بق پژوهش دکتر سیمین کاظمی، وضعیت پسماند بیمارستانی در ایران به گونه‌ای است که در 72.2 درصد سرانه تولید پسماند بیشتر از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی است و از آن مهم‌تر و خطرناک‌تر سرانه تولید پسماند عفونی است که در 90 درصد مناطق کشور بیشتر از استانداردهای جهانی است.

سلامت نیوز: براساس برآورد جهانی در کشورهای در حال توسعه، 80 درصد پسماندهای بهداشتی را می‌توان پسماند عادی در نظر گرفت و به شیوه عادی و شهری با آن رفتار کرد. 15 درصد پسماندهای پاتولوژیک و عفونی،‌ 1 درصد پسماندهای تیز و برنده، 3 درصد پسماندهای شیمیایی یا دارویی و کمتر از 1 درصد نیز پسماندهایی مانند رادیواکتیو یا سیتوستاتیک، دماسنج‌های شکسته و ... را تشکیل می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز، صبح نو نوشت: طبق پژوهش دکتر سیمین کاظمی، وضعیت پسماند بیمارستانی در ایران به گونه‌ای است که در 72.2 درصد سرانه تولید پسماند بیشتر از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی است و از آن مهم‌تر و خطرناک‌تر سرانه تولید پسماند عفونی است که در 90 درصد مناطق کشور بیشتر از استانداردهای جهانی است.


آقای خسرو صادق نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت  می‌گوید: کل پسماند تولیدی در بیمارستان‌های تهران حدود 100 تن در روز است که حدود 30 درصد آن را پسماند عفونی و تیز و برنده تشکیل می‌دهد. درحال حاضر ۹۰ درصد بیمارستان‌های کشور به دستگاه‌های غیرسوز بی‌خطر مجهز شده‌اند تا با پاکسازی پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها، از خطرهای احتمالی جلوگیری شود و ۱۵۰ بیمارستان در شهر تهران، با بهره مندی از این دستگاه‌ها، در این امر فعال هستند. به هیچ وجه اجازه مخلوط شدن پسماند بیمارستانی با پسماند عادی را نمی‌دهیم و اطمینان می‌دهیم که در شرایط حاضر در کشور جداسازی پسماند بیمارستانی از سایر پسماندها صورت می‌گیرد و در هیچ جا پسماند بیمارستانی با پسماندهای عادی مخلوط نمی‌شود.


تمام واحدهای درمانی، آزمایشگاهی و مطب‌ها نیز ملزم به عقد قرارداد با پیمانکار مجاز برای مدیریت پسماندهای عفونی و بیمارستانی هستند و در صورت عدم قرارداد واحدهای درمانی، آزمایشگاهی و پزشکان برای مدیریت پسماندهای عفونی برابر قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد.


در حال حاضر چند روش برای امحای زباله‌های بیمارستانی وجود دارد. یا باید در درون بیمارستان‌ها گندزدایی شده و بی‌خطر شود. مانند سیستم‌های اتو‌کلاو، گندزدایی شیمیایی و هیدرو کلاو و... یا باید درست بسته‌بندی شود و با یک سیستم جمع‌آوری بهداشتی به سیستم مرکزی برده شود و در آنجا سوزانده یا دفع بهداشتی شود. (کپسولیشن یا تثبیت)اتوکلاو، هیدروکلاو و دستگاه حرارت خشک از جمله دستگاه‌های بی خطرساز با دمای پایین (غیرسوز) هستند که در سال‌های اخیر کاربرد زیادی برای تصفیه پسماندهای بیمارستانی پیدا کرده‌اند. سیستم‌های حرارتی غیرسوز در کشورهای پیشرفته به عنوان روشی متداول برای امحای پسماندهای عفونی پذیرفته شده است. رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: اجازه نمی‌دهیم پسماندهای عفونی از بیمارستان خارج شوند. دکتر خسرو صادق نیت با عنوان این مطلب که استانداردهای بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت است، افزود: اجازه داده نمی‌شود، تا زمان رفع عامل عفونت، پسماندهای عفونی از بیمارستان خارج شوند.۹۰ درصد بیمارستان‌ها به دستگاه‌های بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی مجهزند. رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، پسماندهای بیمارستانی را شامل سه قسمت دانست و گفت: ۷۵ درصد پسماندها مشابه پسماندهای خانگی هستند. وی با اعلام اینکه  حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد پسماندهای بیمارستانی را پسماندهای عفونی تشکیل می‌دهند، افزود: بین یک تا دو درصد از پسماندها نیز مانند داروهای شیمی درمانی ، پسماندهای شیمیایی هستند.به طورکلی پسماندهای عفونی و شیمیایی، پسماندهایی هستند که خطر زیست محیطی ایجاد می‌کنند.


رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت مقدار تولید پسماند به صورت روزانه را بسته به تعداد تخت و نوع بیمارستان و گردش کاری بیمارستان دانست و افزود: در تهران که ۲۰۰ بیمارستان وجود دارد، برآورد می‌شود ۱۰۰ تن پسماند تولید شود و حدود ۲۰ تا ۳۰ تن از این پسماندها نیازمند مدیریت ویژه است. صادق نیت با بیان این که تفکیک زباله‌ها از اقداماتی است که بیمارستان‌ها انجام می‌دهند، گفت: زباله‌های شبه خانگی و معمولی باید از زباله‌های عفونی و خطرزا جدا شوند که این اقدام در قالب تفکیک زباله‌های بیمارستانی با کیفیت قابل قبولی در ۹۰ درصد بیمارستان‌ها انجام می‌شود و پسماندهای تیز و برنده نیز در محفظه‌های جداگانه جمع آوری می‌شوند.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: اقدامی که طی سال‌های اخیر در تمام بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد، بی خطرسازی زباله‌های عفونی در داخل بیمارستان‌هاست؛ یعنی اجازه داده نمی‌شود تا زمان رفع عامل عفونت، پسماندهای عفونی از بیمارستان خارج شوند. دستگاه‌های ویژه‌ای در اکثر بیمارستان‌ها نصب و راه اندازی شده‌اند که کار بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی را برعهده دارند. بعد از این اقدام، زباله‌ها از بیمارستان خارج و دفن می‌شوند.
صادق نیت در ادامه به بازدید ماه گذشته نماینده WHO از سیستم بی‌خطرسازی بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: سیستم دفع و بی‌خطرسازی پسماند در کشور ما توسط سازمان جهانی بهداشت مورد تأیید قرار گرفته است.این درجه از بی‌خطرسازی که برای پسماندهای عفونی انجام می‌شود، کاری است که برای تجهیزات جراحی در اتاق‌های عمل توسط اتوکلاو انجام می‌شود. یعنی استانداردهای ما مشابه ضدعفونی کننده تجهیزات اتاق عمل است و استانداردهای ما در کشور درجه اطمینان بالایی دارد.


رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه باید تمام بیمارستان‌ها را به استفاده درست از دستگاه و اقدامات بی‌خطرسازی پسماند سوق داد، افزود: مدیریت دفع پسماند بیمارستانی برعهده تولیدکننده پسماندهای ویژه است. یعنی بیمارستان‌ها تحت نظارت وزارت بهداشت، خود مسوول دفع پسماندهای ویژه‌اند و زمانی که پسماند عفونی از حالت عفونی خارج شده و به زباله‌های عادی تبدیل شدند، دفعشان برعهده شهرداری است. وی با اشاره براینکه بر کار تمام بیمارستان‌ها نظارت می‌شود، گفت: بیمارستان‌هایی که کار خود را به خوبی انجام ندهند، مورد بازخواست قرار می‌گیرند و در حال حاضر دفع پسماندهای بیمارستانی باکیفیت مطلوبی انجام می‌شود و فقط ۱۰ درصد بیمارستان‌ها در این زمینه نقص دارندکه از این تعداد نیز حدود ۶ درصد بیمارستان‌ها دستگاه را خریداری کرده و درحال راه‌اندازی هستند.
صادق نیت در ادامه با بیان این که نظارت‌ها بر دفع پسماندهای بیمارستانی در قالب ۴ سطح انجام می‌شود، گفت: در هر بیمارستان، کارشناسانی حضور دارند که بر کار تفکیک پسماند نظارت می‌کنند. در هراستان نیز یک دانشگاه مسوول نظارت است. در کنار این نظارت‌ها، ستاد اصلی وزارت بهداشت بر کار بیمارستان‌ها نظارت می‌کند و نتیجه نظارت‌ها براعتباربخشی بیمارستان و رتبه و درجه بیمارستان ارتباط مستقیم دارد و نهایتاً چند دانشگاه مرجع نیز خروجی دستگاه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و خروجی دستگاه‌ها مورد تأیید آزمایشگاه‌های محیط‌زیست قرار دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha