حتی اگر نابغه نباشید، می‌توانید از استراتژی‌های كسانی مثل ارسطو و انیشتین، برای تقویت قدرت خلاقیت و اداره بهتر زندگی‌تان استفاده كنید.

 استراتژی مهم، شما را تشویق می‌كند تا به جای پروراندن فكرها و تصورات بیهوده، كارآمد و مفید فكر كنید تا راه‌حل مشكلاتتان را خودتان به دست آورید. «این استراتژی‌ها، تكنیك‌های رایج بین نابغه‌های عرصه علم، هنر و صنعت در طی تاریخ بوده است.»
1ـ به مشكلات از جوانب مختلف نگاه كنید
دیدگاه‌های جدیدی را انتخاب كنید كه كسان دیگری از آن استفاده نمی‌كنند. لئوناردو داوینچی عقیده داشت كه برای به دست آوردن علم در مورد یك مشكل، باید یاد بگیرید كه چطور آن مشكل را به راه‌های مختلف بازسازی كنید.
2ـ تجسم كنید!
انیشتین وقتی به حل یك مشكل فكر می‌كرد، سعی می‌كرد تا موضوع خود را با استفاده از نمودارهای مختلف به چند طریق ممكن فرموله كند. او راه‌حل‌ها را تجسم می‌كرد. عقیده داشت كه كلمات و اعداد به آن شكل نقش مهمی در فكر كردن در مورد راه‌حل یك مشكل ندارند.
3ـ ایجاد كنید!
یكی از ویژگی‌های متمایز نابغه‌ها، استعداد تولیدی و زایایی آنهاست. توماس ادیسون 1093 حق ثبت اختراع داشت. او با ارائه فكر و تدبیر، سودمندی وسایل اختراعی خود را تضمین می‌كرد. بزرگ‌ترین دانشمندان نه‌تنها آثار فوق‌العاده‌ای می‌ساختند، بلكه آثار بد و به درد نخوری هم در كارنامه خود داشته‌اند. آنها از شكست نمی‌ترسیدند و آن‌قدر تلاش كردند تا به موفقیت دست یافتند.
4ـ تركیبات جدید بسازید.
افكار، ایده‌ها، تصاویر و اندیشه‌هایتان را تركیب كنید و دوباره تركیب كنید و آنها را به‌صورت تركیبات مختلف درآورید، هرچند كه طبیعی و مناسب نباشند. قانون‌های توارث كه علم جدید ژنتیك بر پایه آن قرار داده شده توسط راهب استرالیایی گریگو مندل مطرح شده كه ریاضیات و بیولوژی را برای ایجاد یك علم جدید با هم تركیب كرد.
5 ـ رابطه‌سازی كنید
بین موضوعات نا‌‌مشابه ارتباط ایجاد كنید. داوینچی قادر بود بین صدای زنگ و آب ارتباط ایجاد كند. ساموئل مورس توانست با مشاهده ایستگاه‌های حمل‌و‌نقلی توسط اسب، ایستگاه‌های تقویت‌كننده‌ای برای سیگنال‌های تلگراف اختراع كند.
6 ـ متضاد فكر كنید
فیزیكدان معروف نیلز بوهر عقیده داشت كه اگر متضادها را كنار هم بیاورید، خواهید دید كه افكار و اندیشه‌تان به مرحله‌ای جدید منتقل می‌شود. افكار معلق و مسكوت می‌تواند به شما برای خلق یك شكل جدید كمك كند
7ـ استعاری فكر كنید
ارسطو استعاره را یكی از علامت‌های نوابغ می‌دانست و عقیده داشت كه هر فردی كه ظرفیت درك شباهت‌های بین دو قلمرو كاملاً مختلف باشد و بتواند آنها را به هم ربط دهد، یك نابغه است.
8ـ خود را برای شانس آماده كنید
هرچه برای انجام كاری تلاش كنیم و شكست بخوریم، مشغول كاری دیگر خواهیم شد. این اولین اصل تصادف خلاقانه است. شكست زمانی می‌تواند سودمند باشد كه ما به آن به‌عنوان یك نتیجه بی‌حاصل فكر نكنیم. به‌جای این، روند كار، مولفه‌های آن و طریقه تغییر آنها را تحلیل كنیم تا به نتیجه برسیم. نپرسید: «چرا من شكست خوردم؟!» بپرسید: «چه كرده‌ام؟!»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha