تولید، توزیع و واردات اسباب‌بازی‌های خطرساز خلاف حقوق کودکان است

اسبابِ بازی با جان کودکان

سلامت نیوز:اسباب‌بازی‌ها شاید لذت‌بخش‌ترین دارایی‌های کودکان باشند. حتی وقتی بزرگ می‌شویم هم با دیدن اسباب‌بازی‌های قدیمی حس خوبی به ما دست می‌دهد و گاه تلاش می‌کنیم آنها را حفظ و نگهداری کنیم.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: همه ما در دوران کودکی با اسباب‌بازی‌های مختلف‌مان بازی کرده‌ایم و از آنها تأثیر گرفته‌ایم و بزرگ شده‌ایم. حالا نوبت به کودکان‌مان رسیده است تا وارد دنیای اسباب‌بازی‌ها شوند. دنیایی که می‌تواند تأثیر بسیاری بر تربیت و شکل‌گیری نقش فرزندان‌مان در جامعه داشته باشد. اما این اسباب‌بازی‌ها با توجه به دنیایی که دارند می‌توانند برای کودکان خطرناک باشند. شاید به خاطر داشته باشید که چند ‌سال قبل رنگ‌های سرطان‌زایی که در اسباب‌بازی‌های چینی به کار رفته بود باعث شد واردات این اسباب‌بازی‌ها به بسیاری از کشورها ممنوع شود.

درست از همان هنگام بود که مضر و حتی خطرناک بودن این وسایل رنگی و جذاب مورد توجه قرار گرفت. درحالی‌که تا قبل از آن رشد فکری و ایجاد خلاقیت در کودکان تنها انتظاری بود که از اسباب‌بازی‌ها می‌رفت. کودکان می‌توانند مهمترین افراد هر جامعه‌ای باشند، آنها هستند که آینده یک کشور و ملت را رقم می‌زنند. در بسیاری از کشورهای جهان برای کودکان اهمیت ویژه‌ای قایل هستند. از خورد و خوراک و پوشاک و تربیت گرفته تا اسباب‌بازی‌هایی که قرار است کودکان شب و روزشان را با آنها بگذرانند. برخی کودکان هستند که وابستگی‌شان نسبت به اسباب‌بازی‌های‌شان بیشتر از والدین‌شان است و این موضوع اهمیت مقوله اسباب‌بازی را نشان می‌دهد.  اسباب‌بازی‌ها باید مناسب کودکان باشند و بیشترین موهبتی که این اسباب‌بازی‌ها برای کودکان دارند، سرگرم‌ کردن‌شان است. اما بیشتر خانواده‌ها معتقدند اسباب‌بازی‌ها علاوه بر سرگرم‌کردن کودکان باید بتوانند به تربیت و شکل‌گیری شخصیت فرزندان‌شان نیز کمک کنند. از این‌رو است که اسباب‌بازی‌های فکری و آموزشی در بازار جای خود را باز کرده‌اند و حالا بیشتر خانواده‌ها به دنبال این‌گونه وسایل بازی برای فرزندان‌شان هستند. کشور ما در صنعت اسباب‌بازی تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است و بیشترین سهم بازار را اسباب‌بازی‌های وارداتی گرفته‌اند. حال به نظر می‌رسد زمان آن رسیده است تا ما هم مانند دیگر کشورها به این مسأله توجه بیشتری نشان دهیم و سازمان‌های نظارتی را برای بهتر شدن هر چه بیشتر در این زمینه فعال کنیم. در این راستا و با توجه به مهم بودن موضوع کودکان در هر جامعه‌ای، به گفت‌وگو با چند تن از فعالان در زمینه اسباب‌بازی پرداختیم.

 

معیار انتخاب اسباب‌بازی کیفیت آن نیست

برای مشخص شدن طرز فکر والدین در خرید اسباب‌بازی نیز با یکی از آنها به مصاحبه نشستیم آقای آب‌پرور  در گفت‌وگو با «شهروند» از معیارهای والدین در    خرید اسباب‌بازی  گفت.


معیار شما برای خرید اسباب‌بازی چیست؟


چند موضوع برای ما مهم است. جدا از سرگرم کردن کودک، آموزنده بودن آن هم مهم است. این‌که از لحاظ جسمی و روحی و روانی نیز باعث رشد کودک شود. وقتی کودک کوچکتر است سرگرم کردن مهم است، اما با بزرگتر شدن او جنبه‌های آموزنده هم اهمیت پیدا می‌کنند.


مثلا درحال حاضر در یک مغازه‌ای تعداد زیادی عروسک وجود دارد، معیار انتخاب شما چیست؟


اولا انتخاب خود بچه مهم است. معمولا بچه‌ها با توجه به انیمیشن‌هایی که دیده‌اند، پیش‌زمینه ذهنی دارند. در درجه نخست ظاهر اسباب‌بازی برای بچه باید جذاب باشد.


بچه‌ها معمولا نسبت به چه نوع اسباب‌بازی‌هایی ذوق بیشتری نشان می‌دهند؟


بیشتر به اسباب‌بازی‌هایی که رنگ بهتری داشته باشند یا موزیکال باشند.


شما چه بودجه‌ای را برای اسباب‌بازی کنار می‌گذارید؟


بیست‌وپنج تا پنجاه‌هزار تومان. توان مالی بیشتری نداریم.


در معیارهای انتخاب‌تان به کیفیت نیز توجهی می‌کنید؟


به‌هرحال کیفیت اسباب‌بازی هم مهم است، اما با توجه به بودجه‌ای که داریم نمی‌توانیم به اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت فکر کنیم. به‌هرحال اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت کیفیت بهتری دارند و حتی ممکن است کارایی بیشتری هم داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha