ایمنی پل صدر در شرایطی است که به گفته گروهی از کارشناسان این پل روی گسل‌های زلزله و قنات‌های زیادی ساخته شده است و در اصطلاح خانه‌ای روی آب است.

مکاشفات یک مهندس‌زلزله از ایمنی پل‌صدر؛ آب‌روان زیر پایه‌های پل مخرب‌تر از زلزله

سلامت نیوز:ایمنی پل صدر در شرایطی است که به گفته گروهی از کارشناسان این پل روی گسل‌های زلزله و قنات‌های زیادی ساخته شده است و در اصطلاح خانه‌ای روی آب است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، پل صدر به عنوان یکی از پروژه‌های شهرداری تهران همواره محلی از انتقاد‌ها علیه مدیریت شهری پایتخت بوده‌است.

فارغ از عملکرد مالی غیرشفاف شهرداری تهران در احداث پل صدر و نا مشخص نبودن هزینه‌های ساخت آن و هزینه فرصت ساخت این پل که چقدر با این هزینه شهرداری می‌توانست حمل و نقل شهری را توسعه دهد، ایمنی این پل نیز یکی از جمله مهم‌ترین انتقاد‌هاست.

ایمنی پل صدر در شرایطی است که به گفته گروهی از کارشناسان این پل روی گسل‌های زلزله و قنات‌های زیادی ساخته شده است و در اصطلاح خانه‌ای روی آب است.

پیش از این بحث‌های زیادی درباره ایمنی پل صدر مطرح شده و همواره شهرداری تهران بر رعایت اصول ایمنی در ساخت این پل تاکید کرده و همزمان گروهی از کارشناسان می‌گویند وقوع زلزله در تهران می‌تواند باعث تخریب این پل شود. یکی از کارشناسانی که در این مورد پژوهش‌های میدانی داشته است، دکتر فریبرز ناطقی‌الهی، معاون پیشین پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله و رییس پژوهشکده مهندسی سازه و رییس پیشین انجمن مهندسی زلزله ایران است. او اما پیش از این با حضور در کافه خبر خبرآنلاین به تفصیل درباره وضعیت نا ایمن پل صدر صحبت کرده بود.

قبل از این نیز در گزارشی عنوان کرد با وقوع زلزله در تهران تخریب طبقه دوم اتوبان صدر قطعی‌ است.

او به تازگی پژوهشی میدانی از محیط کارگاهی تونل صدر داشته است و تصاویر آن را در اختیار خبرآنلاین قرار داده است. بر اساس تصاویر ارائه شده از سوی ناطق‌الهی در پایه‌های پل صدر تخلیه آب صورت می‌گیرد و او ادله‌هایی برای پایه‌های لرزان این پل ارائه می‌دهد.

دکتر ناطقی‌الهی در این زمینه می‌گوید: چندی پیش مسایل عمده و خطر انهدام پل در زمان زلزله با توجه به گسلها و قنات های منطقه و نحوه طراحی را با دلیل و عكس بیان كردم. بسیاری از این مطالب قدردانی كردند و چند نفری هم بدلیل مصادف بودن بحث‌های من با انتخابات آن‌را یك حركت جهت دار قلمداد كردند، از انجایی كه بین بنده معلم و سیاست هزاران سال نوری فاصله است باز برخی شك كردند! او با اشاره به اینکه پیش از این در یكی از بررسی‌های میدانی‌‌م به گسل‌ها و قنوات محدوده پل صدر اشاره كرده بودم و احتمال شکسته شدن زیر فونداسیون پایه های پل را با مدارك ارائه دادم گفت: به تازگی اما در یکی از بررسی‌های میدانی خود به موردی برخوردم که در نوع خود بسیار عجیب بود. به طوریکه تصاویر زیر نشانگر این است که پل صدر و پایه‌های در معرض تخلیه آب و در حال جریان آب زیر پل در تونل در حال احداث فاضلاب منطقه است.

رییس پیشین انجمن مهندسی زلزله ایران در ادامه تاکید کرد:حتی اگر قنوات منتهی به پایه‌ها مسدود شده باشند كه بعید میدانم، آب در حال جریان، ساكت و ساكن كه نمی ماند راهی برای ادامه حركت خود پیدا میكند! حالا سوال مهم و بسیار حیاتی كه مطمئن هستم اصلا به آن فكر نشده و یا برای جلوگیری از خودپسندی شاید چند نفری به ان فكر كرده باشند، این آب كجا می‌رود ؟ مسلما آب راهی را از زیر ساختمان‌های منطقه پیدا كرده و ادامه حركت می دهد و بسترهای زیر املاك مردم در منطقه را شسته و با توجه به متوسط و بلند مرتبه بودن ساختمان‌های حاشیه پل یك خطر بسیار بسیار جدی را برای مردم منطقه و خود پل ایجاد می‌کند و یا در آینده نزدیك در اثر استمرار خواهد كرد.

ناطقی الهی در جمع‌بندی اظهارات خود تاکید می‌کند؛ با این وضعیت دیگر نیازی به زلزله برای انهدام پل نیست! او با اشاره به اینکه امور مهندسی و فنی بسیار جدی است و یك محاسبه غلط یك عدم دقت، كافیست كه فاجعه ای بپا شود، می‌گوید: امروز می‌بینیم تمام ورودی و خروجی های پل بسته می‌شوند چون در طرح اولیه به‌درستی دیده نشده اند و گفته می‌شود این‌ها خروجی های اضطراری است، ما هم باید باور كنیم !!!!! پس این هزینه هنگفت برای چه صرف شده ! در ضمن دلسوزی با مسایل حاشیه‌ای یکی نشود، ما باید بگویم و بنویسیم ! پمپهای محلی این تونل فاضلاب، سه روز است كه آب را از بستر زیر پل دارند تخلیه می‌كند و معلوم نیست عاقبت‌ش چه شود. در حفره ورودی با ٨ متر عمق ٤ متر آن با وجود پمپاژ ٢٤ ساعته در چند متری پل با اب پر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha