند، کاهش نمی یابد. در واقع شیر استریلیزه هیچ تفاوتی با شیر پاستوریزه نداشته، تنها ویتامین های حساس به حرارت مانند ویتامین" C" در شیر پاستوریزه 5 درصد بیش از شیر استریلیزه است. این در حالیست که منبع تامین ویتامین C سبزیجات و میوه ها هستند نه شیر.
      تکنولوژی استریلیزه مربوط به کشورهای صنعتی است که سرانه مصرف شیر در آنها بسیار بالاست. استفاده از شیرهای استریلیزه در این کشورها که به ارزش غذایی شیر توجه خاص دارند، رو به گسترش است.
      قدرت جذب بهتر شیرهای استریل، طعم بهتر، نیاز نداشتن به سردخانه، سهولت حمل و نقل به ویژه در سفر و کاهش مراجعه به مراکز خرید برای تهیه روزانه شیر از جمله مهم ترین مزیت های شیر استریلیزه به شمار می رود که استفاده از آن را طی  سال های اخیر به ویژه در کشورهای توسعه یافته، گسترش داده است.
      

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha