پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 217989

«بیماری‌های نوپدید قرن معاصر»، عنوانی است كه مسوولان و سیاستگذاران بهداشتی كشورها برای این بیماری‌ها انتخاب كرده‌اند؛ بیماری‌هایی كه ناتوان‌كننده است و شیوع آن، جدول تعداد نیروی مولد را به تحلیل می‌برد.

بیماری‌های قرن ٢١

سلامت نیوز:عصر تكنولوژی و قرن بیستم، ضمایمی برای مردم جهان سوغات آورد كه نمی‌توان لقب «موثر و مفید» را برای آنها انتخاب كرد. چالش مهم قرن ٢٠ و ٢١ برای جهان، بیماری‌هایی است كه انسان؛ موجودی كه قرار است مولد بوده و مسیر تولید و اكتشاف را هموار كند، مهم‌ترین قربانی آن است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: «بیماری‌های نوپدید قرن معاصر»، عنوانی است كه مسوولان و سیاستگذاران بهداشتی كشورها برای این بیماری‌ها انتخاب كرده‌اند؛ بیماری‌هایی كه ناتوان‌كننده است و شیوع آن، جدول تعداد نیروی مولد را به تحلیل می‌برد. ایران هم طی دهه‌های گذشته از هجوم این بیماری‌ها در امان نبوده و برای مقابله با بالا رفتن شیوع این بیماری‌ها، از چند سال قبل، در مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اداره‌ای به نام «اداره بیماری‌های نوپدید» ایجاد شده است. قطعا این بیماری‌ها كه در مواردی و به گفته مسوولان وزارت بهداشت، صرفا انواعی از میكروب و ویروس‌های قدیمی اما در شمایلی جهش یافته و ناتوان‌كننده‌تر هستند، به سادگی قابل ریشه كنی و حذف نیستند.

طی دو دهه گذشته، مسوولان وزارت بهداشت ناچار بوده‌اند برای مقابله با بروز و شیوع بیماری‌هایی كه كانون مولد عامل بیماری‌زا، خارج از مرزهای ایران بوده هزینه و سرمایه‌گذاری كنند ولی با این حال شاهد بوده‌ایم كه ایران، از تب خونریزی‌دهنده كریمه كنگو، مرس، آنفلوآنزای پرندگان و سل مقاوم به درمان در امان نمانده است. در این اینفوگرافیك، ضمن مروری بر ماهیت بیماری‌های عفونی نوپدید كه طی سال‌های گذشته در ایران هم قربانی گرفته‌اند، هشدارهایی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها ارایه شده است؛ بیماری‌هایی كه ممكن است هنوز مانند سكته قلبی و دیابت و پرفشاری خون و سرطان، شناخته شده نباشد یا راه‌های ابتلا به آنها جدی گرفته نشود اما كوچك‌ترین سهل‌انگاری، خسارات انسانی به مراتب تلخ‌تر از بالا رفتن آمار شیوع سرطان خواهد داشت. این‌بار، نه برای دولت، برای تك به تك خانواده‌های ایرانی.

سل مقاوم به درمان؛ ایران كانون میكروب سل نیست

اخبار منتشر شده می‌گوید كه هر ١٥ ثانیه یك نفر بر اثر ابتلا به سل در دنیا می‌میرد. میزان مرگ بر اثر سل در دنیا، سالانه حدود ٢ میلیون نفر است و نگرانی عمده اغلب دولت‌ها در قرن ٢١، شناسایی نوعی از میكروب سل است كه در مقابل داروهای ضدسل، مقاوم است و تخمین‌ها نشان داده كه از مجموع ٢٠ میلیون بیمار مبتلا به سل در جهان، بیش از ٢٠ درصد مبتلا به سل از نوع مقاوم به درمان هستند.
ایران، كانون میكروب سل نیست مگر در مناطقی از كشور كه شرایط زیستی هموطنان، خطر ابتلا را تشدید كند. موفقیت درمان در ایران بیش از ٨٠ درصد برآورد شده و اغلب مبتلایان در ایران، به دلیل همجواری با اتباع آلوده‌ای كه هر سال از افغانستان و پاكستان – كانون‌های مهم رشد این میكروب و همجوار با ایران – به صورت غیرمجاز از مرزهای كشور عبور كرده و خود را به سایر استان‌ها می‌رسانند، بیمار می‌شوند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در حالی كه برآورد می‌شود ۸۰ الی ۹۰ درصد مردم كشور ویروس سل را در بدن خودشان داشته باشند، از هر ۱۰۰ نفر حامل ویروس، ۱۰ نفر مبتلا می‌شوند كه هزینه درمان و بستری یك بیمار مبتلا به سل، كمتر از ٢٠٠ هزار تومان بوده اما دولت باید برای تامین دارو، بستری و درمان مبتلایان سل مقاوم به درمان، بیش از ٢٥ میلیون تومان هزینه كند كه در صورت نیاز بیمار به جراحی (در مراحل پیشرفته بیماری) این هزینه بیش از ١٠ برابر افزایش می‌یابد. در سال ١٩٩٠، سازمان جهانی بهداشت، با هدفگذاری برنامه مبارزه با سل تا سال ٢٠٠٠ میلادی، خواستار آن شد كه كشورهای درگیر، بتوانند طی مهلت تعیین شده، بیماریابی را تا ٧٠ درصد و موفقیت درمانی را تا ٨٥ درصد افزایش دهند. سال ٢٠٠٠، بازه زمانی ٢٠١٥ برای تلاش مجدد دولت‌ها در نظر گرفته شد و امروز صحبت از آن است كه این اهداف تا سال ٢٠٥٠ میلادی محقق شود.

آنفلوآنزای پرندگان ؛ پایان پرواز

آنفلوآنزای پرندگان، گونه‌ای بیماری ویروسی است كه در نیمه‌های قرن بیستم شناسایی شد و بروز اپیدمی آن، اوایل تابستان ۲۰۰۵ میلادی در گزارش‌های رسمی مسوولان چند كشور مورد هشدار قرار گرفت. اگرچه این گونه از آنفلوآنزا، سرایت انسانی وسیع ندارد اما موارد انتقال صرفا به دلیل ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار و ارتباط مستقیم با لاشه‌های پرندگان كشته شده به‌وسیله این بیماری است و به عنوان نمونه در سال‌های آغازین قرن ٢١، موارد ابتلای انسانی، فقط در كشورهای ویتنام، اندونزی، چین، تایلند، كامبوج، جیبوتی، مصر وتركیه مشاهده شد كه البته تعداد قابل توجهی از مبتلایان هم بر اثر ابتلا جان خود را از دست دادند. تاكنون هیچ موردی مبنی بر آلودگی یا ابتلای انسانی بر اثر مصرف گوشت یا تخم مرغ پخته شده (حتی پرندگان مشكوك به آلودگی) اثبات نشده اما هنوز هم هیچ امكانی برای جلوگیری از اشاعه ویروس H٥N١ در دنیا وجود ندارد.

متخصصان سلامت هشدار می‌دهند كه برای جلوگیری از انتقال انسانی این ویروس، مردم باید از تماس با پرندگان وحشی مرده پرهیز كرده و هر مورد مشكوك از لاشه پرندگان مبتلا را به واحدهای دامپزشكی مناطق محل سكونت خود گزارش دهند. سر بریدن پرندگان بیمار، پرورش و تماس با خروس‌های جنگی، بازی با پرندگان و خوردن خون یا گوشت خام یا نیم پخته پرندگان هم احتمال ابتلا به بیماری را تشدید می‌كند. چنانچه افراد مشكوك به آلودگی به این ویروس، علایمی همچون تب بالا، سردرد، درد عضلانی، آبریزش بینی، گلودرد، سرفه و تنگی نفس داشته و دچار اسهال، استفراغ، درد شكمی، خونریزی از بینی و لثه‌ها باشند باید هرچه سریع‌تر به پزشك مراجعه كنند زیرا مرگ و میر با این بیماری بالاست و تاكنون بیش از نیمی از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند.

هپاتیت آ، بی، سی؛ بیماری‌های كبدی

نوعی عفونت ویروسی كه كبد را مورد آسیب قرار می‌دهد و یك بیماری بی‌علامت است اما در صورت مراجعه نكردن برای درمان، مزمن شدن عفونت موجب زخم شدن كبد شده و پس از چند سال به سیروز كبد (سخت و زخم شدن بافت كبد) منجر می‌شود. در مواردی، مبتلایان سیروز كبد دچار نارسایی كبد و سرطان كبد هم می‌شوند. راه انتقال ویروس هپاتیت سی بی‌شباهت به نحوه انتقال ویروس ایدز نیست. استفاده از سرنگ مشترك و آلوده برای تزریق مواد مخدر یا روانگردان و داروهای نیازمند تزریق (و حتی خون و فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس)، خالكوبی با سرنگ‌های غیر ایمن، انتقال از مادر به جنین و در هنگام زایمان، استفاده از لوازم شخصی فرد آلوده (تیغ و مسواك)، انتقال از طریق ترشحات و خون بیمار آلوده مهم‌ترین راه‌های ابتلاست اما تجهیزات آلوده و ضدعفونی نشده پزشكی هم می‌تواند ویروس را به افراد سالم منتقل كند. در حالی كه بیماران نیازمند دریافت مستمر فاكتورهای انعقادی خون، مانند بیماران هموفیلی یا تالاسمی به‌شدت در معرض خطر ابتلا به هپاتیت سی قرار دارند، پیش‌بینی می‌شود كه حدود ٢٠٠ میلیون نفر در دنیا مبتلا به هپاتیت سی باشند. هپاتیت سی هم از عفونت‌های شناخته شده در دهه ٨٠ میلادی است و در حالی كه حدود ١٥ الی ٢٠ درصد موارد ابتلا به دلیل موفق نبودن درمان به مرحله حاد می‌رسد و حدود ٨٠ درصد مبتلایان هم دچار عفونت مزمن می‌شوند، مرگ ناشی از درمان نكردن بیماری یا پاسخ ندادن به درمان حدود ٣٠ الی ٥٠ درصد است. علایم بیماری در مرحله حاد معمولا با علایم برخی بیماری‌های عفونی شباهت دارد.

كاهش اشتها، خستگی، تهوع، دردهای مفصلی یا عضلانی، و كاهش وزن از شایع‌ترین علایم است اما برخی موارد مرحله حاد، با زردی همراه است. سیروز كبد در مصرف‌كنندگان الكل كه مبتلا به ایدز یا هپاتیت بی ‌باشند شایع‌تر است و مبتلایان سیروز كبدی، بیش از سایرین در معرض ابتلا به سرطان كبد قرار دارند. در ایران بنا بر آخرین آمار رسمی، شیوع هپاتیت C كمتر از نیم درصد جمعیت كشور است اما بیشترین مبتلایان در ایران، مصرف‌كنندگان تزریقی مواد مخدر و روانگردان‌ها هستند. برخی راه‌های انتقال ویروس هپاتیت نوع آ و بی، از الگوی هپاتیت سی پیروی می‌كند اما مصرف آب آلوده، تماس با فرد آلوده و تماس جنسی با فرد حامل ویروس هم می‌تواند موجب بیماری جامعه سالم شود. علائم بیماری در هر سه نوع هپاتیت مشابه است اما خطر آفرینی این دو نوع از هپاتیت در مقایسه با هپاتیت سی به مراتب كمتر است ضمن آنكه واكسیناسیون برای این دو نوع از هپاتیت در دوران نوجوانی، یكی از راه‌های پیشگیری از ابتلا در سنین بزرگسالی است. افرادی كه در مناطق با شیوع بالای هپاتیت آ كار می‌كنند، مبتلایان ایدز، مصرف‌كنندگان تزریقی مواد مخدر، مردان همجنس‌گرا، اعضای خانواده بیمار مبتلا به هپاتیت آ و بیماران مصرف‌كننده فاكتورهای انعقادی به‌شدت در معرض ابتلا به هپاتیت آ هستند.

تعدد شركای جنسی و رابطه جنسی غیرایمن، ارتباط جنسی با بیمار حامل ویروس هپاتیت بی، همجنس‌گرایی، ابتلا به عفونت‌های مقاربتی برای افراد با رفتارهای جنسی پرخطر، مبتلایان نارسایی كلیه كه ناچار به همودیالیز هستند، استفاده از سرنگ مشترك آلوده و زندگی با بیمار آلوده به ویروس هپاتیت بی، احتمال ابتلای سایرین را هم افزایش داده و به عنوان مهم‌ترین راه‌های انتقال و آلودگی محسوب می‌شود. بنا بر آخرین آمار رسمی، بیشترین مبتلایان هپاتیت بی ‌و سی در ایران، افراد در گروه سنی ٢٠ تا ٤٠ سال بوده و شیوع هپاتیت بی ‌در ایران، از نرخ ٥ درصد تا پیش از الزام به واكسیناسیون همگانی در ابتدای دهه ٧٠، به كمتر از دو درصد كاهش یافته و در حال حاضر، حدود یك میلیون و چهارصد هزار نفر در ایران، مبتلا به هپاتیت بی و ٢٠٠ هزار نفر هم مبتلا به هپاتیت سی هستند.

ایدز؛ بیماری قرن

ویروس نقص ایمنی انسانی- HIV، عامل بیماری ایدز است كه از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز ایدز، ممكن است ۶ ماه الی ١٠ سال یا بیشتر، دوران نهفتگی بیماری باشد. در چنین شرایطی، بیمار با وجود آن كه هیچ علامتی در ظاهر ندارد اما یك ناقل فعال برای انتقال ویروس به سایرین است. راه انتقال ویروس و سرایت بیماری، رابطه جنسی محافظت نشده، تزریق مشترك مواد مخدر یا روانگردان (یا حتی سایر فرآورده‌های نیازمند تزریق مانند آنتی بیوتیك‌ها و آنتی مالاریا) با سرنگ آلوده، انتقال از طریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده به بیماران نیازمند جراحی، انتقال از طریق زایمان طبیعی از مادر آلوده به نوزاد در حال تولد و همچنین از طریق شیردهی پس از تولد نوزاد، انتقال به جنین در دوران بارداری مادر آلوده و همچنین انتقال از طریق زخم‌ها و بریدگی‌های سطحی باز و جدید و تماس محل زخم با خون بیمار آلوده است.

تا امروز و با گذشت ٥ دهه از شناسایی نخستین موارد ابتلا در امریكا، هنوز هیچ درمان قطعی برای بیماری وجود ندارد و درمان‌های موجود، صرفا مانع از پیشروی و سرعت فعالیت ویروس شده و تا حد قابل توجهی باعث افزایش طول عمر بیمار می‌شود. تمام زنان و مردانی كه رابطه جنسی غیرایمن با شركای جنسی متعدد و تزریق مشترك با سرنگ‌های آلوده داشته‌اند باید درصدی از احتمال آلودگی به ویروس HIV را برای خود در نظر بگیرند. با وجود كمون اولیه، در اغلب موارد علایمی طی چند روز تا چند هفته پس از تماس جنسی با فرد آلوده به ویروس یا تزریق با سرنگ آلوده به ویروس، یا حتی ورود ویروس به بدن از طریق سایر راه‌های ابتلا (غیر از انتقال در دوران بارداری به جنین) بروز می‌كند كه به «نشانگان حاد ویروسی» موسوم است. این علایم بی‌شباهت با علایم سرماخوردگی (و در موارد حاد) یا آنفلوآنزا نیست و معمولا شامل تب، بزرگی غدد لنفاوی، گلودرد، بثورات پوستی، سردرد و زخم در اندام‌های حساس یا دهان است و برخی مبتلایان هم علایمی مانند برهم خوردن نظم دستگاه گوارش، تهوع، استفراغ و اسهال را گزارش داده‌اند و شباهت این علایم اولیه، می‌تواند پزشك متخصص را در شناسایی یا ارجاع بیمار برای آزمایشات تخصصی دچار تردید یا اشتباه كند.

پس از علایم اولیه، بیمار وارد مرحله‌ای به نام دوره نهفتگی ویروس می‌شود كه این دوره، بسته به شرایط جسمانی و زندگی بیمار می‌تواند از سه سال تا بیش از ۲۰ سال طول بكشد. در صورت شناسایی نشدن مبتلایان و مراجعه نكردن بیمار برای آزمایش خون و شمارش سلول‌های CD٤، علایم اولیه با شدت بیشتری بروز كرده و حتی مشكلاتی همچون التهاب ریه، لاغری مفرط و برفك، در دوران پایانی بیماری با شدت بیشتری ظاهر می‌شود و در حالی كه تمام بیماران، در نهایت به مرحله ایدز می‌رسند، مراجعه زودهنگام و كنترل پیشرفت فعالیت ویروس با داروهای ضدرتروویروسی می‌تواند زندگی طولانی‌تری را برای بیماران به دنبال داشته باشد. مبتلایان ایدز، به دلیل نقص سیستم ایمنی بدن، به‌شدت در معرض ابتلا به ویروس‌های سرطان‌زا هستند. نخستین مورد ابتلا به ایدز در ایران، سال ١٣٦٥ شناسایی شد كه كودك خردسال مبتلای هموفیلی بود و بر اثر دریافت فرآورده‌های خونی وارداتی آلوده به ویروس مبتلا شده بود. تا امروز بیش از ٣٠ هزار بیمار در ایران شناسایی شده‌اند.

 

تب مالت؛ خطری برای بخش مركزی و غرب كشور

تب مالت - بروسلوز - یكی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترك انسان و دام است. عامل بیماری، باكتری بروسلا است كه از طریق مصرف زباله و علوفه آلوده، وارد بدن دام شده اما انتقال انسان به انسان نداشته و صرفا از طریق دام آلوده - گاو، خوك، گوسفند و بز - به انسان منتقل می‌شود. اگرچه درمان بیماری چندان دشوار نبوده و بدون الزام قرنطینه یا ایزولاسیون بیمار، صرفا نیازمند سپری كردن یك دوره مداوای با آنتی بیوتیك است اما خطر این بیماری در انتقال انسانی، تاثیر‌گذاری بر اعضای خون‌ساز بدن - مغز استخوان، غدد لنفاوی، كبد و طحال – و همچنین بروز عفونت در لایه درونی قلب، مفاصل و سیستم اعصاب مركزی است. دوره نهفتگی بیماری از ۵ تا ۶۰ روز متغیر است ضمن آنكه مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا قرار دارند.


مصرف شیر، محصولات لبنی (كره، پنیر) و فرآورده‌های گوشتی دام آلوده، عامل اصلی سرایت بیماری به انسان است. لرز، تب متناوب (تب و لرز)، تعریق، خستگی قابل توجه، درد هنگام لمس ستون فقرات، سردرد و بزرگ شدن غدد لنفاوی، نشانه‌های اولیه و تب مالت حاد بوده اما در صورت مزمن شدن بیماری، علایمی همچون خستگی، درد عضلانی، كمردرد، یبوست، كاهش وزن، افسردگی، ناتوانی جنسی، آبسه كردن تخمدانها، كلیه‌ها و مغز هم بروز می‌كند كه در صورت مراجعه و درمان دیر هنگام، امكان مزمن شدن بیماری و (در موارد پیشرفته) معلولیت، عفونت قلب، استخوان، مغز یا كبد هم وجود دارد. تنها راه پیشگیری از ابتلا به تب مالت، خودداری از مصرف شیر و كلیه فرآورده‌های لبنی محلی و غیرپاستوریزه، خودداری از مصرف گوشت دام تایید نشده و ذبح غیربهداشتی و گوشت نیم پز و خام، استفاده از وسایل محافظتی بدن مانند دستكش، محافظ چشم، پیش‌بند هنگام تماس با حیوانات یا گوشت و سایر محصولات دامی (به دلیل خطر ابتلا از طریق استنشاق باكتری سیال در هوا)، واكسیناسیون دام برای ایجاد مصونیت حداقل ٧ ساله در برابر ورود و لانه گزینی باكتری ‌و در نهایت، ارایه آموزش‌های بهداشتی به كاركنان تمام مشاغل مرتبط با دام است. 

ایران به دلیل بی‌توجهی مردم به توصیه‌های بهداشتی متخصصان، از كشورهایی است كه گزارش‌های نگران‌كننده‌ای از موارد سالانه ابتلا به تب مالت ثبت می‌كند چنانكه صرفا سال ١٣٩٣، وزارت بهداشت از ابتلای بیش از ٢٠هزار ایرانی به تب مالت خبر داد و بنا بر هشدارهای رسمی، آمار بالای موارد ابتلا به تب مالت در بخش‌هایی از كشور به ویژه در مناطق مركزی، غربی و شمال غربی به دلیل افزایش مصرف لبنیات غیر پاستوریزه و محلی نگران‌كننده است.

مرس؛ سندرمی در خاورمیانه

یك بیماری ویروسی است كه نخستین‌بار در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی گزارش شد. به دلیل شناسایی كانون اولیه بروز بیماری، مرس از همان زمان به نام «سندرم تنفسی خاورمیانه» Middle East respiratory syndrome موسوم شد. ویروس عامل این بیماری، از خانواده كروناویروس و نوع جهش یافته‌ای از خانواده ویروس‌های عامل سرماخوردگی است و حدود یك سوم مبتلایان، بر اثر شدت علایم، جان خود را از دست می‌دهند.

مهم‌ترین علت مرگ، بیماری شدید حاد تنفسی است كه با تب و سرفه و تنگی نفس بروز می‌كند. تا امروز، شیوع بیماری صرفا در كشورهای همسایه با عربستان سعودی گزارش شده و شیوع در كشورهای امارات متحده عربی، قطر، عمان، یمن و كویت باعث انتقال ویروس و سرایت به اتباع كشورهایی كه سفری به كانون ویروس (كشورهای عربی) داشته‌اند همچون فیلیپین، مالزی، انگلیس، فرانسه، تونس، ایتالیا، امریكا و كره جنوبی شده است. در ایران هم طی سال‌های ١٣٩٢ و ١٣٩٣، ٦ بیمار مبتلا به مرس شناسایی شد كه دو نفر از مبتلایان، فوت كردند و ٤ نفر بهبود یافتند. به دلیل شدت احتمال مرگ در مبتلایان، هر فردی كه تا ١٤ روز پس از بازگشت از سفر به یكی از كشورهای كانون ویروس یا در صورت مواجهه با موارد مشكوك به ابتلا دارای علایمی همچون تب، سرفه و تنگی نفس، اسهال، نارسایی تنفسی، نارسایی كلیه و علائم عفونی باشد باید در نخستین فرصت به مراكز درمانی برای معاینات تخصصی ارجاع شود.

افراد سالمند، زنان باردار، مبتلایان دیابت، سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی، كودكان و بیماران دچار نقص یا ضعف سیستم ایمنی به‌شدت در معرض ابتلا به مرس هستند و علایم بیماری در این افراد با شدت بیشتری ظاهر می‌شود. از آنجا كه پیشگیری از ابتلا به مرس، با هیچ واكسن و درمان دارویی امكان‌پذیر نیست و ویروس، از طریق ترشحات تنفسی مبتلایان، به سایر افراد سالم منتقل می‌شود، توصیه متخصصان این است كه برای جلوگیری از ابتلا، افراد سالم حتما به شست‌و شوی مكرر دست‌ها، استفاده از دستمال به هنگام عطسه یا سرفه، خودداری از دست زدن به صورت با دست آلوده، ضد عفونی كردن سطوح در معرض تماس با افراد آلوده و دور بودن از افراد بیمار و كسانی كه به تازگی از مسافرت به كشورهای پایگاه انتشار ویروس بازگشته‌اند توجه كنند.  خودداری از ذبح غیربهداشتی و تماس با خون و گوشت خام شتر و همچنین پرهیز از مصرف فرآورده‌های لبنی شتر از دیگر توصیه‌های متخصصان برای پیشگیری از ابتلا به مرس است.

تبی كه از كنگو آمد

این بیماری از طریق گزش كنه هیالوما یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. نخستین موارد ابتلا در دهه ٥٠ میلادی در آفریقا شناسایی شد و در حالی كه لانه گزینی منبع آلودگی در بدن دام، هیچ علامت و بروز بیرونی ندارد، بیماری تا ٣٠ درصد خطر مرگ انسانی دارد. مقاومت ویروس عامل بیماری در برابر گرما كم است و با وجود آنكه ویروس تا ١٠ روز در خون دام آلوده باقی می‌ماند اما در دمای ۵۶ درجه بالای صفر و به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود و بنابراین، پختن گوشت و پاستوریزاسیون شیر دام آلوده باعث از بین رفتن ویروس می‌شود.

همچنین نگهداری لاشه دام ذبح شده (در صورت آلوده بودن دام به ویروس بیماری زا) به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه بالای صفر باعث از بین رفتن ویروس خواهد شد. نیروهای نظامی نزدیك به مراتع و زمین‌های كشاورزی، كاركنان بیمارستان‌هایی كه مبتلایان را پذیرش و درمان می‌كنند، كشاورزان و كارگران دامداری‌ها و كشتارگاه‌ها و قصابان به‌شدت در معرض ابتلا قرار دارند.
فصل شیوع بیماری، فصل‌های بهار و تابستان است اما متخصصان، رعایت توصیه‌های بهداشتی را تا پایان پاییز ضروری می‌دانند. تماس با بزاق، ادرار، مدفوع، استفراغ، خون و بافت بیماران، به خصوص در مرحله خونریزی و شدت یافتن علایم بیماری باعث انتقال بیماری می‌شود و به همین دلیل اعضای خانواده بیمار و تیم درمانی بیمارستان محل بستری بیمار هم به‌شدت در معرض ابتلا بوده وتوصیه جهانی این است كه بیمار مشكوك به تب خونریزی‌دهنده كریمه كنگو باید قرنطینه شود و با افراد خانواده و پرسنل بیمارستانی در تماس نباشد و تمام وسایل بیمارستانی مانند ماسك، دستكش، روپوش، پیش بند، لوله‌های خون، سرنگ‌های استفاده شده و هر وسیله‌ای كه با ترشحات بیمار در تماس بوده باید سوزانده شود و همچنین پس از درمان یا فوت بیمار (به دلیل قابلیت انتقال ویروس از بدن فرد متوفی به سایر افراد تا ٢٤ ساعت پس از فوت) تمام وسایل و لباس‌های فرد بیمار آتش زده یا نابود شود.

پیش از خونریزی و مراحل پایانی بیماری كه از زمان تماس با عامل بیماریزا، حدود یك الی ۷ روز طول می‌كشد، علایمی همچون سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم و حساسیت به نور بروز می‌كند. تهوع، استفراغ، گلودرد، اسهال و كاهش اشتها هم از دیگر علایم مراحل اولیه ابتلا و آلودگی است.  مرگ بیماران معمولا به دلیل از دست‌دادن خون، خونریزی مغزی، خونریزی در تمام بافت‌ها و اعضای داخلی بدن، كمبود مایعات به دلیل اسهال، یا مشكلات دستگاه تنفسی اتفاق می‌افتد. در حالی كه امسال و تا امروز، ٧٩ بیمار مبتلا به تب كریمه كنگو در ایران شناسایی شده و ٥ نفر از مبتلایان فوت كرده‌اند، توصیه و تاكید مسوولان وزارت بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری فاقد واكسن پیشگیرانه، این است كه از مصرف گوشت تازه خودداری شود و دام پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دمای صفر تا مثبت چهار درجه سانتی گراد قرار گیرد تا ویروس‌های آن كشته شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha