الگو و پروتكلهای درمانی زنان و مردان معتاد، متفاوت است؛ چون چگونگی شروع و الگوی مصرف مواد در آنان متفاوت است.

كاهش قبح مصرف مواد؛ افزایش میل مصرف در دختران

سلامت نیوز:الگو و پروتكلهای درمانی زنان و مردان معتاد، متفاوت است؛ چون چگونگی شروع و الگوی مصرف مواد در آنان متفاوت است.

به گزارش سلامت نیوز،  دكتر شهیندخت ملاوردی، معاون رئیس جمهوردر امور زنان و خانواده در برنامه «نیم نگاه» شبكه رادیویی سلامت با بیان اینكه حدود ۱۰ در صد از معتادان كشور را زنان تشكیل می دهند، گفت: در دو، سه دهه اخیر، بحث اعتیاد زنان در سطح جهانی مطرح شده و امروز با توجه به تحولات وسیع در این زمینه، گسترش پیدا كرده است. بنابراین دیگر كسی سوال نمی كند كه آیا مراكز ترك اعتیاد برای زنان باید وجود داشته باشد یا خیر؟
وی ادامه داد: معتادان زن، باید برای درمان به مراكز مخصوص خود مراجعه كنند تا بتواند با الگوها و پروتكل های متفاوت درمان با مردان، به درمان اعتیادشان بپردازند كه امیدواریم مراكز ترك اعتیاد زنان در جامعه گسترش پیدا كند.


ملاوردی در ادامه بیان كرد: الگو و پروتكل های درمانی زنان و مردان با یكدیگر متفاوت است چون چگونگی شروع مصرف، الگوی مصرف مواد در زنان و مردان متفاوت است. بنابراین هر یك از این افراد، روش ها و راهكارهای متفاوت درمانی دارند كه باید بر اساس ویژگی ها و نیازهایشان درمان شوند.


وی تصریح كرد: بنابراین بر اساس نوع جنسیت معتادان، الگو و روشهای درمانی، متفاوت خواهد بود و اگر روش های درمانی مردان را برای زنان به كار ببریم قطعاً به هدف مورد نظر نخواهیم رسید و اگر برسیم، مدت زمان رسیدن به اهدافمان طولانی خواهد بود. در واقع، به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده،مراكز ترك اعتیاد زنان را تحت نظارت سازمان بهزیستی دانست و افزود: البته این مراكز با مشاركت و مساعدت سازمان های مردم نهاد و جامعه مدنی اداره می شوند. امیدواریم با مشاركت سازمان های مردم نهاد و حمایتها و اقدامات دولت، شاهد تقویت و توسعه مراكز ترك اعتیاد زنان در جامعه باشیم كه گسترش این گونه مراكز در دستور كار دولت است.
به گفته وی، هزینه ها و اعتبارات مختلفی را دولت و سازمان بهزیستی پذیرفته و بقیه اقدامات را سازمان های مردم نهاد بر عهده گرفته اند كه قطعاً كمك و مشاركت این عزیزان همواره كمك كننده بوده است.


وی با بیان اینكه مرد معتاد باعث بروز بد رفتاری در جامعه و خانواده می شود اما زن معتاد، تاثیرات منفی بر سلامت و تربیت خانواده می گذارد، ادامه داد: اگر مادر خانواده اعتیاد داشته باشد، شیرازه خانواده از هم می پاشد. خوشبختانه در صد زنان معتاد كشور در مقایسه با میانگین جهانی كه ۳۳ در صد است كمتر است اما یك نفر زن معتاد نیز برای مسئولان، مهم و قابل توجه است كه باید درمان شود.


ملاوردی، نداشتن تحصیلات، نیاز به جلب توجه دیگران و مواجهه نادرست با مشكلات زندگی را از جمله دلایل گرایش به مواد دانست و افزود: میانگین سن مصرف كنندگان حدود ۲۴ و سن شروع مصرف زیر ۲۹ استكه نگران كننده است چون قبح مصرف در دختران كاهش و میل مصرف افزایش یافته است.
وی با تأكید بر اینكه روند درمان بر اساس آخرین روش های علمی در مراكز ترك اعتیاد انجام می شود، گفت: معاونت زنان ریاست جمهوری، دوره های آموزشی، از جمله مهارت تاب آوری را برای یادگیری مهارت های لازم زندگی به اعضای خانواده ها آموزش می دهد تا افراد زمانی كه با آسیبها، حوادث و بحران ها در خانواده مواجه می شوند، به خوبی بتوانند با آنها مقابله كنند.


معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان اظهارداشت: بررسی و نظارت بر پروژه های سازمان های مردم نهاد، امضای تفاهم نامه با دستگاه های اجرایی برای توانمند كردن و حمایت از زنانِ بهبود یافته، از جمله اشتغال آنان به طور جدی، در دستور كار این معاونت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha