سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰

: دانشمندان به دستاوردهایی برای تحریک بعضی بخش‌های مغز در حین خواب دست یافته‌اند که با کمک این روش‌ها، بالاخره یک روز می‌توانند حافظه انسان را در حال خواب بهبود بخشند.

کشف روشی برای افزایش حافظه در خواب

سلامت نیوز: دانشمندان به دستاوردهایی برای تحریک بعضی بخش‌های مغز در حین خواب دست یافته‌اند که با کمک این روش‌ها، بالاخره یک روز می‌توانند حافظه انسان را در حال خواب بهبود بخشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان آنلاین از DigitalTrends، آبا تا به حال سعی کرده‌اید قبل از خواب چیزی را به خاطر بسپارید و زمانی که صبح بیدار شده‌اید، به خوبی آن مساله را به یاد داشته‌اید؟ مطمئن باشید که فقط شما نیستید که چنین تجربه‌ای داشته‌اید.
تحقیقات اخیر دانشمندان مرکز علوم پایه شناختی و اجتماعی در کره جنوبی دستاورد بزرگی در این زمینه کسب کرده‌اند. آنها کشف کرده‌اند که یک خواب خوب شب، می‌تواند در به یادآوری خاطرات یا حتی محتوایی که روز گذشته خوانده‌اید یا تجربیاتی که کسب کرده‌اید، کمک بزرگی کند.
محققان همچنین کشف کرده‌اند که تحریک امواج مغزی خاص در طول خواب می‌تواند حافظه بلند مدت را تا دو برابر تقویت کند. ولی خبر بد این است که هنوز این کار روی انسان‌ها امکان‌پذیر نیست و فعلا در حد مغز موش‌ها روی این موضوع کار شده است.
تحقیقات قبلی هم نشان داده بود که ریتم‌های مختلف مغز- مثل امواج آهسته قشر مغز، اسپیندل تالاموس- در طول خواب رخ می‌دهند و همین امر موجب تقویت حافظه می‌شود. این فازهای خواب با «خواب رم» همراه هستند.
کسی که خوابیده است، هر یک ساعت و نیم یک بار حالت منحصر به‌فردی را تجربه می‌کند: ضربان قلب، فضار خون و تنفس زیاد می‌شوند. ترشح آدرنالین افزایش پیدا می‌کند و چشم‌ها زیر پلک‌های بسته شروع به حرکت می‌کنند. اینها نشانه ورود به خواب رم هستند. خواب رم آخرین مرحله چرخه خواب است. همانطور که گفتیم، خواب رم چند بار در طول شب تکرار می‌شود و هر بار طولانی‌تر از دفعه قبل است و در اوایل صبح به بیشترین زمان خود می‌رسد. در واقع در یک خواب هشت ساعته سه تا شش مرحله رم رخ می‌دهد که این یعنی حدود 20 درصد از خواب.
دانشمندان کره‌ای در این تحقیق، روی «دوک‌های خواب» متمرکز شدند. دوک‌های خواب امواج کوتاهی با بسامد 12 تا 14 هرتز در خلال مراحل اول تا چهارم خواب و در فاصله زمانی دو تا پنج دقیقه پیدا می‌شوند. این امواج نمایانگر فعالیت مکانیسمی است که حساسیت مغز را در برابر اطلاعات حسی کم می‌کند و در استمرار خواب شخص نقش دارند. در اشخاص سالمند این موج‌ها کمتر دیده می‌شود و به همین دلیل سالمندان در طول شب چندین بار از خواب بیدار می‌شوند.
این بخش از خواب، چیزی بین خواب و هوشیاری برای انسان به وجود می‌آورد و در حالت خواب، این سیگنال‌ها ممکن است هفت تا 15 بار در ثانیه تغییر کنند که بر اساس یافته‌های دانشمندان، این اعداد بستگی به کارهایی دارد که شخص روز گذشته انجام داده است. به این صورت که هرچه یادگیری و اطلاعات ورودی به مغز در طول روز بیشتر باشد، آهنگ تغییرات این بخش نیز بیشتر خواهد شد.
این دانشمندان برای آزمایش فرضیه‌های خود، از تعدادی موش استفاده کردند و آنها را در قفس‌های مخصوصی قرار دادند و پس از پخش صداهای ناموزون، به آنها شوک‌های الکتریکی خفیفی وارد کردند. روز بعد، حافظه این موش‌ها به این شکل مورد آزمایش قرار گرفت که همان آهنگ برای آنها در قفس پخش شد و دانشمندان منتظر واکنش آنها ماندند. محققان سپس در طول خواب موفق شدند با استفاده از نور، مغز موش‌ها را تحریک کنند و در نتیجه تغییرات دوک خواب را در آنها افزایش و کاهش دهند.
به گفته محققان این تیم تحقیقاتی، نتایج به دست آمده فوق‌العاده بود و موش‌هایی که در طول خواب با استفاده از نور تحریک شده بودند، پس از قرار گرفتن در قفس و یا شنیدن صداهای ویژه، دو برابر بهتر از دیگران حس ترس را به خاطر می‌آوردند.
هدف نهایی این پژوهش استفاده از این روش جدید برای افزایش حافظه انسان است که البته در حال حاضر به دلیل لزوم استفاده از ایمپلنت‌های پزشکی در مغز، چنین کاری امکان‌پذیر نخواهد بود.
با این حال آنها امیدوارند که در آینده‌ای نزدیک بتوانند امواج مغزی انسان را تحریک و حافظه‌شان را تقویت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha