شاید جالب باشد که رانندگی درست مثل شابلونی است که می‌شود روی رفتار شخصی راننده‌ها انداخت تا از خصوصیت شخصیتی آنها مطلع شد.

وقتی رانندگی شخصیت شما را فاش می‌کند

سلامت نیوز:شما در حال رانندگی در ترافیک بزرگراهی هستید که خودرو‌ها آرام آرام کنار هم در حرکت‌اند. بسیار پیش آمده در این حالت خودروی کناری با توهم زرنگی سعی در پیچیدن جلوی خودرو شما را دارد، رفتار طبیعی این طور است که شما پدال گاز را فشار می‌دهید تا از جای خود (حق خود) جا نمانید.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: سوی دیگر این ماجرا خود شما هستید چرا که اگر خودروی کناری به جای این‌که به یکباره و با زرنگی بپیچد جلوی خودروی شما، راهنما بزند با این مفهوم که به نوعی به شما اطلاع می‌دهد که قصد پیچیدن دارد، اغلب باز هم پدال گاز را فشار می‌دهید تا همچنان جای خود را از دست ندهید.

از همین مثال کوتاه می‌شود به برخی از خصوصیات شخصی آدم‌ها پی برد. آدم‌هایی که حقوق دیگران برایشان اهمیت ندارد مثل راننده‌ای که با زرنگی لاین عوض می‌کند و جای دیگران را می‌گیرد. آدم‌هایی که بخشنده نیستند درست مثل آنها که باوجود اطلاع از وضعیت راننده کناری، جایشان را به آن نمی‌دهند.

شاید جالب باشد که رانندگی درست مثل شابلونی است که می‌شود روی رفتار شخصی راننده‌ها انداخت تا از خصوصیت شخصیتی آنها مطلع شد.

رانندگی در ایران نمونه‌های فراوانی از این مثال‌ها دارد تا بشود به رفتارهای شخصی راکبانش پی‌برد حتی مواردی شخصی‌تر، به‌عنوان مثال آدم‌های محافظه کار جرات کمتری در امتحان کردن مسیرهای تازه برای رسیدن به مقصد دارند، نمونه‌اش دوستی است که تا سال‌ها از مسیری دورتر برای رسیدن به محل کارش استفاده می‌کرد و اصرار دیگران در امتحان کردن مسیر جدید راه به جایی نمی‌برد.

رانندگی یک فرهنگ است، همین است که می‌شود از چگونگی آن در جوامع، برداشت‌های مختلفی از رفتارهای جمعی آن جامعه را استدلال کرد، شاید برداشتی که بشود از نوع رانندگی ایرانی‌ها داشت این باشد که در رانندگی ایرانی‌ها بخشش کمتری دیده می‌شود، ‌در این نوع رانندگی همه راننده‌ها تنها خودشان را محق می‌دانند و تصور بر این است که دیگران سعی در این دارند که آنها دیرتر به مقصد برسند! بنابراین باید از هیچ تلاشی در این مبارزه دریغ نکنند! این خصوصیات فردی در رانندگی بسیار نمود دارد یا به قولی «بیرون می‌زند» در حالی که این ویژگی‌های رفتاری در جای جای رفتارهای جمعی همراه با ماست و تنها در رانندگی این رفتار‌ها عیان می‌شود.

روان‌شناسان هم معتقدند رفتار افراد حین رانندگی می‌تواند ویژگی‌های شخصیتی و تاریخچه مشکلات روانی آنها را فاش کند. پس اگر اخیرا با فرد جدیدی آشنا شده‌اید و می‌خواهید شخصیت او را محک بزنید، برای یک‌بار سوار بر خودرو او شده و در خیابان‌های شلوغ تهران دور بزنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha