مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه 289 شهر با تنش آبی مواجه هستند، گفت: برآورد می شود که در زمان اوج مصرف یعنی گرمترین ساعات روز، میزان تولید آب نسبت مصرف آن در این شهرها 8.8 درصد کمتر باشد.

دستگاه‌های تصفیه آب مورد تائید نیست

سلامت نیوز:مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه 289 شهر با تنش آبی مواجه هستند، گفت: برآورد می شود که در زمان اوج مصرف یعنی گرمترین ساعات روز، میزان تولید آب نسبت مصرف آن در این شهرها 8.8 درصد کمتر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، حمید رضا جانباز امروز دوشنبه در نشستی خبری افزود: برآورد می شود در 289 شهری که وضعیت تنش آبی دارند، در زمان اون مصرف 21 هزار لیتر (21 متر مکعب) در ثانیه کمبود تولید داشته باشیم.
وی به موضوع تنش آبی در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: در سال 1394 که موضوع تنش آبی را مطرح کردیم، اعلام شد که 547 شهر کشور در معرض تنش آبی هستند؛ یعنی تولید و مصرف این شهرها برابر است و هر اشکال در تولید و افزایش مصرف می تواند مشکلاتی را در تامین آب شرب ایجاد کند.
جانباز اضافه کرد: تعداد شهرهایی که با این تنش مواجه بودند پارسال به 301 شهر رسید و پیش بینی می کنیم که در زمان اوج مصرفِ سال 96، تعداد شهرهای با وضعیتِ تنش آبی به 289 شهر کاهش پیدا کند.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در زمان اوج مصرف شهرهای مشهد، بوشهر، شیراز، اصفهان، بندرعباس و کرمان با کمبود آب تولیدی مواجه خواهند بود.
جانباز با تاکید بر اینکه احتمالا این مساله ما را دچار تنش هایی می کند، گفت: صنعت آب و فاضلاب برای طی کردن این شرایط، تمهیداتی را بکار بسته است؛ در این راستا سعی می کنیم با مدیریت بر مخازن آب، توزیع فشار آب این شرایط را مدیریت کنیم.

**جیره بندی در دستور کار نیست
جانباز تاکید کرد: به هیچ وجه جیره بندی آب در دستور کار وزارت نیرو نیست؛ اولویت این است که حتی با فشارِ آب کمتر، آب را در اختیار همه مشترکان قرار دهیم.
مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین به گرم شدن هوا در سال جاری پرداخت و گفت: پیش بینی سازمان هواشناسی در خصوص احتمالی دما بین نیم تا 1.5 درجه سانتی گراد است که تحقق این پیش بینی اشکالاتی را به وجود می آورد.
وی ادامه داد: ارزیابی ما این است که در مناطق معتدل کشور وقتی درجه حرارت از 35 درجه و در مناطق گرم از 41 درجه افزایش پیدا می کند، مصرف آب تقریبا 2.5 تا سه درصد افزایش می یابد.

** کاهش سه درصدی بارش ها
وی با اشاره به بارندگی های سال آبی جاری (96-95) به کاهش سه درصدی بارندگی ها نسبت به سال گذشته و میانگین بلندمدت، گفت: بارندگی ها امسال اندکی کمتر از متوسط دراز مدت و پارسال است اما به نظر می رسد که چیزی جز این در افکار عمومی شکل گرفته است.
جانباز اضافه کرد: از طرف دیگر، حجم بارندگی ها در مناطق کشور متفاوت بوده است؛ در سال آبی جاری، حجم قابل توجهی از بارش ها در استان های جنوبی مانند هرمزگان، بوشهر و جنوبِ استان فارس رخ داده است و برخی استان های دیگر کمتر از سهم هر سال بارندگی داشتند.
وی به آخرین وضعیت سدهای کشور پرداخت و گفت: وضعیت تعدادی از سدهای تامین آب شرب کشور مانند میناب بهتر از سالهای گذشته است و تعدادی از سدها نظیر سدهای درودزن و ملاصدرا که آب شرب شیراز و مرودشت را تامین می کند، کمتر از میانگین بوده و مطلوب نیست.

** 76.5 درصد مشترکان شهری الگوی مصرف آب را رعایت می کنند
مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مورد وضعیت مصرف آب در بین مشترکان شهری و روستایی گفت: مصرفِ 76.5 درصد جامعه شهری کمتر از الگوی مصرف است یعنی کمتر از 20 متر مکعب در هر دوره مصرف می کنند؛ 26 درصد از این مشترکان بین 20 تا 40 متر مکعب مصرف دارند و 1.9 درصد از مشترکان نیز بیش از 40 متر مکعب آب در هر دوره مصرف می کنند.
جانباز گفت: این نسبت در بین مشترکان روستایی متفاوت است؛ ضمن اینکه الگوی مصرف در روستاها 15 متر مکعب تعریف شده است.
وی اضافه کرد: مصرفِ 52.4 درصد از مشترکان روستایی مطابق با الگوی مصرف است یعنی کمتر از 15 متر مکعب مصرف می کنند؛ 32.5 درصد بین 15 تا 30 متر مکعب و 31 درصد نیز بیش از 30 متر مکعب آب مصرف می کنند.

** وضع جرایم پرمصرف ها توسط مجلس
مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مدیریت مصرف آب اشاره کرد و پیشنهاد کرد: آن دسته از مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می کنند همچنان از تخفیف ها برخوردار باشند اما مشترکان پرمصرف، مجبور به پرداخت جریمه شوند.
وی در این زمینه افزود: از آنجا که وضع هر گونه جریمه از اختیارات قانونگذار است، انتظار داریم که مجلس جرایمی را برای مشترکان پرمصرف آب تعیین کند.

** عرضه آب با نرخ یک سوم تا یک هشتمِ قیمت تمام شده
مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور قیمت تمام شده هر متر مکعب آب برای مشترکان شهری را یک هزار و 200 تومان عنوان کرد و گفت: آب شرب شهری به طور میانگین هر متر مکعب با نرخ 450 تومان به مشترکان عرضه می شود.
وی در مورد قیمت تمام شده و قیمت عرضه آب روستایی نیز گفت: از آنجا که هزینه تولید آب شرب در روستاها بیشتر است، قیمت تمام شده هر متر مکعب آب برای مشترکان روستایی یک هزار و 600 تومان است که با قیمت 220 تومان به مشترکان عرضه می شود.
جانباز در ارتباط با تعرفه آب گفت: در شرایط کنونی کل تعرفه های آب نسبت به شرکت های خدماتی دیگر ارزان تر است؛ به عنوان نمونه آبونمان ما یک هزار تومان است که این عدد از آبونمان گاز، ‌مخابرات و برق کمتر است.
وی با اشاره به اینکه طرحی برای بکارگیری تجهیزات کاهنده مصرف آب اجرایی شد اما موفق نبود، گفت: تا زمانی که تعرفه آب ارزان باشد این طرح ها موفق نخواهند بود زیرا هیچ کس حاضر نمی شود برای کاهش مصرف آب و به دنبال آن کاهش 20 هزار تومانی مبلغ قابل پرداخت در قبض آب، 300 هزار تومان هزینه نصب تجهیزات کاهنده مصرف را پرداخت کند.
به گفته وی، این در حالی است که تجهیزات کاهنده مصرف آب تا 20 درصد از میزان مصرف را کاهش می دهد و در شرایطی که با 8.8 درصد کمبود تولید در زمان اوج مصرف روبرو هستیم، استفاده از این تجهیزات می توانست بسیار اثربخش باشد.
مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: واقعیت این است که مساله آینده کشور،‌ کمبود آب است؛ بخشی به تغییرات اقلیم و بخشی به توزیع نامتوازن جمعیت بر می گردد.
وی در مورد توزیع نامتوازن جمعیت، ادامه داد: اکنون شاهدیم که در دو شهر تبریز و کرج حداکثر مصرف سال گذشته را رد کرده ایم که این امر، نشان دهنده هجوم جمعیت و مهاجرت به این شهرها است؛ در اهواز و مشهد هم با چنین شرایطی مواجه هستیم.

** هدررفت آب کمتر از 15 درصد است
جانباز در پاسخ به پرسشی در مورد هدر رفت آب در تاسیسات صنعت آب گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، آبِ بدون درآمد در سال 95 حدود 25 درصد بوده است؛ این آب بدون درآمد دو جزء دارد؛ نخست هدر رفت فیزیکی از تاسیساتی مانند مخازن،‌ شتشوی تصفیه خانه ها و ... است و یک بخش هم به پایین بودن دقت در اندازه گیری ها باز می گردد.
وی در این زمینه ادامه داد: میانگین هدررفت واقعی از نشست تاسیسات صنعت آب کمتر از 15 درصد است؛ این رقم در برخی شهرها مانند تهران کمتر از این است و حدود 11 درصد برآورد می شود.

** آبرسانی به 2500 روستا در سال 96
مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مورد آبرسانی به روستاها نیز گفت: با تاکید دولت بر توجه به مناطق محروم و هماهنگی مناسب مجلس شورای اسلامی، در سال 95 از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی 500 میلیون دلار به بخش روستایی اختصاص داده شد.
وی گفت: در قالب تکمیل مجمتع های آبرسانی روستایی که حدود 924 مجتمع تعریف شده بود، پارسال سه هزار و 900 روستا با جمعیت 2 میلیون و 700 هزار نفر از آب شرب پایدار بهره مند شدند.
جانباز تعداد روستاهای بهره مند شده از آب شرب پایدار در دولت یازدهم را پنج هزار و 226 روستا با جمعیتی بیش از چهار میلیون نفر ذکر کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون، آبرسانی به 500 روستا به بهره برداری رسیده است.
به گفته وی، تا پایان تیرماه نیز آبرسانی به 800 روستای دیگر بهره برداری می رسد که در مجموع این یک هزار و 300 روستا با اعتبارات سال 95 اجرایی و عملیاتی شده اند.
وی ادامه داد: برای امسال برنامه ریزی شده است که یک هزار و 200 روستای دیگر نیز از نعمت آب آشامیدنی پایدار برخوردار شوند.
مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: امسال با پیگیری های انجام شده و تاکید رئیس جمهوری، اتفاق خوبی در بودجه افتاد و برای نخستین بار در تاریخ بودجه نویسی کشور، حدود یک هزار و 100 میلیارد تومان در پیوست قانون برای توسعه آبرسانی روستایی و 300 میلیون دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به بخش آب روستایی اختصاص پیدا کرد.
وی در این زمینه افزود: این در حالی است که اعتبارات این بخش در سال 92 برابر صفر و در سال 93 حدود 20 میلیارد تومان بود اما با تجمیع اعتبارات بودجه ای و صندوق توسعه ملی این رقم برای امسال بیش از 2 هزار میلیارد تومان است.
جانباز گفت: اکنون پنج هزار روستا با تانکر آبرسانی می شود که آبرسانی به این روستاها 12 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی با اشاره به اعتبار 2 هزار و 500 میلیارد تومانی سال گذشته و اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی امسال برای آبرسانی به روستاها تاکید کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد تا پایان برنامه ششم اعلام خواهیم کرد که روستای 20 خانواری فاقد آب شرب پایدار نداریم.

** تجهیزات تصفیه آب مورد تائید آبفا نیست
مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در بخش دیگری از نشست خبری خود گفت: دستگاه های تصفیه آب که در رسانه ها تبلیغ می شود،‌ مورد تائید صنعت آب و فاضلاب و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیست زیرا ما نظارتی بر کیفیت آب تولیدی اینها نداریم.
وی ادامه داد: در استفاده از این تجهیزات، قبل از اینکه آب تصفیه یا از غشاءها رد شود باید کلر باقیمانده آب حذف شود، چرا که کلر به این تجهیزات آسیب می رساند؛ ‌بنابر این آبی که داخل این مجموعه است، فاقد کلر است.
جانباز گفت: اگر فیلترهای این دستگاه ها به موقع تعویض نشود، موجب رشد باکتری ها و جلبک ها می شود و نمونه هایی از این تجهیزات تاکنون داشته ایم که مانند عامل بیماری زا عمل کرده است.
وی اطمینان داد آبی که در شبکه توزیع می شود، قابل شرب است و گفت: استفاده از این تجهیزات حتما باید با نظارت های کامل و تعویض به موقع فیلترها باشد؛ اگر فیلترها به موقع تعویض نشوند می توانند بیماری زا باشند.
مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تاکید کرد: به طور خاص در تهران ما به هیچ وجه استفاده از دستگاه های تصفیه آب را توصیه نمی کنیم؛ آب تهران از لحاظ گوارایی هم مطلوب است و من تعجب می کنم که برخی از شهروندان ما از این تجهیزات استفاده می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha