دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 217007

برای کاهش ایجاد مشکلات گوارشی خود را به خوردن وعده‌ها‌ی غذایی منظم در ساعات معین عادت دهید زیرا نظم در کار دستگاه گوارش باعث پیشگیری از سوء‌ها‌ضمه و مصرف کمتر مواد غذایی و پیشگیری از ناهنجاری‌ها‌ی متابولیک مثل چاقی و دیابت می شود.

چگونه از مشکلات گوارشی پیشگیری کنیم؟

سلامت نیوز:حتی اگر غذاهایی با بالاترین کیفیت روی کره زمین را هم بخورید، اگر گوارشتان ضعیف باشد و موادمغذی غذایتان را جذب نکنید، نمی‌توانید از فواید آن غذاها بهره‌مند شوید.

به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: تقویت دستگاه گوارش از این جهت اهمیت بسزایی پیدا می‌کند و به همین دلیل در گفتگو با دکتر حمیده اخیانی، پزشک عمومی‌ و متخصص تغذیه راه ساده به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید از طریق آنها بیشترین استفاده را از غذاهایی که می‌خورید، ببرید.


وی در ابتدا گفت : برای کاهش ایجاد مشکلات گوارشی خود را به خوردن وعده‌ها‌ی غذایی منظم در ساعات معین عادت دهید زیرا نظم در کار دستگاه گوارش باعث پیشگیری از سوء‌ها‌ضمه و مصرف کمتر مواد غذایی و پیشگیری از ناهنجاری‌ها‌ی متابولیک مثل چاقی و دیابت می شود.


اخیانی در ادامه بیان کرد : برای پیشگیری از ریفلاکس معده به مری (برگشت مواد غذایی از معده به مری) بلافاصله بعد ازصرف نهار یا شام نخوابید و دراز هم نکشید وهرگز گرسنگی طولانی مدت نداشته باشید زیرا گرسنگی طولانی مدت باعث اشتها و ولع کاذب و در نتیجه مصرف بیشتر مواد غذایی می شود.
این پزشک عمومی‌ با بیان این نکته که غذای خود را در محیطی کم تنش میل کنید،به علل آن پرداخت و عنوان کرد : استرس یکی از عوامل موثر در سوء‌ها‌ضمه است.علاوه بر آن در محیط پر استرس،سرعت و مقدار خوردن بالا می رود و پیشنهاد می‌شود چنانچه استرس زیاد دارید، دوش آب سرد را برای کاهش استرس امتحان کنید.


وی با اشاره به این نکته که برای جلوگیری از درد، نفخ و پیچش روده‌ها‌، غذا را آرام میل کنید، ادامه داد: به قانون 20دقیقه (خوردن وعده غذای اصلی باید 20دقیقه طول بکشد) عمل کنید، چون ٢٠دقیقه بعد از شروع غذا، مرکز سیری مغز، فرمان سیری صادر می کند و به احساس رضایت روانی ناشی از 
سیری می رسیم.
این متخصص تغذیه، غذاهای چرب، تند، شور، پرادویه و ترشی‌ها‌ را زمینه ساز بیماری دانست و مصرف مکرر آنها را برای معده مضر دانست، عنوان کرد : خوردن ساندویچ، پیتزا، چیپس و نوشابه‌ها‌ی گازدار برای معده بسیار مضر است، در نتیجه باید دفعات مصرفشان را در ماه کم کرد زیرامصرف درازمدت فست فود به دلیل فیبر کم باعث یبوست،کبد چرب و چاقی می شود و خود چاقی، زمینه ساز ریفلاکس معده به مری و سایر مشکلات گوارشی است ونوشیدنی‌ها‌ی گازدار هم باعث ریفلاکس (برگشت مواد غذایی از معده به مری) می شوند و هم باعث اتساع معده و افزایش ترشح اسید معده که خود زمینه ساز ایجاد خراش و زخم در دیواره معده خواهد شد. 


اخیانی با بیان اینکه کشیدن سیگار تاثیرات مخربی بر روی تمام ارگان‌ها‌ی بدن خواهد گذاشت، ادامه داد : کشیدن سیگار بر درد معده می‌افزاید، سیگار کشیدن هم باعث ریفلاکس (برگشت مواد غذایی از معده به مری) می شود و هم باعث تخریب دفاع مخاطی معده می شود و هم احتمال ابتلا به سرطان‌ها‌ی دستگاه گوارش را بسیار بالا می برد.
وی توصیه کرد : حبوبات مانند نخود و لوبیا را قبل از پختن، چندین ساعت در آب سرد خیس کنید. تا باعث نفخ روده نشوند و آب و سایر مایعات را حین صرف غذا نخورید زیرا بهترین زمان برای خوردن مایعات، یک ساعت قبل یا یک ساعت بعد از غذاخوردن است چون خوردن مایعات حین غذا، باعث رقیق شدن آنزیم‌ها‌ی گوارشی و در نتیجه اختلال در کار دستگاه گوارش می شود.


این پزشک عمومی اظهار کرد : استفاده از غذاهایی که با روغن زیاد سرخ شده را کنار بگذارید به این دلیل که روغن زیاد هم باعث تاخیر در هضم غذا می شود و هم باعث چاقی و مشکلات گوارشی متعاقب آن خواهد شد.
اخیانی مصرف فیبرها و الیاف گیاهی را برای سلامت دستگاه مفید دانست و اینگونه تشریح کرد : مصرف فیبرها و الیاف گیاهی به تقویت معده می‌انجامد وباعث بهبود حرکت روده بزرگ و کم شدن احتمال سرطان روده بزرگ خواهد شد.
این متخصص تغذیه در پایان توصیه کرد : ورزش و نرمش را هیچ روزی فراموش نکنید، حتی اگر پنج دقیقه باشد زیرا برای افزایش تحرک روده بزرگ مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha