اگر بتوانیم یک سوم از مقدار هدر رفت مواد غذایی را کاهش دهیم، می‌توانیم به تعداد زیادی از افراد گرسنه غذا بدهیم.تنها راه‌حل این مسئله این است که محصولات تازه کمتری بخرید یا حین خرید، هوشمندانه ترعمل کنید.

نکاتی درباره تازه نگه داشتن میوه و سبزی برای چند هفته

سلامت نیوز:آیا می‌دانید بیشترین هدررفت مواد غذایی متعلق به کدام دسته است؟ محصولات تازه.

به گزارش سلامت نیوز،خراسان نوشت: تنها ۴۸درصد از مواد غذایی تولید شده خورده می‌شود و باقی آن هدر می‌رود. به گزارش سازمان ملل متحد، فروشگاه‌های مواد غذایی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، فرصت هایی را در‌ اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد که آنها را به خرید مواد بیشتر از آنچه نیاز دارند، تشویق می‌کند. به گزارش سازمان حفاظت از منابع طبیعی، ۴۰ درصد از مواد غذایی تولید شده در ایالات متحده پس از فروش به هدر می‌رود. اگر بتوانیم یک سوم از مقدار هدر رفت مواد غذایی را کاهش دهیم، می‌توانیم به تعداد زیادی از افراد گرسنه غذا بدهیم.تنها راه‌حل این مسئله این است که محصولات تازه کمتری بخرید یا حین خرید، هوشمندانه ترعمل کنید.

  نگهداری سیب  
سیب باید در دمای ۳۰ تا ۳۲درجه سانتی گراد نگهداری شود؛ کافی است دما ۱۰درجه گرم‌تر باشد تا سیب به سرعت پخته شود. اگر می خواهید سیب تا چندین هفته دوام بیاورد، باید آن را در یک کیسه پلاستیکی و به دور از سبزی ها در یخچال نگهداری کنید، چون گاز اتیلنی که از سبزی ها منتشر می‌شود، باعث رسیدن سریع تر میوه‌ها می‌شود. در ضمن بهتر است سیب‌هایی را که زیادی رسیده‌ یا فاسد شده است از بقیه جدا کنید، چون این سیب‌ها می‌تواند تمام محتوای سبد میوه شما را فاسد کند. بهتر است اول سیب‌های بزرگ را بخورید، چون سریع تر می رسد.


  نگهداری کلم  
کلم تازه بهترین طعم را دارد؛ اما می‌توان آن را تا ۲ ماه درون یک کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کرد. شما می‌توانید از کلم در کنار کاهو و دیگر سبزیجات برگ دار در تهیه سالاد استفاده کنید. بیشتر سبزیجات سالادی به دلیل محتوای آبشان زود پژمرده می‌شود. در ضمن بهتر است کلم را بدون برش و خرد کردن درون یخچال قرار دهید تا طعم و مزه آن حفظ شود.


  نگهداری هویج  
رمز نگهداری از هویج این است که آن را خشک نگه دارید، چون رطوبت زیادی دارد و سریع پوسیده می‌شود. اگر هویج را در کیسه‌های پلاستیکی نگه می‌دارید، یک دستمال کاغذی در کیسه بگذارید تا رطوبت کیسه را جذب کند. با این کار می‌توانید آنها را چند هفته یا حتی چند ماه تازه نگه دارید.


  نگهداری سیر  
سیر در دمای ۶۰ تا ۶۵‌ درجه سانتی گراد و رطوبت متوسط، بیشترین دوام را دارد. اگر خانه‌ای بزرگ و خشک دارید، بهتر است سیر را در کابینت آشپزخانه نگهداری کنید. همچنین می‌توانید بوته‌های سیر را درون کیسه‌های پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید. اگر سیر برش خورده را در یخچال بگذارید، تمام مواد غذایی موجود در یخچال عطر و طعم سیر را می‌گیرد.


  نگهداری سیب زمینی  
بهترین دمای ممکن برای نگهداری از سیب زمینی 40 درجه سانتی گراد است. سیب زمینی با نور میانه خوبی ندارد. بهتر است آنها را دور از پیاز و سیب بگذارید. این دو ماده غذایی گازی تولید می‌کند که باعث تسریع روند پوسیدگی سیب زمینی می‌شود. سیب زمینی شیرین دوام زیادی ندارد، بنابراین هر چه سریع تر آنها را مصرف کنید.


  نگهداری زردآلو  
اگر می خواهید برای مدت کوتاه میوه هایی مانند زردآلو، گلابی و آلو را نگهداری کنید، بهتر است که آنها را در کیسه پلاستیکی و در یخچال بگذارید اما برای مدت طولانی تر بهتر است که آنها را در میان کاغذ یا روزنامه و در محیطی خشک، تاریک و خنک قرار دهید.


  نگهداری کرفس  
این سبزی عطر ملایمی دارد. کرفس را در یک ظرف پلاستیکی و در قفسه‌ای مجزا در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. اگر کرفس در شرایط بهینه نگهداری شود تا چندین هفته در یخچال دوام می‌آورد.


  نکته مهم  
بهتر است از موادغذایی تازه استفاده کنید. محققان علم تغذیه بر این باورند که استفاده از مواد غذایی تازه بهترین گزینه تغذیه‌ای است و هرچه کمتر از مواد مانده و نگهداری شده استفاده کنید، سالم‌تر خواهید بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha